Knihkupectví Dobrovský rozjíždí po knihách i papír a propisky

  13:03aktualizováno  13:03
Petr Dobrovský byl donedávna známý hlavně díky rychle rostoucí síti knihkupectví. To se ovšem mění. Loni nastartoval k vyššímu růstu nakladatelskou činnost a nyní začíná spolu s manželkou rozjíždět i řetězec papírnictví pod značkou Familio. Zatím je umisťuje do obchodních center. Nabídku o papírenské potřeby už před lety rozšířila knihkupectví jako jsou Luxor či Kanzelsberger.

Po knihách se Dobrovský vrhl i na maloprodej kancelářských potřeb. | foto: Knihkupectví Dobrovský

„Familio je nová síť naší společnosti. V rámci specializované sítě na papírenské zboží jsme zužitkovali zkušenosti s prodejem tohoto sortimentu v našich knihkupectvích Knihy Dobrovský,“ uvádí marketingový šéf společnosti Adam Pýcha za majitele.

Život knížky na regálu? Tři měsíce a dost, říkají knihkupci

Dobrovský zatím otevřel první dvě papírnictví, jedno je v pražském obchodním centru Šestka a druhé ve Futuru v Kolíně a tímto směrem hodlá pokračovat. 

„Nové prodejny budeme situovat zpravidla do obchodních center, ale nevylučujeme ani jiná místa. Papírnictví jsou zpravidla malometrážní prodejny, rozhodně výrazně menší nežli naše knihkupectví,“ popisuje Pýcha.

Na zádech obchodních center vyrostl Dobrovský i v knihách a jeho konkurence se shoduje v tom, že je „umí“ dělat. Frekvence lidí zde bývá větší než na ulicích, ale zase se obchodník musí zpravidla „smířit“ s vyššími nájmy. Prodejen knih má dnes Petr Dobrovský 32, kromě toho ale posiluje i ve vydávání knih. Před lety začínal s nakladatelstvím Omega, nyní má už osm značek podle žánrů a loni vydal na tři sta titulů, tedy zhruba třetinu toho, co největší Albatros.

Papír v českých rukou

Ani papír, který rozjíždí nyní, pro něj není úplně cizí obor. Velká knihkupectví, jako jsou Luxor či Kanzelsberger, už před lety rozšířila svou nabídku o papírenské potřeby, nejrůznější stolní hry nebo upomínkové předměty.

Na trhu s knihami se točí miliardy. Nakladatelé se spojují, aby obstáli

„Příbuznost oborů a historické zkušenosti hrají při otevření nové obchodní sítě velkou roli,“ potvrzuje Pýcha s tím, že papírenské zboží zůstane nadále v nabídce jejich prodejen knih. „Máme věrné zákazníky, kteří již na prodejnách toto zboží očekávají a vyhledávají. Navíc se nabídka tohoto sortimentu liší prodejna od prodejny,“ dodává.

Řetězce papírnictví patří mezi poměrně rychle se rozvíjejí obor. Zatímco dříve šlo většinou o jednotlivé malé prodejny, podobně jako tomu bylo s knihkupectvími, v posledních letech se na českém trhu vyprofilovalo několik větších řetězců.

Dobrovský není jediný

K tradičním patří prodejny výrobce tužek a pastelek Koh-i-noor Hardtmuth, které se zaměřují hlavně na výtvarné potřeby. V Česku má nyní firma 100 značkových prodejen a k tomu 17 partnerských. Ve valné většině případů nejsou v obchodních centrech, často se orientují na menší města. Značkové prodejny v roce 2017 utržily skoro 250 milionů korun.

Fotogalerie

Koh-i-noor ale loni posílil i ve sféře všeobecně zaměřených papírnictvích, když dokončil koupi devíti prodejen Papírnictví AKM. Jde sice o malou síť a její obchody se nacházejí výhradně v pražských obchodních centrech, ale na druhou stranu jde o centra považovaná za nejúspěšnější a také nejdražší co do nájmů, například Nový Smíchov, Chodov, Černý most, Quadrio či Letňany.

„Jen v Praze jsme kvůli jednodušší logistice a znalosti trhu,“ říká manažer prodejen AKM Filip Malý s tím, že do obchodních center zamířili cíleně kvůli větší frekvenci zákazníků. V roce 2017 firma AKM utržila 88 milionů korun.

Poslední velkou sítí na tuzemském trhu je McPen. Stejně jako zmíněné firmy je i tato v českých rukou, má 31 prodejen a tržby v „nižších“ stovkách milionů korun.

„Na trhu působíme od roku 2009, kdy jsme odkoupili tři zastaralé maloobchodní prodejny Herlitz. Koncept McPen jsme začali rozvíjet od roku 2010,“ popisuje ředitel společnosti Milan Petr. Prodejny, každý rok dvě až čtyři, otevírají jak „na ulicích“, tak v obchodních centrech.

„Naše expanze není omezena žádným číslem, ale je úzce spojena s nabídkami obchodních center, jejichž aktuální požadavky nájmu jsou velmi často neakceptovatelné a neekonomické. Naše největší expanze tedy přijde zřejmě až se skutečným ekonomickým ochlazením a možností stavět prodejny rentabilně,“ dodává Milan Petr.

Zbylý trh je ve valné míře roztříštěný mezi malá papírnictví – od těch dobře fungujících po přežívající v podobě dávno neodpovídající moderním trendům. Významným prodejcem tohoto sortimentu jsou ještě hypermarkety, ať už Globus, Tesco či Albert. I v nich se ale prostor pro papírenské zboží zmenšuje s tím, jak se ukrajuje z plochy samotných hypermarketů, které se snaží přizpůsobit dnešnímu trendu rychlejšího nákupu a omezit plochu, jež jim tolik nevydělává.

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Nezaúčtoval koláč, dostal pokutu 11 tisíc. Soud se teď prodejce zastal

293 milionů účtenek se již do včerejška vydalo.

Soud se zastal prodejce, který nevystavil EET účtenku za desetikorunový koláček. Místo původní pokuty 11 tisíc korun...

Češi prodali radar na nespokojené klienty. Mění call centra po celém světě

Ilustrační snímek

Čeští investoři v čele s Jakubem Havrlantem prodávají zlaté startupové vejce jménem Brand Embassy. Úspěšný nástroj péče...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

Pět podprsenek ve skříni už je dnes málo, říká ředitel Astratexu

Miroslav Tesař, obchodní ředitel společnosti Astratex

Spodní prádlo už není takové tabu, ženy nosí čím dál více odvážnější outfity. „Dá se říct, že v dnešní době se prádlo...

Elektřina zdražuje, ČEZ rostou zisky. Akcionáři dostanou nižší dividendu

Ilustrační snímek

Energetické společnosti ČEZ vzrostl v prvním čtvrtletí letošního roku čistý zisk meziročně o 14 procent na 8,3 miliardy...

Zaměstnance Škody čekají díky zvýšení mezd a prémiím stotisícové výplaty

Výroba nové Škody Yeti v Kvasinách

Většina zaměstnanců automobilky Škoda by s příští výplatou měla dostat i rozsáhlé prémie. Díky nim částka na výplatní...

Najdete na iDNES.cz