Pro největší krachující maloobchodní řetězec v americké historii pracuje zatím téměř čtvrt milionu lidí.
Přijatá opatření mají letos zvýšit hotovost o půl miliardy dolarů a uspořit 45 milionů dolarů. Firma očekává, že se uzavřením obchodů zbaví zásob za zhruba miliardu dolarů.
Tvrdá restrukturalizační vlna postihne hlavně hypermarkety s nízkými tržbami a zisky a zastaralým vybavením.
Kmart už dříve snížil počet obchodních divizí ze šesti na pět. Tři geografické pro USA (západ, jihovýchod, severovýchod), jednu mezinárodní a samostatnou divizi velkých prodejních středisek Super Centers. Strukturu povede nový ředitel, podřízený přímo šéfovi Kmartku Chucku Conawayovi.
Kmart pod ochranou soudu
Na začátku ledna Kmart požádal o soudní ochranu před věřiteli. Společnosti prudce klesly tržby a v návaznosti na to se od ní v minulých týdnech odvrátili i investoři. Cena akcií Kmartu se v polovině ledna dostala na třicetileté minimum. Firma si ale zajistila dvě miliardy dolarů, které jí mají pomoci k restrukturalizaci a obnovení činnosti.
Dosud druhá největší americká maloobchodní síť se teď řídí článkem 11 zákona o bankrotech. Ten dává firmám, které se ocitly na pokraji krachu, šanci neukončovat činnost a pokusit se za přísných podmínek přednostního splácení závazků obnovit podnikání.
Dva způsoby amerických bankrotů Americké právo nabízí krachujícím společnostem dvě cesty, jak se s bankrotem vyrovnat. Takzvaná Chapter 7 nejvíce odpovídá nejvíce pojetí bankrotu podle českého práva. Jde o tradiční způsob likvidace firmy, určený pro společnosti, které jsou definitivně "mrtvé". V takovém případě nastupuje nestranný správce, který společnost zlikviduje a nálež mu za to odměna určená federálním bankrotovým zákonem. Naproti tomu Chapter 11 je ve své podstatě určená pro firmy, které se ještě chtějí pokusit své podnikání nějakým způsobem oživit. Podle právníků jde o opatrnou strategii používanou hlavně velkými společnostmi, které se chtějí pokusit zachránit například duševní vlastnictví nebo jiný unikátní majetek. Management se v takovém případě podílí na rozprodeji majetku a zeštíhlení firmy, což má zabránit rozprodávání hodnotných částí firmy za nepřiměřeně nízké ceny, jak by se mohlo stát v případě Chapter 7. Počítá se s tím, že firma uspokojí věřitele a po čase bankrotový režim opustí - u Kmartu by se tak mělo stát v roce 2003.
Společnost ve svém prohlášení uvedla, že chce rychle ozdravit své finance a v roce 2003 opustit bankrotový režim. "Jsme rozhodnuti hladce a co nejrychleji dokončit naši reorganizaci a poté využít těchto kroků k novému rozjezdu Kmartu na trhu," uvedl v prohlášení šéf firmy Chuck Conaway.
Akcie zaznamenaly strmý pád
Už během prvních dvou týdnů nového roku dávali investoři najevo, že očekávají to, co se nakonec stalo. Zmizela jejich důvěra v rychlou záchranu firmy a masivnímy výprodeji poslali cenu akcií na nejnižší hodnotu za posledních třicet let.
Vedení společnosti se marně snažilo věřitele uchlácholit prohlášením o chystané revizi podnikatelského plánu. Protiargumentem byla statistická fakta. Tržby Kmartu totiž během předvánoční nákupní horečky prakticky nerostly, zatímco americká jednička Wal-Mart Stores je zvýšila o necelých šest procent.
Analytici investičních společností rychle začali snižovat doporučení pro akcie Kmartu z "držet" na "prodat". "Kmart je obětí své vlastní krátkodobé léčby, v jejímž rámci omezil reklamu," prohlásil analytik investiční firmy Ladenburg, Thalmann & Co Eric Beder.
Společnost se s problémy potýkala už v polovině devadesátých let, kdy koupila síť českých obchodních domů Prior (dnes Tesco). Začátkem roku 1996 vyvázla z bankrotu jen za pomoci věřitelských bank i nebankovních věřitelů.
Za vším hledej Wal-Mart? Asi největší problémy způsobila Kmartu konkurence, konkterétně americká maloobchodní jednička Wal-Mart. Jestliže Kmart prodal předloni zboží za 37 miliard dolarů, obrat WM byl skoro šestkrát vyšší. Kmart snížil výdaje na reklamu a zahájil cenovou válku. Wal-Mart snížil ceny také a - opět měl vyšší tržby. Analytici se domnívají, že Kmart zničily také zastaralé obchody a jejich slabá logistická podpora. |
Historie firmy se začala psát v roce 1899, kdy si Sebastian Kresge otevřel v Detroitu malý obchůdek. Nízké ceny vedly k tomu, že už v roce 1912 otevíral pětaosmdesátou prodejnu.
O padesát let později pak otevřel první obchodní dům Kmart a stejné jméno dal i celé své společnosti. Momentálně má řetězec 2100 obchodů (Wal-Mart přes 3000) ve všech státech USA, na Guamu a v Portoriku.