Čtvrtek 4. června 2020, svátek má Dalibor
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 4. června 2020 Dalibor

Ikea otevře v létě nový obchod v Praze na Václavském náměstí

  9:38aktualizováno  9:38
Na jednom z domů na Václavském náměstí v Praze se v létě rozsvítí žlutomodré logo nábytkáře Ikea. Netypicky v centru města, na lukrativní adrese, otevře firma v pořadí pátý tuzemský obchod. V budově, kde měla dříve pobočku Česká spořitelna, zabere nábytkářská firma, jen dvě patra, která mají rozlohu 800 metrů čtverečních

Ilustrační foto | foto: Reuters

Praha se tak stává jednou z laboratoří nové prodejní strategie švédské firmy. Podle ní má být nábytkář blíž lidem a inspirovat zákazníky. Neznamená to však úprk z periferií měst.

Svůj nový obchod Ikea nazývá pop-up studiem. Dočasné prodejny malého formátu, takzvané pop-up, už nábytkářská firma v posledních měsících otevřela v několika evropských městech. Vidět jsou v centrech Stockholmu, Curychu, Říma či Varšavy. Nabídkou se liší, jedno však mají společné. Jsou malé (do cca 1500 metrů čtverečních) a není jisté, jak dlouho na místě vydrží.

Fotogalerie

V tom pražský obchod nebude nijak vybočovat. „Pop-up studio Ikea bude fungovat na dobu určitou a otevřeno bude od léta 2018. Po půl roce projekt vyhodnotíme a rozhodneme se, jaké další kroky je třeba udělat,“ přiblížila mluvčí Ikea Zdeňka Pecková pro iDNES.cz. budoucnost nového obchodu. Ten může zmizet a objevit se pak na jiném místě, což je principem prodeje a marketingu pop-up obchodů. Velkým značkám totiž nejde o to, aby tímto způsobem trhaly prodeje. Chtějí tak hlavně posilovat značku.

Pražský obchod se tematicky zaměří na design obývacích pokojů a s tím související servis. Součástí obchodu však bude klasická prodejna s omezenou nabídkou skladového zboží. V prodejně chce firma upozorňovat i na novinky ze svého sortimentu nebo na limitované kolekce.

V pětipatrové, zhruba jen deset metrů široké, budově na Václavském náměstí 16, kde měla v minulosti svou pobočku Česká spořitelna, právě probíhá rekonstrukce. Ikea obsadí přízemí a první patro, ve zbylé části domu otevře hotelová síť Pytloun Hotels svůj nový hotel. „Smlouvu o pronájmu s českým hotelovým řetězcem Pytloun Hotels jsme podepsali tento týden,“ upřesnila mluvčí.

O tento formát, který nabízí zboží jen určitou dobu, je v poslední době v Evropě velký zájem. Začíná se více prosazovat i v Česku. Tímto způsobem prodával například Luis Vuitton, Gucci, Nike, Samsung nebo Puma. V pop-up obchodech se ale představují i automobily, designový nábytek nebo elektronika.

„Smysl mi to u Ikey dává. Je to marketingový styl a velké značky tento formát dočasného prodeje využívají více než malé,“ říká Dušan Hříbal ze 108 Agency, která pop-up obchody pro firmy buduje. Některé e-shopy tímto způsobem zkoušejí, zda se jim prodej v dané lokalitě vyplatí. V případě úspěchu otevírají v místě klasický obchod. Životnost pop-upu je v průměru od 14 dnů do půl roku až roku.

Hříbal se však podivuje nad výběrem místa, kde má nová Ikea stát. „Václavské náměstí není mezi Pražáky zrovna oblíbené místo, nic lifestylového bych zde nedělal. Raději bych zvolil širší centrum,“ myslí si.

Z „bramborových polí“ do center

Ve finančním roce, který skončil loni. Ikea celosvětově utržila 34,2 miliardy eur, tedy o sedm procent více než v předchozím roce. Nejrychleji rostoucími trhy je Čína, Austrálie, Kanada a Polsko. Nejvýznamnějším trhem je však Německo.

Ikea Česká republika, kam patří dva obchodní domy v Praze, jeden v Ostravě a jeden v Brně, zvýšila tržby o čtyři procenta na 9,7 miliardy korun. Jen čtyři procenta prodejů však firma uskutečňuje přes internet.

Právě v posílení on-line nákupů vidí firma (i na celosvětové úrovni) prostor pro zlepšení. Jak už předloni poznamenal ředitel nábytkářského řetězce Peter Agnefjäll v rozhovoru pro Wall Street Journal, dosud k úspěchu stačilo, že firma stavěla obří obchodní domy v bramborových polích. Ale tato strategie se musí změnit. 

Ikea hledá, co na zákazníky bude fungovat, a co se v praxi osvědčí. Posiluje e-shop, staví pop-up obchody a výdejní místa, která v České republice zatím nejsou.

Jiná je ve smyslu změny například Ikea, kterou řetězec plánuje otevřít v centru dánské Kodaně. Budova má v sobě kombinovat kancelář, hotel, byty a v přízemí také obchod s typickým žlutomodrým logem. Horší dostupnost autem v centru města chce Ikea částečně vyřešit přepravními bicykly.

  • Nejčtenější

Zemřel jeden ze šéfů jediné tvarůžkárny v Česku, vnuk zakladatele firmy

Společnost A. W. z Loštic na Olomoucku, výrobce světoznámých olomouckých tvarůžků, přišla v těchto dnech o jednoho ze...

Česko zdražuje nejrychleji z celé EU. Mohou za to platy i slabá koruna

V polovině zemí Evropské unie kvůli koronaviru ceny služeb i zboží v obchodech klesají. Česko stojí na opačném konci –...

Krize už dopadá: čtvrtina českých firem propouští, pětina snižuje mzdy

Pandemie covid-19 dolehla na tuzemské firmy. Přibližně čtvrtina z nich už přistoupila k propouštění a pětina osekala...

Kellnerovi se čínské dobrodružství vymstilo, přišel o miliardy

Expanze Petra Kellnera na čínském trhu měla vést k rychlému růstu hodnoty jeho majetku jednoho z největších boháčů ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Budeme škrtat a zdražíme, odmítají řetězce zvýšení podílu českých potravin

Obchodní řetězce varují před schválením novely zákona o potravinách. Už od příštího roku by musely některé z nich...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Xaver: Klobouk dolů před Klausem. V ČRo zůstávám, spory s ČT házím do jímky

Premium Ve středu ho poslanci zvolili do Rady České televize. Přesto, že spolu s ním byli zvoleni i Hana Lipovská a Pavel...

Prezidentova nemoc. Neuropatie je tichá epidemie moderní doby, říká lékař

Premium Brnění nohou, mravenčení, vrávoravá chůze, zakopávání a pády, ale i krutá bolest chodidel. To je hrubý výčet příznaků...

  • Další z rubriky

Ředitelé ve Volkswagenu si vymění místa, odejít má i šéf Škody

V koncernu Volkswagen se schyluje k velké ředitelské rošádě. Šéf celé Volkswagen Group Herbert Diess vyjádřil podporu...

Krize už dopadá: čtvrtina českých firem propouští, pětina snižuje mzdy

Pandemie covid-19 dolehla na tuzemské firmy. Přibližně čtvrtina z nich už přistoupila k propouštění a pětina osekala...

Kellnerově skupině PPF loni stoupl zisk na 27 miliard korun

Skupině PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera stoupl v loňském roce zisk o 16 procent na 26,7 miliardy korun. Dařilo se...

Google ví, na co se díváte v anonymním režimu. Teď za to čelí žalobě

Technologický gigant Google ve Spojených státech čelí další žalobě spojené s ochranou soukromí. Některé jeho aplikace...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Astronauté z Crew Dragonu jsou na palubě Mezinárodní vesmírné stanice

Americká soukromá loď s lidskou posádkou Crew Dragon se připojila k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) a astronauté...

Museli jsme prodat chalupu. Dcera se rozvádí a potřebuje peníze, říká Žilková

Veronika Žilková opustila minulý měsíc v Izraeli svého manžela Martina Stropnického a vrátila se do Česka. Její maminka...

Když dobrota škodí. Jak zdravotníci z WHO otrávili půlku Bangladéše

Případ Bangladéš zůstává nejčernější skvrnou na nedávné minulosti Světové zdravotnické organizace. Chuť být prospěšný a...

SuperStar vyhrála Slovenka Barbora Piešová. Porotkyně Bagárová chyběla

Česko Slovenskou Superstar 2020 se stala zrzka Barbora Piešová (19), která rozplakala svým finálovým výkonem porotu i...

Češi mají rádi orální sex, potvrdil průzkum. Jak jste na tom vy?

Obliba orálního sexu roste. Dopřává si jej 75 procent Čechů, pětina lidí by mu dala přednost před jinými sexuálními...