Tak jako mnoho jiných průmyslových odvětví se také nábytkářský řetězec Ikea potýká se značnými omezeními v oblasti dopravy a surovin, která zvyšují náklady. Navíc dlouhodobě řeší vysokou poptávku po svém zboží.
„Největší nárůst nákladů v důsledku dopravy a nákupních cen pociťují nejvíce v Severní Americe a Evropě,“ uvedl vedoucí maloobchodních operací společnosti Ikea Tolga Öncü.
Ikea utržila kvůli koronaviru méně, plánuje investice i prodej náhradních dílů |
Přestože řetězec dodal více zboží než kdykoli předtím, stejně se mu nepovedlo uspokojit poptávku. Loni proto investoval do kamenných poboček i e-shopů
3,2 miliardy eur.
Ikea se rozhodla vyšší náklady přenést na zákazníky, kteří si tak připlatí až devět procent navíc. „Nyní tedy bohužel poprvé od doby, kdy vyšší náklady začaly ovlivňovat globální ekonomiku, musíme část těchto zvýšených nákladů přenést na naše zákazníky,“ uvedl Tolga Öncü.
Cenový růst také v českých pobočkách
Tuzemská Ikea pak zdůrazňuje zejména globální důsledky pandemie covidu-19. Dále pak to, že doposud růst cen v dodavatelském řetězci absorbovala, což nyní již není možné.
„Vůči makroekonomickým vlivům, které dopadají na firmy, prodejce i na veřejnost jako takovou, však nedokážeme být nadále imunní. Z těchto důvodů jsme nuceni přistoupit k navýšení cen našich výrobků,“ dodává František Šašek, Country Communication Manager v IKEA Česko, Maďarsko, Slovensko.