Neděle 26. června 2022, svátek má Adriana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. června 2022 Adriana

Měď nad zlato. Kvůli klimatickým cílům hrozí nedostatek kovů, uvádí studie

  16:02
Klimatické ambice se často střetávají s nepříznivou realitou. Nově o tom vypovídá studie Mezinárodní energetické agentury, podle které bude potřeba rapidně navýšit dodávky kovů potřebných k výrobě elektromobilů, větrných turbín a dalších zdrojů čisté energie. Rizika spojená s tímto skokem jsou sice zvládnutelná, ale žádají si jasnější postoj světových vlád, zdůrazňuje agentura.

Světově největší důl mědi Escondida na fotografii z roku 2008. | foto: Reuters

Výroba typického elektromobilu vyžaduje šestinásobný objem nerostných surovin oproti tradičnímu automobilu. Pobřežní větrná elektrárna si žádá devětkrát více nerostných zdrojů než elektrárna na plyn. Tyto konkrétní příklady v komplexní studii Mezinárodní energetické agentury (IEA) ilustrují jediné: pokud chce lidský svět dostát klimatickým závazkům, musí se přeorientovat na kovy.

Jde například o měď, lithium, nikl či kobalt. Všechny jmenované suroviny jsou přitom náchylné ke kolísání cen na trhu, kvalita jejich dostupných ložisek klesá a těžební společnosti navíc čelí stále přísnějším environmentálním požadavkům, píše CNN.

Zatímco do roku 2010 si energetický sektor ukrajoval jen malý podíl z celkové poptávky po nerostných surovinách, nyní se stává hlavním tahounem trhu. Pokud se státům podaří dodržovat Pařížskou dohodu, poptávka po nerostných surovinách v energetice se do roku 2040 ztrojnásobí. U elektromobilů poptávka po nerostech naroste do roku 2040 dokonce třicetkrát, uvádí IEA.

Jde však jen o jeden scénář, který počítá s dodržením Pařížské dohody. Zdali se podaří cíle tohoto dokumentu naplnit, není vůbec jasné. Nárůst poptávky by rovněž byl jiný, pokud by státy zašly o krok dál a kromě naplnění Pařížské úmluvy by se jim podařilo dosáhnout i nulových emisí do roku 2050.

Otázkou tedy je, jak rychle dokážou firmy reagovat na environmentální požadavky a opatření vydávaná státem. Odpověď agentury IEA není příliš povzbudivá.

Těžařova nejistá budoucnost

Organizace uvádí, že trvá zhruba 16 let, než se na nově objeveném ložisku zahájí produkce nerostu. Podle IEA hrozí, že těžební společnosti nebudou moct na rapidní růst poptávky reagovat pohotově.

„Data vypovídají o hrozícím nesouladu mezi světovými ambicemi v oblasti klimatu a dostupností kritických materiálů, které jsou nezbytné pro uskutečnění těchto ambicí. Výzvy nejsou nepřekonatelné, ale vlády musí jasně říct, jak plánují proměnit své závazky v oblasti klimatu v činy,“ komentoval výkonný ředitel IEA Fatih Birol.

Eurokomisaři se přou, zda jsou investice do jádra a zemního plynu ekologické

„Zdali jsou kritické nerostné suroviny zásadním faktorem umožňujícím přechod na čisté energie nebo spíše překážkou v procesu, bude záviset na reakcích politiků a firem,“ píše se v závěrech dokumentu.

Studie operuje s jedenácti alternativními scénáři. Například poptávka po kobaltu se může oproti současnému objemu zvýšit do roku 2040 šestkrát až třicetkrát. Vše závisí na státních klimatických opatřeních a na technologickém vývoji. Ukazuje to, jak nejistá je vlastně budoucnost pro těžaře a dodavatele.

Prostor pro zlepšení

Agentura dále upozorňuje, že v současné době je těžba některých kovů koncentrovaná prakticky jen do tří zemí, které kontrolují až 75 procent světové produkce kobaltu, lithia či prvků vzácných zemin. Jde o Čínu, Demokratickou republiku Kongo a Austrálii. V roce 2019 stálo Kongo za 70 procenty vyprodukovaného kobaltu. Čína zase vytěžila 60 procent prvků vzácných zemin.

EU tepe Česko za špinavou energii. Zasekli jsme se v boji se solárními barony

Překážky týkající se získávání nerostných zdrojů nevylučují fakt, že technologie čisté energie potřeba jsou, uvádí IEA. Například celkové emise skleníkových plynů za životní cyklus elektromobilu jsou v průměru přibližně poloviční v porovnání s automobilem se spalovacím motorem. Navíc má čistá energie stále prostor pro zlepšování.

Za pomoci nízkouhlíkové elektřiny jde potenciálně dále snížit emise elektromobilů o 25 procent. IEA proto zdůrazňuje, že spolu s jasným postojem politiků je potřeba zvýšit investice do technologických inovací, zaměřit se na recyklaci a v neposlední řadě také sdílet spolehlivá data.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Emise má i elektromobil. Je poháněný uhlím, jádrem nebo plynem od Putina

BMW i4

Ujetí sto kilometrů na elektřinu stojí přibližně polovinu toho, co v současnosti zaplatí německý...

Proklepli jsme elektrický nissan. Výdrž baterie překvapila

Nissan Leaf test ojetin

Má za sebou čtyři léta v provozu a zrovna ho nešetřili. Podle tachometru najeto 105 tisíc...

Podpora elektroaut přichází Německo draho, mluví o omezení štědrých dotací

Tankovací pistole to v Evropě s dobíjecími kabely od roku 2030 začnou u nových...

Pokus, který v roce 2016 představilo Německo jako motivační opatření pro podporu životního...

Za týden jsme s elektromobilem ujeli 3 381 km. Pořád vám to přijde málo?

Dálkové cesty s elektromobilem KIA EV6. Za týden jsme najeli 3 381 km.

Mnichov, Vídeň, Krakov. Za týden jsme s elektromobilem KIA EV6 najezdili víc než většina Čechů za...

Autem roku je v Česku opět BMW, letos poprvé elektromobil

BMW i4

VIDEO Letošní titul Auto roku v ČR získal elektrický vůz BMW i4. V hlasování odborné poroty zvítězil mezi...

České dotace na elektromobily dostaly stopku. Evropská komise má výhrady

BMW i4

Chystaný plán podpory elektromobility v Česku je náhle odložen. Vláda měla připravenou skoro...

Těžkotonážní Lotus z Číny je obří elektrické SUV nabité špičkovou technikou

Lotus Eletre

Lotus, britský specialista na sportovní vozy, představil auto, které by od něj ještě před pár lety...

  • Nejčtenější

Akce! iDNES Premium na 3 měsíce za 1 Kč a šance na 50 tisíc na paliva k tomu

Čtení na celé léto za jedinou korunu nabízí akční nabídka na vstup do iDNES Premium. Všichni noví uživatelé, kteří si...

Největší turistické lodě na světě vůbec nevyplují, jedna zamíří do šrotu

Největší turistická loď Global Dream z dílny německé společnosti MV Werften vůbec nevypluje a míří do šrotu, druhá je...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...

Úsporný tarif má lidem ušetřit až 9000 korun, řešení pro firmy se hledá

Prostřednictvím takzvaného úsporného tarifu na energie by mohly domácnosti, které topí plynem nebo elektřinou, dostat...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Základní úrok ČNB zvýšila na sedm procent. Je nejvyšší od roku 1999

Bankovní rada České národní banky oznámila další zvýšení základní úrokové sazby. Tentokrát sáhla po razantním zvýšení o...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

V čem zdolávají horolezci osmitisícovky. Bundy šijí v Sušici s osobní zárukou

Premium Globalizace někdy vytváří bizarní paradoxy. Třeba když se v šumavské Sušici sejdou technologie a materiály z celého...

Společnost Rohlik Group se chystá na burzu. Od investorů získala 5,4 miliard

Společnost Rohlik Group zaměřená na online prodej potravin získala v rámci posledního kola financování od investorů...

Okřídlený šíp bude používat již jen Škoda Auto. Strojírny značku prodaly

Strojírenské firmy Škoda Group, jejímž většinovým vlastníkem je PPF, prodaly automobilce Škoda Auto ze skupiny...

Firma Kiwi získala investici 100 milionů eur. Využije ji na další rozvoj

Brněnský prodejce letenek Kiwi.com získal investici ve výši 100 milionů eur (zhruba 2,5 miliardy korun). Tu plánuje...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Největší turistické lodě na světě vůbec nevyplují, jedna zamíří do šrotu

Největší turistická loď Global Dream z dílny německé společnosti MV Werften vůbec nevypluje a míří do šrotu, druhá je...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...