Středa 29. června 2022, svátek má Petr, Pavel
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 29. června 2022 Petr, Pavel

Hyundai klesá, zatímco trh roste. Včetně „malého souseda z Boleslavi“

  8:00
Hyundai nezastavíš, láká Čechy k nákupu jeden z reklamních sloganů korejské automobilky. Tuzemské prodejní centrále se však nakonec podařilo Hyundai nejen zastavit, ale ještě u něj zařadit zpátečku. Prodeje vozů Hyundai v ČR klesají, i když celý trh roste, a Škoda zvyšuje před korejskou značkou náskok.

Hyundai i20 | foto: Hyundai

Zatímco celý český trh s novými auty zažívá letos dvojciferný růst, Hyundai, který velkou část produkce vyrábí i v Česku, v posledních měsících čelí hubeným časům. Podle statistik Svazu dovozců automobilů se v červnu registrace nových aut této značky propadly téměř o desetinu, za první pololetí firma vyrostla o necelá čtyři procenta. Celý trh však přidal pětkrát rychlejším tempem. V červnových prodejích se korejská automobilka propadla na čtvrté místo, několik let přitom firma v tuzemsku obsazovala druhou příčku.

Hyundai na dotazy k poklesu neodpověděl. Vladimír Vošický, šéf Hyundai Motor Czech, která vozy Hyundai v tuzemsku prodává, dlouhodobě tvrdí, že statistiky zkreslují reexporty aut do jiných zemí. Jenže i očištěné statistiky společnosti Médea Research, která z nich odpočítává nové vozy vyvezené do půl roku po registraci v Česku do zahraničí, ukazují pokles podílu Hyundai rovněž téměř o desetinu.

Hyundai má za první pololetí v žebříčku nejprodávanějších vozů v Česku jen dva modely – i30 a ix20, zatímco Škoda s výjimkou roomsteru, jehož výroba už skončila, všechny. Nejzřetelnějším propadákem je pro Hyundai v Česku model i20 vyráběný v Turecku.

Jak se v Česku prodávají osobní auta

Přesilovka fabií

Konkurent fabie i20 přišel s novou podobou prakticky ve stejnou dobu jako kdysi v Česku nejprodávanější auto. Jenže z očekávaného souboje se stala jasná záležitost Škody – zatímco v červnu Škoda prodala 2 101 fabií, Hyundai 130 modelů i20. Když uváděl Hyundai na trh i20, v reklamách o ní tvrdil, že „rozvíří český trh s rodinnými auty“ nebo že „je větší a kvalitnější než ostatní“.

Strategii vymezovat se proti největšímu hráči na českém trhu zavedl Hyundai právě pod vedením Vošického. Manažer, který dříve řídil prodeje Fordu či Peugeotu, dokázal v Česku zvýšit podíl korejské značky na více než trojnásobek evropského průměru. I proto ho Korejci stále drží, i když se minulý rok musel vypořádat s odchodem téměř třetiny dealerů. Rozchod ve zlém dosud zaměstnává soudy.

Do Škody se dlouhodobě naváží jak ve svých výrocích, tak i v reklamě. Například v minulosti největší českou automobilku nazval ochotníky z Pojizeří. „My jsme – můžete to brát jako sebechválu, ale je to prosté konstatování – nejsilnější hráč českého trhu,“ řekl minulý týden Hospodářským novinám Vošický. V jaké síle aktuálně čtvrtá značka na českém trhu vede, neupřesnil. Hyundai loni podle analýzy společnosti Nielsen Admosphere utratil v ceníkových cenách za reklamu 496 milionů korun, bezkonkurenčně nejvíce ze všech. Škoda Auto s trojnásobně větším podílem utratila 379 milionů korun.

Velké výdaje za reklamu dlouhodobě pomáhaly korejské značce v Česku k růstu, v některých měsících její podíl přesáhl i jedenáct procent celého trhu, tak silnou pozici nikde v Evropě automobilka nemá. Teď však začíná ztrácet.

Na vině přitom může být podle reklamních expertů především nevhodná strategie, tedy vymezování se vůči mladoboleslavské Škodovce. „Škoda je u nás milovaná značka a jedna z mála firem, na kterou můžeme být hrdí. Přímý útok od značky, která u nás nemá příliš kořeny, vnímají pak lidé značně negativně,“ myslí si Jan Binar, šéf české pobočky McCann Erickson. To platí zejména u prodejů fyzickým osobám, kde hraje reklama velkou roli a o nákupu často rozhodují emoce.

Autor:
  • Nejčtenější

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusko se ocitlo v platební neschopnosti. Je to fraška, peníze máme, zuří Moskva

Rusko se poprvé za více než 100 let ocitlo v platební neschopnosti. Moskvě v neděli večer vypršela lhůta na zaplacení...

Závod o čas na severním pobřeží. Polsko si klestí nové cesty pro plyn

Nad Evropou se vznášejí obavy, že Rusko brzy zavře kohoutky se zemním plynem. Unijní státy narychlo hledají způsoby,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Základní úrok ČNB zvýšila na sedm procent. Je nejvyšší od roku 1999

Bankovní rada České národní banky oznámila další zvýšení základní úrokové sazby. Tentokrát sáhla po razantním zvýšení o...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Novým šéfem PPF je Jiří Šmejc. Může získat desetiprocentní podíl

Novým generálním ředitelem investiční skupiny PPF je od středy Jiří Šmejc. Zároveň získal opci na odkup až...

Firma Kiwi získala investici 100 milionů eur. Využije ji na další rozvoj

Brněnský prodejce letenek Kiwi.com získal investici ve výši 100 milionů eur (zhruba 2,5 miliardy korun). Tu plánuje...

Společnost Rohlik Group se chystá na burzu. Od investorů získala 5,4 miliard

Společnost Rohlik Group zaměřená na online prodej potravin získala v rámci posledního kola financování od investorů...

Okřídlený šíp bude používat již jen Škoda Auto. Strojírny značku prodaly

Strojírenské firmy Škoda Group, jejímž většinovým vlastníkem je PPF, prodaly automobilce Škoda Auto ze skupiny...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...

Proč dřív lidé vypadali na fotce starší. Rychleji se stárnulo, nebo je to klam?

Premium Tak schválně, udělejte si čas a zalistujte rodinnými alby. Podívejte se na svoje rodiče, prarodiče, praprarodiče. A...