Diskuse k článku

Tatra prodá čínské firmě licenci za stamiliony, auta nesmí vyvážet

Státní čínská společnost Aviation Industry Corporation of China koupí od českého výrobce Tatra Trucks za stamiliony korun licenci na výrobu automobilů Tatra, píší Hospodářské noviny. Licenci by firma měla získat na pět let pod podmínkou, že se vyrobené vozy budou používat jen v Číně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J80a82r52o44s24l20a18v84a 69K34a26n57i98o78k71o53v22á 7732709872957

Jova, jova, tak mi se chce brečet. Ekonomicky je to jasné, ale emoce ... co s nimi.. ?Tatrovku mám za rohem. Slovo Tatra - vždycky mi okamžitě naskočí duo Hanzelka + Zikmund. Obrovský smutek..

0/0
18.6.2014 19:41

J81a68n 75G54a54z61d61a 6512888763887

No je to trochu zoufalý krok, ale v krátkodobém horizontu to Tatře pomůže. V dlouhodobém by asi bylo rozumnější než podporovat korejské montovny nějak pomoci Tatře v restruktualizaci a rozjezdu. Pokud to z důvodu platnosti nějakého sebedestruktivního předpisu nejde, tak jsme si zařízli další kus rodinného stříbra.

+1/0
18.6.2014 7:00

J21i42ř68í 68E31r80b11e18n 1573354866107

Tatře scházejí zejména početnější zákazníci. Provozního kapitálu má poměrně dost. Ale dokud nebude mít pořádné zakázky, aby mohla náklady na vývoj rozpustit do velkého počtu jednotek, tak bude stále balancovat nad propastí. Těch cca 1200 aut ročně je málo, potřebuje prodat odhadem aspoň 5000 aut každý rok, aby to bylo dlouhodobě udržitelné.

+1/0
18.6.2014 13:26

L64á47ď62a 47N80o96v80á74č83e54k 5701977232753

To vidím jako začátek konce. Ach jo, to bude zase v Číně podobných aut Tatře...

+1/0
17.6.2014 17:22

J89a69n 57L56u42k80á56š 7377453653202

Uvidime. Nejedna firma uz zjistila, ze po rozjeti vyroby v Cine se ve fabrice pobliz nahle objevil vyrobek napadne podobneho designu ci konstrukce.

Zli jazykove tvrdi, ze cinske letadlo Comac C919 je velmi podobne tam montovanemu Airbusu 320. Od byvaleho zamestnance Philipsu vim, ze se tam podobne spalil Philips.

+2/0
17.6.2014 13:54

J13i32ř40í 71S61t39e70i94e67r 4211174906245

Čína využila hospodářské krize v Evropě a USA a nakupuje firmy po celém světě. Na druhou stranu, když to našim firmám pomůže, zvedne to ekonomiku a sníží nezaměstnanost, tak proč s nimi neobchodovat.

+1/−3
17.6.2014 12:49

K79a53r17e12l 14M65a71z69a54n54e90c 7417595113

A pomůže to našim firmám, zvedne ekonomiku a sníží nezaměstnanost?

+6/0
17.6.2014 12:53

J92i15ř53í 36E11r95b37e76n 1743494126327

Mně se líbí, co se tady z toho nadělá :-)

V Číně byly postaveny už dříve továrny na tatry i na liazky, běžně se tam vyráběly vozy na bázi Š706 a T111, no tak jim teď holt prodali licenci taky na výrobu patnáct let starého modelu TerrNo. Jestli si pamatujete reklamní slogan "první proráží, ostatní následují", tak přesně totéž platí o Tatře a jejím "s Tatrou cestu nehledáte, s Tatrou cestu tvoříte" - TerrNo má za úkol na tamním trhu prorazit a prozkoumat odbytové možnosti trhu, který má více než dvojnásobnou kapacitu než celá EU. Proto se má v Číně v licenci vyrábět více aut než v Kopřivnici.

Co se týká toho, jak obejít zákaz vývozu a ryze české obezličky s přeprodávací obchodní společností: říká vám něco pojem výrobní číslo? To při registraci neošidíte. Navíc auta v Číně mají poněkud jiné podmínky provozu než v EU. Ze stejného důvodu nelze jen tak koupit za babku auto v USA a tady si ho přihlásit - musí projít úpravou osvětlení apod., a navíc musí být homologován pro evropský trh nebo si ho musíte nechat dost draze schválit v TÜV (dříve ÚSMD). Navíc přeprava vozů přes půl světa není levná, automobilů dáte do kontejneru mnohem méně než mobilů a dovážet hotová auta se nevyplatí. O riziku poškození při přepravě nemluvě.

.

Nakonec: v Číně nemůže jen tak někdo postavit továrnu. Tu továrnu musí minimálně z poloviny vlastnit tamní subjekt, který pak vyrábí v licenci. Stejně jako čínské volkswageny nevyrábí přímo tamní společnost, ale nějaká čínsko-německá joint venture...

+8/0
17.6.2014 12:48

K24a10r13e55l 64M82a77z43a75n87e72c 7537335783

bezva, tohle je typ informací, kerý by se automaticky měl objevit v článku... R^

+3/0
17.6.2014 12:52

P93a49v58e76l 49K39u11l38a 7778885248848

přesně

+1/0
17.6.2014 13:10

P15a94v86e13l 78S67l10a81d50o71v66n98í88k 6187633267356

Nesmí prodat mimo čínský trh? Tak si založí v Číně jinou firmu, které bude firma, vlastnící licenci, auta dodávat. A pro ni už licenční podmínka platit nebude. Bude švanda, až v Číně vyráběné tatrovky vytlačí Tatru i z těch posledních trhů, na kterých se drží.

+3/0
17.6.2014 12:29

R14o41b98e13r31t 12Š86i28m96e10č71e30k 6855311238408

zase to mají jenom na pě let

0/0
17.6.2014 12:48

K79a76r82e56l 72M18a15z53a51n38e32c 7827595863

Pletete dohromady dvě různé věci. Na straně jedné - každý právník umí smlouvu naformulovat tak, aby příjemce licence byl odpovědný i za své odběratele a byl povinen zajistit, že i oni budou podmínku dodržovat, na straně druhé pokud příjemce licence zbankrotuje, nikdo si po něm nc nevezme, ani tatra i kdyby slouvu porušil milionkrát, navíc pokud někdo plány a technické nákresy a další knowhow ukradne a pak skrytě použije, tak se to bude těžko dokazovat....

0/0
17.6.2014 12:50

J41i75ř84í 12E72r57b25e81n 1823924986837

Nákresy nejsou nic. Jediné pořádné know-how, který každá továrna má, jsou pouze způsoby výroby a povolené tolerance. Na těch stojí kvalita výrobku, cena výroby a spokojenost zákazníků. A platí to pro automobilku, šroubárnu, výrobu obvazů i papíru...

+1/−1
17.6.2014 12:55

J80i67ř37í 60E63r49b53e67n 1193404796687

Pane Steiere, co se Vám nelíbí?

Každý si můžeme vzít jakýkoliv výrobek na trhu, oblézt ho s mikrometrem a zkusit ho zkopírovat. Ale pokud nebudeme mít to "know-how" a zejména "know-why", tedy přesně vědět, proč tento díl vypadá zrovna takto, z čeho má být vyrobený, jaké má mít plusové a mínusové tolerance atd., tak se kvalitě originálu zdaleka nepřiblížíme.

Třeba mladoboleslavská Škoda má na toto téma své bohaté (= draze zaplacené) negativní zkušenosti s italskou firmou Pellegatti...

+2/0
18.6.2014 13:30

P62a94v36e54l 61S92ý78k13o68r19a 7677942447831

Je zde ještě něco co by šlo prodat ? Číňaní zkoupí i ty dluhy a pak nás  vystěhují. EU

0/0
17.6.2014 12:24

K57a65r25e97l 93M89a56z87a37n46e26c 7897735813

už v roce 60 se chlubili, že nás utlučou čepicema a ono na to dojde. A jinak si říkám, zda všechny ty čínské asijské restaurace přidávají do jídel jen zdravé chemikálie....

0/−1
17.6.2014 12:45

K38a90r77e10l 94M25a49z77a30n69e29c 7887235943

sto milionů korun za licenci při výrobě 10.000 aut? o mi vychází na 10.000 Kč za auto (ok, mluví se o stamilionech, takže možná 30.000 za auto při licenci za 300 milionů, ale stejně). Je to hodně nebo málo?

0/0
17.6.2014 11:54

Ř25e71h98o41ř 26V79l91a87s51á21k 2464894211736

Řekl bych, že přiměřená cena.

+1/0
17.6.2014 11:57

K67a89r38e71l 29M96a74z76a41n66e98c 7287435793

No právě nad tím přemýšlím, při ceně nového auta kolik - mega, dva mega? Samozřejmě je více modelů, ale i tak je to 1% z ceny, ne? Nedivil bych se, kdyby toyota apod. brali 30% z ceny vozu jako licenční poplatek... chtělo by to hlubší analýzu, ale na to já nemám čas a ostatní zřejmě know-how

0/0
17.6.2014 12:02

Ř44e55h77o14ř 75V60l72a65s47á83k 2724924891506

Dvě mega to stojí, když se to vyrábí v České republice a v malé sérii. V Číně to bude podstatně levnější.

A pokud Tatra ty peníze chce a nikdo nenabídne víc ...

+1/0
17.6.2014 12:15
Foto

K48a65r63e14l 13S74t19e40j40s57k69a25l 2300478397417

Jednoho krásnýho dne si Čína koupí celou Českou republiku...

+6/0
17.6.2014 11:43

K41a96r45e21l 52M95a43z42a24n60e11c 7127525543

Proč by kupovali nějakou bezvýznamnou maličkou českou republiku? Koupí spojené státy, vlastně už koupili vzhledem k množství nakoupených dluhopisů....

+1/−3
17.6.2014 11:56

E97d35a 17D33r37á74b13e94k 7259682703147

na rekreaci

+2/0
17.6.2014 12:14
Foto

L29u43k60á39š 34Z35á15v51o75d56s77k97ý 9521329311

ad1, ČR má vynikající strategickou pozici na Evropském kontinentě, ad2 naopak, díky dluhopisům, mají v hrsti Amíci Číňany...když dlužíte věřiteli milion dolarů, má vás v hrsti. Když dlužíte věřiteli bilion dolarů, máte v hrsti věřitele vy. To neznáte tu starou bankovní poučku? ;-D

+2/0
17.6.2014 12:18

K89a52r73e17l 86N85o59v43á18č96e19k 5641385469816

Mě se to řešení taky nelíbí. Měli to udělat jako jiné firmy - v Číne postavit vlastní závod a nebo si třebe u té stejné firmy Tatry pro čínský trh vyrábět. Tj. mít zisky z každé prodané Tatry i bez velké námahy, jak to dělají všechny světové značky. Ale třeba je to složitější, tohle může mít výhodu, že ta čínská firma ponese rizika dobývání nového trhu, Tatru tam pořádně rozjede a pak utrum a poptávka po Tatrách bude a ty už může dobývat naše Tatra a třeba je dál vyrábět v té samé továrně jen se zisky do své kapsy. A třeba cena za tu licenci je větší než by byl podíl z prodeje Tatrovek za 5 let.

+1/0
17.6.2014 11:11
Foto

L76u50k47á81š 23Z97á63v30o75d75s46k12ý 9311789381

Tatra rozhodně nemá peníze na stavbu nové továrny v Číně

+4/0
17.6.2014 11:13

Ř35e84h52o80ř 14V71l93a63s27á37k 2684104511426

Myslím, že moc sníte. I když jsou to hezké sny.

+1/0
17.6.2014 11:59

I25v70a75n14a 93M79o37t59a70l18í32k36o32v97á 5404491820382

tak aby činští šikulové neobšlehli, co se dá, a po pěti letech nezačali vyrábět nějaký "vlastní model" a tatrovka jen bude koukat, že ho vyvážejí ven za levnější peníz, než to umí Tatra:-/

+4/0
17.6.2014 12:09

E64d79a 70D34r21á56b42e19k 7829862303537

100M už ale bude doma pod podlahou

0/0
17.6.2014 12:17

J54a97n 21M86u60c15h70a 8979366982106

... ona se nabízí i odpověď ;-)

0/0
17.6.2014 11:11

J75a24n 43M57u76c49h95a 8329766532406

to patřilo jinam ;-D

0/0
17.6.2014 11:12

M44i70c70h89a58l 28D70v84o95ř50á38k 3262630340

Na jednu stranu snad ty peníze které získá velmi dobře investuje a bude vyrábět více než stovky nákladáků ročně... Na druhou stranu docela Tatru lituji, jelikož armáda Francie používá Renaulty, němci - Mercedesy, USA - Humvee... a u nás je směs všeho :/ což rozhodně není pro Tatru nej.. a navíc co v minulosti provedla vláda Tatře a nechala ji skoro zaniknout to je unikát... ;-(

+3/0
17.6.2014 11:09

K24a44r47e34l 78M84a11z64a78n94e20c 7777975643

No skoro zánik tatry se mi takynelíbí, ale jaksi jsme příliš malý trh na to, abychom měli vlastní výrobu nákladních aut v rozsahu srovnatelném s Renaultem atd.  Věřím, že němci odeberou 100.000 mercedesů, naše armáda odebere 1000 tater, to na uživení nestačí....

0/0
17.6.2014 11:58

Ř69e86h63o53ř 98V23l62a49s25á69k 2564514361516

Jeden z hospodářských důsledků rozdělení Československa.

+1/−1
17.6.2014 12:00

J12i58ř46í 96E79r33b62e14n 1573974966687

Vzal jsi mi to z klávesnice.

Trh pro 15 milionů Čechoslováků je něco jiného než trh pro 10+5 milionů navzájem rozeštvaných lidí. Proto taky velmi rychle krachly národní projekty lokomotiv ze ZŤS, modrenizace TAZů apod. Nebyl odbyt, nebyly prachy na investice, takže nebyl ani nový odbyt...

0/0
17.6.2014 12:52
Foto

V39o79j91t75e78c80h 30B16a24r19t86a84k 6264493713730

kdybych o tom točil film nazval bych ho

"Jak tarta přichází o světové know how"

+3/0
17.6.2014 10:44

A28n76t77o37n57í58n 62P30o58l23i96c74k12ý 9650382641567

Know how ale účty nezaplatí ;-)

+1/0
17.6.2014 11:17

Ř39e83h82o57ř 49V90l74a30s30á37k 2914714601796

Pokud se shodneme, že Číňané stejně kálí na nějaká autorská práva a patenty, tak je lepší jim alespoň prodat licenci na pět let na stamiliony, než kdyby to okopírovali jen podle jednoho exempláře, který by je stál dva miliony.:-/

+9/0
17.6.2014 10:42

J39i61ř87í 84E80r29b68e21n 1803264706267

To taky zkoušeli, jenomže například odlévaná a přibroušená vahadla vydržela asi 10× méně než originální tatrovácká kovaná, navíc působila další škody a ušetřených dejme tomu 100 USD znamenalo škodu za 5000 USD. Tatra taky všechny potenciální zákazníky varovala. Je to asi 8-10 let stará záležitost.

+1/0
17.6.2014 12:58

A65l82e55š 14M58á80c31h38a85l 1659878258771

koukam, kolik uredniku zase nepracuje...

+2/−1
17.6.2014 10:38

J85i12ř16í 36E31r69b57e96n 1423674226237

Polední pauza :-)

0/0
17.6.2014 13:01

T79o57m44á86š 28K13u65c85h33a35ř 3907741268771

Jen pro připomenutí..

http://byznys.ihned.cz/c1-59509560-koprivnicka-tatra-se-vydrazila-za-176-milionu-korun-firme-ktera-vznikla-minuly-tyden

+3/0
17.6.2014 10:37

S21v49a32t93o72p72l71u16k 94S26i62l84n58ý 4552236289328

Nejdebilnější rozhodnutí nových majitelů Tatry. Proč rovnou nevyváží svoje auta na čínský trh? Uvědomuje si, že tohle je její definitivní konec na Asijských trzích?

0/−2
17.6.2014 10:36

L25a42d89a 78N33o85v51a67k 4622323397

to je asi taky napadlo... Čína to nebude smět vyvážet a kdyby byl větší prostor v číně pro vývoz, asi by toho využili.., žejo...:-P

0/0
17.6.2014 10:47
Foto

L54u59k21á40š 19Z52á58v17o74d48s93k48ý 9501729611

protože do Číny nelze standartně vyvážet, ale musíte tam postavit továrnu a na to Tatrovka nemá peníze.  Taky to mohli obšlehnout a nikoho se na nic neptat. Takhle alespoň zaplatí slušný balík peněz...

+6/0
17.6.2014 11:04

J27i34ř42í 53E19r72b14e12n 1743424366987

Protože už 60 let vědí, že se to nevyplatí. Cesta lodí trvá dva - tři měsíce, auto musí být speciálně zakonzervováno a stejně není kvalita v místě dodání zaručená...

+1/0
17.6.2014 13:02

J86a63r80o35s20l50a42v 61R44i15e31s74s16n96e15r 3538830316920

Který hlupec toto schválil? 8-o Licenci do Číny?! To si Tatrovka právě podepsala ortel...

A v širším měřítku si podepisuje ortel i celá Evropa. Volvo už žlutí zloději a kopírovači vlastní, také plno dalších západních patentů obšlehli/ukradli – jak dlouho ještě budou kupovat naše výrobky a stát o naše technologie?

+2/0
17.6.2014 10:36

J48a15n 70H67e26j34d19a 4224656502574

Postupně se ale bude podíl českých dodávek snižovat a jak se je naučí  pajcovat, budou nahrazovány součástkami vyrobenými přímo v Číně. ;-D;-D

+4/0
17.6.2014 10:31

R45o97m82a52n 70K53o93s22t83a97l 7183208279227

No je evidentní, že čínské mozky nerozlouskly převodové a pohonné ústrojí Tatry... takže to museli koupit :-). A tatra už stejně není Tatra, emisní limity zahubily její tradiční motor ...........

+2/−2
17.6.2014 10:27

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

Najdete na iDNES.cz