Reklamu tak, jak ji známe, nemůže virtuální asistent Googlu, který od loňského roku umí oboustranně konverzovat (více zde), zobrazovat. Většinou jen rychle odpoví na dotaz. A to je podle obchodního šéfa Googlu Philippa Schindlera problém. Firma totiž velkou část svých zisků, podle agentury Reuters v přepočtu asi 1,6 bilionu korun ročně, získává právě z reklamy.
Google není jediný, kdo musí začít řešit, jak vydělávat na virtuálních asistentech. Pro miliony lidí po celém světě se již hlasové vyhledávání stalo každodenní rutinou. Přes miliardu zařízení (telefonů, tabletů, budíků atd.) obsahuje aplikace Google Assistant, kolem sta milionů jich má v sobě Alexu od Amazonu a minimálně 1 miliarda lidí používá Siri od firmy Apple.
Rok s Googlem v obýváku: dokáže šetřit čas, pobavit i naštvat |
Vyhledávače přitom z velké části živí reklama. Jedním z možných řešení by bylo začít zobrazovat doplňující informace na blízké obrazovce, třeba televizi nebo laptopu. „To už by bylo mnohem zajímavější,“ citovala Reuters Schindlera. „Pak se budeme pohybovat ve světě, kterému moc dobře rozumíme,“ dodal.
Kdyby totiž virtuální asistent i přímo přehrával reklamu, začal by se jeho výrobce pohybovat na hraně zákona. Veškerá reklama na internetu totiž podle amerických zákonů musí být označená slůvkem „ad“ (reklama) nebo „sponsored“ (sponzorováno). Tyto regulace se vztahují i na hlasové asistenty.
Reuters přitom upozorňuje na to, že právě tyto zákony už Google možná částečně porušuje. Při vyhledávání řemeslníků totiž Google Assistant jako první čte ty výsledky, které jsou na webu Googlu označené jako sponzorované, přestože to nijak nedá najevo.
Velký test digitálních asistentek: překvapily inteligencí i neschopností![]() |
Podle Googlu však firma, přestože v rámci webu se o reklamu skutečně jedná, za tyto tzv. prokliky od asistenta není inzerentem nijak finančně odměněna, a proto to reklama není.
„Není to úplně čisté doporučení,“ okomentovala situaci pro agenturu Michelle Cohenová, advokátka z Washingtonu D.C. „(Ale) stačilo by jim jen dodat, že ‚mnoho z doporučených firem může být součástí našeho reklamního systému‘ a všechno bude v pořádku,“ dodala.