„Všichni víme, že jednorázové plasty jsou problém, který zbytečně znečišťuje naše okolí,“ uvádí Roman Trzaskalik z Plzeňského Prazdroje, který Gambrinus vlastní. Podle něj si konec plastových obalů vyžádali sami zákazníci.
Pivovar si navíc údajně začal uvědomovat, že je zbytečné vytvářet další plastový odpad tam, kde není třeba. „Češi jsou pivní národ, který pořád preferuje lahvové a čepované pivo,“ tvrdí totiž Trzaskalik.
Distribuci piva v plastu ukončí pivovar na začátku ledna, v obchodech ho zákazníci ze zásob pravděpodobně budou nacházet do února.
Kromě tohoto kroku se Gambrinus chce udržitelnosti věnovat i nadále – plastové obaly balení plechovek plánuje nahradit 100% recyklovatelnými. „Gambrinus celkově jen v roce 2020 sníží produkci plastu o více než 330 tun, což je zhruba 14 plně naložených kamionů,“ doplňuje Trzaskalik.
Plzeňský pivovar je první velkou českou značkou piva, která od plastových obalů ustupuje. Následovat by ho však podle firmy měly i další značky spadající pod Plzeňský Prazdroj. V plastových lahvích o objemu 1,5 litru nabízel Gambrinus světlou výčepní desítku.
Konkurence prozatím podobný krok neplánuje. „Zákazníci mají o tento obal zájem,“ řekla iDNES.cz Denisa Mylbachrová ze Staropramenu.. „Jsou určité příležitosti, pro které se vysloveně hodí (cestování, pobyt na chatách, apod.),“ dodala. Firma se však podle ní bude v příštích letech snažit optimalizovat tento druh obalu tak, aby byly jeho dopady na životní prostředí co nejmenší.
Ve světě se u pivovarů snahy o větší udržitelnost rozmáhají zhruba od poloviny roku. Heineken v listopadu začal balení plechovek namísto do plastových držáků balit do lepenky, pivovar Karlsberg je zase začal slepovat lepidlem. Druhý jmenovaný pak navíc také představil prototyp plně recyklovatelné lahve ze dřevovinového papíru.