Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

Facebook si údajně objednal nenávistné články, měl tak odvádět pozornost

  • 8
Sociální síť Facebook si podle deníku The New York Times najala PR firmu, která měla za úkol pomocí článků na internetu diskreditovat jeho konkurenci, například Apple či Google. Údajně také měla zahlazovat stopy a zlehčovat roli ruských desinformačních kampaní.

Tyto informace vydal největší metropolitní deník Spojených států ve středu v rozsáhlé zprávě. Mimo jiné v ní upozorňuje i na to, že PR firma najatá Facebookem někdy více, někdy méně oprávněně spojovala kritická „protifacebooková“ hnutí s multimiliardářem Georgem Sorosem. Ten byl v posledních měsících často cílem antisemitských konspiračních teorií.

Ona firma – Definers Public Affairs – ve spolupráci se spřízněným webem NTK Network údajně s cílem diskreditovat opozici vydala několik desítek takových článků. Z tohoto konzervativního serveru je pak prý přebírala i další média.

Přestože NTK Network vypadá jako běžný zpravodajský web, většina článku na něm je podle New York Times psaná zaměstnanci Definers Public Affairs a slouží pouze k PR účelům.

Propojování kritiků Facebooku se Sorosem údajně mělo zahrát na antisemitské tendence v americké společnosti a pomoci diskreditovat lidi, kteří proti Facebooku vystupovali. Tato strategie je však podle některých komentářů překvapivá vzhledem k tomu, že samotný šéf Facebooku Mark Zuckerberg je Žid.

Facebook dokonce v květnu požadoval po americké Lize proti hanobení, aby za antisemitistickou označila karikaturu Zuckerberga, na které společně s provozní ředitelkou firmy Sheryl Sandbergovou tvoří tělo chobotnice obepínající celý svět.

17.července 2018 v 20:59, příspěvek archivován: 15.listopadu 2018 v 16:20

Throwback Tuesday? #FreedomFromFacebook paid homage to the famous Standard Oil cartoon today at the @HouseJudiciary committee's hearing on content filtering practices of social media giants like @Facebook. https://t.co/CspFpoN7lC https://t.co/6Lsv5jW8Yh

Karikaturu na protest proti Facebooku používala organizace Freedom from Facebook. Vzhledem k židovskému původu obou zobrazených osob a nacistické historii zobrazování Židů jako chobotnic ji musela stáhnout.

Firma používá taktiky z politiky

Definers Public Affairs si Facebook původně najal na monitoring médií (sledování zda, jak moc a proč se o společnosti píše). V říjnu roku 2017 pak technologický gigant rozšířil svou spolupráci s Definers Public Affairs i na vnější obraz společnosti.

Tuto PR firmu založil Matt Rhoades, původně politický konzultant, který je ve Washingtonu proslaven používáním nekonvenčních způsobů vylepšování veřejného obrazu svých klientů a diskreditace jejich oponentů.

Rhoades mimo jiné v roce 2004 pracoval jako ředitel oddělení průzkumu opozice pro George W. Bushe. Tímto kostrbatým názvem se v USA označuje vyhledávání informací, které mohou potenciálně diskreditovat politického oponenta.

V roce 2012 pak Rhoades šéfoval prezidentské kampani Mitta Romneyho.

Podobnou taktiku jako během své kariéry v okolí vysoce postavených politiků teď podle New York Times využívá i pro Facebook.

Jednou z organizací, do kterých se má Definers Public Affairs opírat, byla podle New York Times i nezisková organizace Color of Change. Ta několikrát kritizovala Facebook za to, že nijak nereguluje rasistické, nenávistné a protižidovské příspěvky.

„Jestli je pravda, že si Facebook najal pravicovou firmu, aby za něj říkala takové věci, je to velmi znepokojující,“ řekl deníku The Guardian šéf Color of Change, Rashad Robinson.

V rozhovoru uznal, že Color of Change opravdu částečně financuje George Soros, kromě něj ale prý finanční prostředky dostává i od dalších sponzorů, například od spoluzakladatele Facebooku Dustina Moskovitze.

Společnost Facebook se k situaci prozatím odmítla vyjádřit.