Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Část e-shopů skončí, část bude na prodej, tvrdí šéf e-mailingové platformy

  18:00
Česká e-commerce scéna zaznamenala svůj první propad v historii. Její meziroční obrat poklesl o 12 procent, zanikly přitom také desítky e-shopů. Akvizice nových zákazníků je složitější, a tak je logickou volbou soustředit se na retenci, říká spoluzakladatel a COO marketingové platformy Ecomail.cz, Jakub Stupka.

Jakub Stupka, Ecomail | foto: Ecomail

Pro internetové obchody jsou hromadně rozesílané emaily nutnost. Také jste loni zaznamenali sešup na číslech?
Nám se v minulém roce se nám dařilo! Měli jsme naplánovaný padesátiprocentní růst a nakonec jsme vyrostli o 42 %, takže jsme nakonec rostli trochu méně, než bylo původně v plánu. Sice jsme zaznamenali útlum české e-commerce, ale zároveň bylo dobře vidět, že e-mailing je pro firmy velmi důležitý a jen málo z nich svou e-mailovou komunikaci se zákazníky omezovalo.

Zaregistrovali jste přitom propad i v rámci vlastního byznysu?
E-mailingu se tento propad naštěstí moc nedotkl. Jedná se totiž primárně o retenční marketingový nástroj – pomocí e-mailingu komunikujete hlavně se stávajícími zákazníky. A tím, že získávání nových zákazníků je nyní složitější a dražší, soustředí se spousta e-shopů právě na vytěžení těch zákazníků, které se jim podařilo získat již v minulosti.

Co očekáváte od letošní sezóny?
První měsíce se zatím rozjíždí velmi slibně. Máme v plánu opět růst o nějakých 40–50 % a velká část tohoto růstu by měla být tažena zahraniční expanzí. Vytvořili jsme přímé napojení Ecomailu na Shopify, Prestashop a další e-shopové platformy a kromě českých a slovenských klientů začínáme obsluhovat i ty anglicky mluvící. Ecomail je jako produkt velmi silný a už jsme si ozkoušeli, že dokáže obstát i v silné konkurenci na globálním trhu, například proti Mailchimpu.

Online nakupování bude ještě snazší. Na český trh vstupují dva velcí hráči

Co podle vás stojí za propadem české e-commerce scény?
Řekl bych, že je to kombinace post-covidového nasycení trhu, drahých energií a nastupující krize. Po uvolnění covidových opatření se část zákazníků logicky vrátila z nakupování v on-line prostředí zpět do kamenných obchodů. To se dalo očekávat a ti chytřejší s tím ve svých plánech počítali. Závratné zvýšení cen energií a tím způsobené řetězové zdražení dalších vstupů už však zaskočilo v podstatě všechny. Celková nervozita z nastupující krize se pak ještě přidala ve formě snížené poptávky po prakticky všech typech zboží.

Loňský rok byl pro české e-shopy náročný. Jaká nálada panuje na e-commerce scéně nyní?
Nálada není nejlepší, všichni kolem e-commerce byli zvyklí na neustálý růst a hlavní problém, který za poslední roky řešili, byl vlastně nedostatek lidských zdrojů. Jinak jelo všechno často ještě líp, než jsme si na začátku roku naplánovali. Posledních 12 měsíců nám však ukázalo, že teď bude potřeba řešit i spoustu dalších problémů. Často existenčních problémů.

Kterým internetovým obchodům momentálně hrozí zánik?
Pořád je tu spoustu e-shopů, které už v době ekonomické konjunktury jenom přežívaly a pro ty to teď bude hodně těžké. Kromě růstu je nyní potřeba se zaměřit hlavně na efektivitu. Mít správně nastavené marketingové kampaně, využívat moderní technologie na řízení firmy i lidí a v neposlední řadě je tu logistika a s ní spojená problematika skladů. Tam si myslím, že má hodně e-shopů prostor pro zlepšení. V dobách rychlého růstu tyto „detaily“ spoustu firem neřešilo a nyní je to začíná dohánět.

Na co by se majitelé e-shopů měli podle vás zaměřit, aby letošní sezónu přežili ve zdraví?
Akvizice nových zákazníků je nyní složitější, takže logická volba je soustředit se více na retenci stávajících zákazníků. Některé e-shopy už to pochopily a zaměřují se na budování vztahu se zákazníkem, pracují na své značce.

Autor:

Fotovoltaikám hrozí kvůli vládě krach, tvrdí experti. Solární baroni jsou mýtus

  • Nejčtenější

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium

Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci, není dobré řešení. Za půl roku o svou svěžest přijde. Otestovali jsme dvanáct...

7. prosince 2024

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském Karlíně. Pobočka bude otevřena pouze do 23. prosince. „Co bude od ledna, zatím...

4. prosince 2024

Kolaps železniční dopravy na koridoru z Prahy na Moravu. Vlaky stály hodiny

Provoz na hlavním železničním koridoru v České Třebové v neděli večer zkolaboval. Způsobilo to poškození trakčního vedení trolejemi lokomotiv. První incident nastal kolem 16:30. Poté, co se provoz ve...

1. prosince 2024  17:44,  aktualizováno  23:30

Příliš velké sousto. Smetanová cukrárna dopekla, věřitelům dluží stamiliony

Pražská Smetanová cukrárna, která dodávala své cukrářské výrobky téměř do všech obchodních řetězců, ukončila svůj provoz. Podnik v současné době dluží 220 milionů korun 183 věřitelům, vyplývá to z...

6. prosince 2024

Ropovodem Družba přestala téct do Česka ropa. Ministerstvo nezná důvod

Ropovodem Družba přestala do Česka téct ropa. Ministerstvo průmyslu a obchodu o situaci ví, zatím však nezná důvod. „Jsme v kontaktu se všemi relevantními aktéry,“ řekl ministr Lukáš Vlček (STAN) pro...

4. prosince 2024  10:48,  aktualizováno  17:24

Regiojet je třetím nejlepším železničním dopravcem v Evropě, České dráhy šesté

Česká firma Regiojet je třetím nejlepším osobním železničním dopravcem v Evropě. Tvrdí to organizace Transport and Environment, která vydala srovnání největších železničních společností v Evropě.

9. prosince 2024  8:03

Dostali jsme nízké dotace na investice, stěžují si malí zemědělci

Hádky o to, zda stát dostatečně podporuje malé farmáře, pokračují mezi zemědělci i po podzimním kole investičních dotací. Ministerstvo zemědělství se tentokrát rozhodlo více podpořit střední podniky.

9. prosince 2024

Dvakrát více peněz do drátů než dosud. Bez obřích investic změna nepůjde

Premium

Evropská unie má dávat na modernizaci elektrických sítí ročně 67 miliard eur. Kvůli dekarbonizaci musí Evropská unie zhruba zdvojnásobit každoroční investice do elektrických sítí.

9. prosince 2024

Na Novém Zélandu cizinci dům zpravidla nekoupí. Teď jim výjimka dala šanci

Zahraniční zájemci se obvykle k nákupu vlastní nemovitosti na Novém Zélandu nedostanou. Nyní ale tato země učinila výjimku. Díky nedávnému soudnímu rozhodnutí se dostalo na trh několik pozemků asi...

8. prosince 2024

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci,...

Hrála v pornu, tak skončila. Solfronk se v Bacheloru rozloučil s další účastnicí

Odhalení o minulosti soutěžící Denisy Veselé a jejím natáčení pornovideí výrazně zamávalo atmosférou v sídle Bachelora....

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje...

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském...

Příliš velké sousto. Smetanová cukrárna dopekla, věřitelům dluží stamiliony

Pražská Smetanová cukrárna, která dodávala své cukrářské výrobky téměř do všech obchodních řetězců, ukončila svůj...