Dráhy čeká na přelomu roku další propouštění. Odejdou hlavně úředníci

  5:30aktualizováno  5:30
Při letošním velkém propouštění opustí českou železnici čtyři tisíce lidí. Na přelomu roku přijde další vlna, ve které budou muset ze železnice odejít hlavně úředníci. Důvodem je nedostatek peněz v resortu.
Na dráhách se bude propouštět ještě na přelomu roku. Odejdou čtyři tisíce lidí

Na dráhách se bude propouštět ještě na přelomu roku. Odejdou čtyři tisíce lidí | foto: Michal Klíma, MAFRA

Největší propouštění čeká Správu železniční dopravní cesty (SŽDC), která se stará o železniční infrastrukturu. Její nový šéf Pavel Habarta chce příští rok snížit provozní náklady o 1,2 miliardy, což se projeví i na počtu zaměstnanců.

Už k 1. prosinci má odejít zhruba tisíc lidí, dalších tisíc skončí v průběhu příštího roku. "Půjde většinou o lidi z administrativy, propouštět se bude na generálním ředitelství i všech krajských ředitelstvích," upřesnil mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Počet zaměstnanců má u SŽDC klesnout zhruba na osm tisíc lidí. Během roku se sice opět zvýší zhruba na dvojnásobek, to však bude zásluhou převedení výpravčích a dalších profesí zajišťujících provoz od Českých drah k SŽDC. Plánuje to ministr dopravy Vít Bárta.

Propuštění je účelové a ne účelné, tvrdí odboráři

Propouštění se nelíbí odborářům. Ti si stěžují i na to, že mají o plánech zaměstnavatelů málo informací. "Poslední jednání s ministrem dopadlo tak, že nám nedodal odpovědi, které jsme požadovali," uvedl předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša. Podle odborářů je propouštění účelové, nikoliv účelné.

Propouštění na dráze

Správa železniční dopravní cesty: letos tisíc lidí, příští rok také zhruba tisíc lidí
České dráhy: letos už 1100, dalších 500-600 lidí do konce roku, příští rok zřejmě už bez propouštění
ČD Cargo: snížení personálních nákladů o 25% na generálním ředitelství, může jít zhruba o 200 lidí, zatím nerozhodnuto

Výpovědi urychlují i České dráhy. Ty už letos zeštíhlely zhruba o 1 100 lidí, do konce roku chtějí dát výpověď ještě zhruba 500 až 600 lidem. "Jde hlavně o úředníky," přibližuje šéf drah Petr Žaluda. Dráhy, které mají teď 26 815 zaměstnanců, mohou už příští rok přijít o post druhého největšího zaměstnavatele v Česku a jejich místo by mohla převzít Škoda Auto. Jedničkou je Česká pošta.

Řez v administrativě se nevyhne ani nákladnímu ČD Cargo. Jeho šéf Jiří Vodička chce příští rok ušetřit čtvrtinu personálních nákladů na generálním ředitelství, kde pracuje zhruba 800 lidí. "Příští týden o tom budeme jednat," dodal Vodička.

Soukromí dopravci začnou najímat stevardky

Kdo skončí na české železnici ještě letos, má šanci na vyšší odstupné. Může totiž mít ještě nárok na tzv. doprovodný sociální program placený hlavně ze státních peněz.

Železničáři podle něj v závislosti na délce zaměstnání na dráze dostávají například až 115 tisíc korun navíc a ještě desetinu platu za každý měsíc, který jim zbývá do důchodu.

Vedení drah se s odbory dohodlo na "zastropování" odchodného na půl milionu korun. Stát už stálo odstupné přes dvě miliardy korun, ale příští rok na ně chce dát jen 63 milionů korun. I přes propouštění mají dráhy některých profesí nedostatek, což se týká především strojvůdců.

Na dráze začnou i vznikat nová místa, především u alternativních dopravců. Například RegioJet přijme příští rok na své expresy 150 až 200 lidí. Firma zatím jen obeslala ty, kteří se jí hlásili sami. Klasický nábor začne až příští rok. Dopravce bude hledat hlavně stevardky.

Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Demagogie, na kterou doplatí všichni, kritizují umělci návrh autorského zákona

Petr Janda

Senát v prosinci schválil návrh změny autorského zákona, podle kterého by za užití hudby už nemusely některé provozovny...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Pošťáci dostanou přidáno 10 procent, slíbil Hamáček. Těm to nestačí

Ilustrační snímek

Ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD) slíbil odborářům České pošty, že udělá vše pro zvýšení platů provozních pracovníků od...

Nekonečný příběh pokračuje. Kladenská Poldi byla znovu vydražena

Historické věže vápenných pecí Vojtěšské hutě byly původně čtyři.

Huť Poldi Kladno byla vydražena za 140 milionů korun. Vydražitelem se stala společnost Opimo Trade. Devadesát milionů...

Nečekaný propad Applu. Firma šlape na brzdu, akcie padají

Ilustrační snímek

Výrobce iPhonů Apple poprvé za šestnáct let snížil odhad tržeb. Méně si vydělá zejména kvůli slabším prodejům svých...

Najdete na iDNES.cz