„Chceme, aby lidé pochopili, že nejde jen o nějaké online pomluvy mimo jejich sociální bublinu. Jedná se o závažný problém, který zcela účelně destabilizuje naši společnost a má vliv i na ekonomiku, v našem případě ale i na naše podnikání. Proti dezinformacím se jsme se ale rozhodli bojovat s humorem, který je české nátuře vlastní, a na který s leporelem navazujeme. Ne náhodou je naše knížka nápadně podobná tradičním ilustracím Ondřeje Sekory pro děti, jde o satiru. Chceme se aktivně bránit, ale chytře, vtipně a s nadhledem,“ říká jeden ze zakladatelů firmy Sens Radek Hušek.
Leporelo je k dostání ve všech velkých knihkupectvích, a to jak na regálech obchodů, tak online. Zisk z prodeje knihy bude věnován na boj proti dezinformacím, a to podpořením výukových programů neziskových organizací Transitions a Elpida, které se zabývají digitálním vzděláváním seniorů.
„Podpory si velmi vážíme, protože nám pomůže dále rozvinout naše programy, které pomáhají starším dospělým a seniorům v České republice zorientovat se v informačním chaosu. Podporu využijeme především pro aktivity, které pomohou stovkám českých seniorů získat odolnost vůči obchodníkům se strachem a dezinformacemi, kteří zneužívají jejich důvěry,“ komentuje spolupráci Jaroslav Valůch, programový manažer organizace Transitions.
Nejen proti dezinformacím, ale i předsudkům
Předsudky ostatně stály i na začátku fungování start-upu. Ačkoli zakladatelé věděli, že naučit lidi jíst cvrčky, bude výzva, i přesto se do ní pustili. Stravovací osvěta se začíná dařit a lidé postupně opouštějí strach z konzumace hmyzu. Odpovídá tomu i růst firmy. Za rok 2023 Sens očekává prodeje svých produktů v hodnotě 25 milionů Kč a podařilo se mu k proteinovým tyčinkám a nápojům vyvinout několik nových produktů jako oříšková másla, snídaňové kaše nebo instantní outdoorová jídla s příměsí cvrččího proteinu. Jejich produkty se navíc exportují z Česka do celé Evropy.
„Využíváme do našich produktů ty nejkvalitnější suroviny jako kakao nebo ořechy. Některé naše suroviny mají bio certifikaci. Obecně si naše výrobky kupují nejčastěji lidé se zájmem o zdravé a ekologické stravování nebo sportovci, kteří hledají alternativy v proteinové výživě. Naši sportovní výživu si oblíbil třeba světový lezecký šampion Adam Ondra. Taky ale nabízíme cvrčky vcelku, to je takový spíš skupinový zážitkový pokrm pro všechny. Hodně se také zabýváme ekologičností našich obalů. Část z nich jsme vyvinuli tak, aby byly kompostovatelné v domácím kompostéru,“ vysvětluje dále Hušek nabídku Sens produktů.
V evropských zeměpisných šířkách sice nejsou zatím lidé zvyklí na konzumaci hmyzu tak jako třeba v Asii, jedná se nicméně o velmi kvalitní a udržitelný zdroj bílkovin, který se může stát superpotravinou budoucnosti. A právě společnost Sens přišla v roce 2017 na český trh jako první s potravinami s cvrččím proteinem. Dnes úspěšně produkuje sportovní a fitness výživu, kaše, těstoviny, chipsy i instantní jídla a učí společnost zdravě a udržitelně uvažovat o stravování.
Dezinformace o hmyzu v jídle šíří i politici, ozvala se poškozená firma |
Zdravé i udržitelné
Živočišná zemědělská produkce je velmi náročná z hlediska využívání přírodních zdrojů. Vyprodukovat jeden hovězí steak například spotřebou vody odpovídá deseti hodinám sprchování. Skot je navíc jedním z největších původců CO2 a znečištění ovzduší. Jenom celý masový průmysl vyprodukuje celosvětově stejné množství emisí skleníkových plynů jako veškerá světová autodoprava, letadlová a lodní doprava dohromady. Veškerá světová populace skotu dohromady produkuje ročně 5 giga tun CO2.
Už od 90. let 20. století ale existují vědecké studie, které odhalují, že hmyz je stejně kvalitní jako maso, a navíc je na jeho vypěstování potřeba daleko méně přírodních zdrojů. Na základě doporučující souborné zprávy od United Nations vycházející z výsledků 30 let úspěšných výzkumů se v roce 2017 rozhodli Radek Hušek a Daniel Vach založit svůj startup Sens Food.
„Naše prvotní myšlenka a motivace nadále trvá – chceme přinášet inovace na pole výživy a stravování. Existuje tu kvalitní zdroj bílkovin, který je všestranně využitelný a mnohonásobně úspornější než klasické způsoby,“ říká k tomu Radek Hušek. A dodává: „Nemyslíme si, že by cvrččí protein mohl maso kompletně nahradit. Ale jako mladí lidé přirozeně uvažujeme o budoucnosti a chceme přispět k udržitelnějšímu způsobu života na planetě. Proto hledáme způsoby, jak cvrččí protein přidat na běžný jídelníček lidí a zároveň nabídnout chutné produkty.“
Od počátku fungování firma vyprodukovala celkem 20 tun cvrččího proteinu. Pro představu toto množství v přepočtu na hovězí protein odpovídá množství vody spotřebované průměrným Evropanem za 10 000 let.