Zaměstnanci ČSA

Zaměstnanci ČSA | foto: ČSA

ČSA chtějí snížit platy až o 40 procent, více než je v dohodě s odbory

  • 12
České aerolinie chystají razantnější snižování mezd než na kterém se dohodly s odboráři na konci loňského roku. Navrhované snížení platů o 40 procent dopravce vysvětluje tím, že po kompromisní dohodě, která počítala se zachováním více pracovních míst, zůstal na mzdy stejný balík peněz.

Zatímco ve většině firem se kolektivní vyjednávání točí kolem toho, kolik lidé dostanou navíc, ve ztrátových ČSA se letos řeší, o kolik se platy sníží.

„Požadujeme menší snížení mezd, než vedení navrhlo,“ říká Petra Posová, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel. Podle ní činí snížení v průměru čtyřicet procent, přitom ještě na podzim firma mluvila o třetinovém snížení.

„V říjnu České aerolinie představily zaměstnancům nový mzdový řád. Následná kompromisní dohoda z 24. 10. 2014 mezi vedením ČSA a odborů znamenala zachování 29 pracovních míst palubních průvodčích nad rámec původně zamýšleného propouštění, ale při zachování stejného rozpočtu na mzdy,“ vysvětluje větší pokles mluvčí ČSA Dan Šabík. Nezávislý vyjednavač spory mezi odborovými organizacemi a vedením Českých aerolinií o novou kolektivní smlouvu bude muset nakonec vyřešit zprostředkovatel jmenovaný ministerstvem práce a sociálních věcí.

Obě strany se totiž o znění nové kolektivní smlouvy bezvýsledně přetahovaly více než měsíc, a tak nakonec souhlasily se jmenováním nezávislého zprostředkovatele.

„Jednání jsme sice úspěšně zahájili v dostatečném časovém předstihu, bylo domluveno jednání na každé úterý, ale neustálé odkládání, přesouvání a nekompetentnost některých vyjednávacích delegací ze strany vedení snížily počet konstruktivních schůzek,“ napsali odboráři svým členům. Odboráři si navíc stěžují, že každý nový návrh vedení je horší než ten předchozí. Po několika letech se více odborových organizací v ČSA spojilo a sjednotily své požadavky. Mezi nimi je třeba i navýšení odstupného v případě výpovědi pro nadbytečnost.

Mzdový základ se sníží

Výrazné snížení platů má ČSA pomoci dostat ze z mnohaletých ztrát. Snižování platů mělo přiblížit platy zaměstnanců ČSA na úroveň soukromého Travel Servisu, který se má stát v příštích týdnech minoritním akcionářem firmy.

V jeho případě berou zaměstnanci podstatně méně, firma však na rozdíl od ČSA vydělává.

Nový mzdový řád výrazně mění i systém odměňování, podstatně větší část platu bude záviset na tom, kolik hodin zaměstnanci stráví v letadle. Dosud byla větší část platu fixní bez ohledu na to, kolik stevardky či piloti nalétali.

Průměrný plat palubních průvodčích bez diet činil 44 tisíc hrubého, základní mzda by měla klesnout na 22 tisíc při náletu 50 hodin měsíčně, za každou odletěnou hodinu dostanou 400 korun. Travel Service má průměrný plat 23 tisíc korun, ale při náletu 900 hodin ročně. U ČSA na tuto mzdu stačí 700 hodin.

ČSA nyní musí kromě platů řešit také pokles příjmů z klíčového ruského trhu, na druhou stranu jim mohou pomoci klesající ceny ropy.