Středa 2. prosince 2020, svátek má Blanka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 2. prosince 2020 Blanka

Ošklivé je krásné. Crocsy berou na milost i nároční teenageři

  12:45
Mladí spotřebitelé se chtějí odlišovat. Upouští od konvenční krásy a trendů a investují do pohodlných produktů. I díky tomu se začalo znovu dařit značce obuvi Crocs, která zažívá návrat na výsluní. Rostou i akcie společnosti.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Bibiane Huangová má na každý den v týdnu pár Crocsů. Šestnáctiletá dívka ze San Francisca dostala svůj první pár, když jí bylo pět let. Loni hledala pohodlné boty, které by mohla snadno nosit před a po plavání a našla pár zelených Crocsů v klasickém stylu. „Když jsem začala nosit Crocsy každý den, lidé se mi smáli. Ale pak mě začali pozorovat a následně je začali také nosit,“ vzpomíná dívka pro americkou stanici CNBC.

Huangová nyní hrdě nosí sedm párů v barvách duhy a rozhodně není žádnou výjimkou. Odhaduje, že více než polovina dívek v její škole má alespoň jeden pár bot, které časopis Times označil za jeden z nejhorších vynálezů. Podle jarního průzkumu společnosti Piper Jaffray’s je Crocs 13. nejoblíbenější značkou obuvi mezi mladými dívkami. V roce 2017 přitom ještě byly na 30. místě.

V pondělí navíc jedna z bank vylepšila hodnocení společnosti. Analytiky nadchla spolupráce společnosti Crocs s firmou Vera Bradley, která obuv obou značek prodává na svém webu. Zvýšili proto cenový cíl společnosti Crocs z 22 dolarů (488 Kč) na 27 dolarů (599 Kč).

„Pro nás je to úžasné období. Teenageři jsou pro naší značku velkým hnacím motorem. Hodně nakupují a kultura mladých řídí kulturu všeobecně,“ řekl minulý týden v rozhovoru ředitel marketingu společnosti Terence Reilly.

Akcie společnosti Crocs vzrostly za poslední rok o 30 procent. V listopadu vzrostly akcie o 15 procent poté, co společnost zveřejnila zisk za třetí čtvrtletí, který předčil očekávání analytiků o 128 procent. Očekávání analytiků společnost překonávala i v posledních dvou čtvrtletích. Nyní je oceněna na 1,6 miliardy dolarů.

„Akcie Crocs od ledna klesly o 15 procent, je to ale způsobeno tím, že poptávka je tak vysoká, že nedokáže držet krok s nabídkou,“ vysvětlil analytik ze společnosti Susquehanna Sam Poser. Společnost dokonce přepravuje chybějící zboží do různých zemí letecky, což snižuje její hrubé marže.

Fotogalerie

Teenageři se shodují na tom, že popularita bot rozhodně neklesá. Neznamená to však, že pověst ošklivých bot se už vytratila.

Ošklivé je in

Sedmnáctiletá Julianna z Teanecku v New Jersey uvedla, že mnoho jejích přátel Crocsy nosí právě proto, že jsou považovány za ošklivé. „Lidé je chtějí nosit, protože jsou nevkusné. I já jsem si vždycky myslela, že jsou ošklivé, ale pak je všichni začali nosit, a staly se trendem. Každý, koho znám, má alespoň jeden pár,“ sdělila Julianna CNBC.

„Crocs se trefil do toho, co je pro spotřebitele důležité. Spotřebitelé už nechtějí konvenční krásu a zároveň investují do produktů, které jsou pohodlné na dotek i nošení. Současná generace spotřebitelů nemá určitý standardní styl jako předešlé generace,“ říká starší viceprezidentka společnosti The Doneger Grizo Jocelyn Thorntonová, která předpovídá módní trendy.

Boty také dospívajícím umožňují vyjádřit jejich individualitu díky ozdobám Jibbitz. „Lidé chtějí být nepředvídatelní. Stává se to trendem. Všichni populární lidé mají Crocs,“ sdělila CNBC čtrnáctiletá Victoria, která nechtěla sdělit své příjmení.

Společnost si ze své pověsti nic nedělá. „Víme, že jsme odlišní a jedineční. Někteří by to možná mohli nazvat ošklivým, ale my tuto polarizaci přijímáme. Díky ní máme pozornost,“ řekl Reilly.

Crocs zavírá své továrny, populární boty však vyrábět nepřestane

90. léta jsou zpět

Mladí spotřebitelé se také stále častěji vracejí ke starým stylům, které pokládají za retro. Crocs nastoupil na nostalgickou vlnu, protože mnozí z dnešních mladých nosili tyto boty jako děti. „Pro mladé spotřebitele z generace-Z jsme byli v mnoha případech jejich první botou. Vznikli jsme v roce 2002 a připomínáme jim jejich mládí,“ říká Reilly.

Crocs není jediná společnost, která vydělává na rostoucí popularitě „devadesátek“. Obuvní značka Fila Korea nedávno oživila své tenisky Disruptor 2, které poprvé debutovaly v roce 1996. V letech 2016 až 2018 vzrostly tržby společnosti Fila o 205 % a robustní bílé tenisky s pilovitou podrážkou Disruptor 2 se v roce 2018 staly botami roku.

„Mladí spotřebitelé skutečně reagují na značky, které mají dědictví a jsou autentické. Současný vývoj je toho důkazem,“ řekla analytička společnosti NPD Group Beth Goldsteinová.

Další stěžejní součástí devadesátých let jsou ledvinky. Podle údajů NPD jsou největší rostoucí kategorií na trhu s taškami v tomto roce, kdy tržby vzrostly o 50 procent. „Když se podíváte zpět, ledvinky byly považovány za nemoderní a ošklivé – nyní jsou velmi populární a jejich popularita stále roste,“ dodala Goldsteinová.

Ke stylům z 90. let se navrátily i sportovní společnosti jako Nike, Adidas a Reebok. Mnohé tenisky v nových verzích těchto značek jsou podobné botám značky Fila a mají robustní tvary, které vzbuzují vzpomínky na obrácené kšiltovky a neonové větrovky.

Spolupráce s luxusními značkami

I když může být těžké si to představit, podle Thorntonové s tím začaly luxusní módní značky. „S ošklivou obuví přišla jako první značka Balenciaga, která svou verzi tenisek prodává za 900 dolarů (19 979 Kč) i více,“ upozornil Thorntonová.

Společnosti Crocs a Balenciaga si uvědomují, že by tahle móda mohla být velmi populární, a proto společně vytvořily kolekci pestrobarevných dřeváků s vysokými platformami, které loni uzavíraly pařížskou přehlídku.

Od té doby se společnost nadále snaží rozšiřovat své publikum prostřednictvím spolupráce. Loni v listopadu se Crocsy, které navrhl rapper Post Malone, vyprodaly během deseti minut. Společnost objevila partnery také v oblasti streeatwearové módy a začala spolupracovat se značkami Alife a Chinatown Market. V červnu pak Crocs oznámil spolupráci s Vera Bradley.

I když jsou Crocsy momentálně velmi populární, těžko říct, zda odolají módním vlnám i v budoucnosti. Současné marketingové strategie by však podle Goldsteinové mohly pomoci ustálit turbulence.

Nosíte nyní také v sezoně crocsy?

celkem hlasů: 630

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pátek 26. července 2019. Anketa je uzavřena.

Ne, nesnáším je 248
Ano, pravidelně 247
Ano, ale jen někdy 135
Autor:
  • Nejčtenější

Koruna vůči euru posiluje nejvíc za 12 let, zlevní nákupy ze zahraničí

Koruna posiluje proti euru nejvíce od června 2008. Od začátku listopadu posílila z 27,18 Kč/EUR na 26,16 Kč za euro,...

Letos bez šance, zlobí se zákazníci. Ikea nestíhá nápor online objednávek

Švédská nábytkářská firma Ikea je v probíhající druhé vlně pandemie nemoci covid-19 na hraně svých kapacit. Počet...

Nepřijatelné, demoverze za 300 milionů, kritizují nefunkční Havlíčkův e-shop

Politici se strefují do čerstvě spuštěného e-shopu s dálničními známkami, které v něm lidé mohli kupovat od úterý, ale...

Lepší ve čtvrtek než za týden, reagují podnikatelé. Pohlreich už tomu nevěří

Restaurace, obchody i služby mohou od čtvrtka otevřít. Vláda rozhodla o přechodu Česka do 3. stupně protiepidemického...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Panika se přesouvá z jídla na vánoční stromky. Češi je kupují jako nikdy

Vánoční stromky rychle mizí z pouličních stánků. Více než týden po otevření prodejci i pěstitelé hlásí téměř panické...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Manažer postavil srub uprostřed chráněné oblasti. Tvrdí, že to je posed

Premium Nejprve tvrdil lidem, že je to seník. Když se o jeho stavbu začaly zajímat úřady, prezentoval ji jako posed. Ve...

  • Další z rubriky

Pěstitelé se bojí malého odbytu vánočních hvězd, vysazených jsou stovky tisíc

Počasí letos pěstitelům přálo, koronavirová pandemie však způsobila to, co by za normálních okolností měly na svědomí...

Většina hospod otevře, jakmile jim to vláda dovolí, zjistil průzkum

V den, kdy jim to umožní vládní rozhodnutí, otevře 87 procent restaurací a hostinců. Vyplývá to z průzkumu, který...

Ani ropa, ani uhlí, ani plyn. Nejvíc se na planetě těží písek

Písek je jedna z nejdůležitějších přírodních surovin na světě. Na celém světě se ho každý rok vytěží něco mezi 32 a 50...

Na pražskou burzu míří síť restaurací Coloseum. Chystá se na novou dobu

Řetězec patnácti restaurací Coloseum, které patří k prvním porevolučním sítím pizzerií v tuzemsku, míří na pražskou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Promoření? Odvážný sen, tragické následky. Stádní imunita funguje jinak

Jak se nejlépe zbavit covidu-19? Už od jara mluvili někteří odborníci o kontroverzní strategii známé jako „promořování“...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...

Tři nemoci, které ohrožují mladé lidi s hektickým životem

Začínají často nenápadně, ale jejich následky mohou být fatální. Nemoci, které mladým lidem mohou vzít i život. Prvotní...