"V Česku máme výbornou pozici v pojištění automobilů, ale nebyli jsme spokojeni s vývojem v životním pojištění. To chceme změnit," řekl Bartoníček za Českou pojišťovnu, které loni klesl podíl na trhu životního pojištění o pět procent.
Důraz na životní pojištění potvrdil také generální ředitel Generali Sergio Balbinot. Ze strategie nově vznikajícího holdingu by mohli profitovat i tuzemští klienti.
Pokud by totiž nový podnik chtěl svým slovům dostát a na poli životních pojistek podstatně posílit, musel by na tuzemský trh přijít s opravdu výjimečnou nabídkou.
"Preferovat životní pojištění je logické, pro pojišťovnu skýtá největší příležitost k růstu. Ale musela by nabídnout nějaké super podmínky," říká pojistný analytik společnosti IMG Václav Straka.
Lidé mohou získat výhodnější životní pojištění
Češi totiž ve srovnání se západní Evropou zatím životním pojistkám nepropadli a nic na tom nezměnila hlasitá prohlášení nově přicházejících pojišťoven.
Podle analytika Dušana Šídla je to dané nižší kupní silou českých domácností a tradičně silným postavením životních pojistek na Západě.
"Nelze se jednoduše srovnávat se západními zeměmi. U nás se lidé nikdy nebudou pojišťovat na desetinásobek ročního příjmu," říká Šídlo.
Volné peníze jim spíše odčerpávají hypotéky, leasingy a spotřebitelské úvěry. Samotné pojištění života bez spoření, které roste kvůli častému spojení s hypotékou, zase neskýtá pro pojišťovny takové lákadlo.
Co bude s logem?
Ty pasou především po investičním životním pojištění, po jehož uzavření jim lidé na desítky let svěřují své úspory. "Na trhu dnes nevidím velký prostor k růstu," říká Šídlo.
Produkt by tedy musel být mimořádně výhodný. Spekulovat o produktové nabídce je však zatím předčasné. Podle analytiků může jejich změna trvat i jeden rok.
Zatím není úplně jasné, zda nová pojišťovna bude operovat pouze pod značkou Generali, nebo zůstane zachováno i logo České pojišťovny, které je známé domácímu trhu od roku 1969.
PPF a Generali: rozvod je povolen
Podle pátečního prohlášení Sergia Balbinota si Generali a PPF navíc ještě nechaly otevřená zadní vrátka. Pokud by mezi nimi došlo k nějakým neshodám, mohou z obchodu vycouvat.
V případě rozdílných pohledů na řízení podniku mají obě skupiny možnost využít opce, které jim dávají volnou ruku k odchodu. Navíc mají rozpuštění vzájemného vlastnictví "pojištěno" ještě další variantou.
"Zvažovali jsme, že PPF by mohla společnou firmu opustit také uvedením akcií (společného podniku) na burzu," řekl Balbinot. Další podrobnosti nekomentoval.
Podíl PPF ve společné firmě by tak totiž mohl získat jiný investor, který by akcie koupil přímo na burze. V podstatě by se tak naplnil plán, který PPF připravuje již několik měsíců – vydání nových akcií, s nimiž se bude veřejně obchodovat.