Kavárna Costa Coffee.

Kavárna Costa Coffee. | foto: Costa Coffee

Costa Coffee rekordně roste, otevře víc kaváren v regionech

  • 71
Lidé více utrácejí za kávu, pochvaluje si největší kavárenský řetězec v tuzemsku Costa Coffee. Tržby letos zvýší o pětinu, což je nejvíc za pět let od vstupu do ČR. Firma Best Coffee, která drží licenci britského řetězce pro český trh, plánuje napřesrok otevřít pět nových kaváren a více pronikat do regionů.

Síť britských kaváren Costa Coffee v Česku si podle jednatele společnosti Best Coffee Richarda Procházky splnila své cíle na pět let - kavárny vydělávají a jejich počet dosáhl plánovaných 25. Letošek kavárny uzavřou růstem tržeb o minimálně 18 procent oproti loňsku.

"Naši zákazníci značku stoprocentně vzali a vracejí se. Máme 165 tisíc pravidelných nebo loajálních zákazníků, kteří nechodí třeba jen jednou za rok. Máme změřeno, že 50 tisíc zákazníků se vrací každý měsíc," vysvětluje růst Procházka. Minulé roky byly pro kavárenské řetězce v Česku nejisté a několik zahraničních hráčů z trhu odešlo.

Centra v regionech už nechtějí "pražské" nájmy

V roce 2014 plánuje Best Coffee otevřít pět nových kaváren Costa. Dvě budou stát v Praze a tři v regionech, kam chce společnost víc expandovat. Zatím se zaměřovala především na Prahu, kde má 18 kaváren.

"Dělat řetězec kavárenského typu je pochopitelně snazší v Praze. Chtěli bychom ale více expandovat i mimo Prahu. Rádi bychom otevřeli ve všech krajských městech," přiblížil jednatel v rozhovoru pro iDNES.cz. Podle něj tomu nahrává i zlevnění nájmů v mimopražských obchodních centrech v posledních letech. "Dříve byly podmínky na úrovni pražských nájmů, ale příjmy obyvatel byly nižší. Nyní se to vyvažuje. Nájmy jsou někde rozumnější a pro lidi už není takový problém, zajít na kávu do Costy," řekl.

Také v případě nových kaváren chce jít Best Coffee cestou provozoven ve vlastní správě. Otevření každé nové provozovny odpovídá investici ve výši 4 až 5 milionů korun. Procházka však nevyloučil, že by někdy v budoucnu mohla společnost licenci poskytovat dál. "Za několik let není vyloučené, že bychom šli i touto cestou." Nyní to podle jednatele nedělá proto, že chce garantovat vždy stejnou kvalitu nápoje. Firma nakupuje jen fair-trade kávu z vybraných plantáží z několika kontinentů, mezi jinými ze zemí Jižní Ameriky, Afriky nebo Asie. Výsledná směs vzniká ve Velké Británii. 

Na kavárenském trhu je podle Procházky znát určité oživení. "Lidé vyhledávají kavárny daleko víc než dřív a vybírají si z kaváren podle kvality kávy, ale i podle prostředí. Už nejsou ochotni chodit kamkoliv, zákazník je ve všech oblastech náročnější, daleko přísnější a háklivější na jakékoliv zaváhání," uzavřel.

Nové pobočky chystá i Starbucks

Kavárenskou dvojkou na tuzemském trhu je americký Starbucks. I on expanduje, letos otevřel tři nové kavárny, dvě v Praze a jednu v Ostravě. "Plánujeme další expanzi v průběhu příštího roku. V současné době hledáme vhodné lokality, ovšem musím konstatovat, že český realitní trh je v tomto ohledu předražený," říká regionální ředitel provozu za Starbucks Česká republika a jižní Polsko Brian Aherne.