Nový materiál se bude používat při konstrukci kostry pláště. Ta se v současné době vyrábí z polyethylentereftalátu (PET) kvůli dobrým vlastnostem tohoto materiálu, který je odolný vůči vysokým teplotám a zatížením. Právě tento charakter by si měl uchovat i nový udržitelnější materiál. Laboratorní testy firmě potvrdily, že recyklovaná vlákna mohou fungovat stejně jako vlákna používaná doposud.
Otrokovický závod Continental Barum |
Continental na technologii spolupracoval s čínsko-tchajwanskou firmou OTIZ, která se zabývá zpracováním a výrobou průmyslových textilních materiálů. OTIZ má být i dodavatelem materiálu.
„U nás nebudeme vyrábět z PETu, takže plastových lahví u nás nebude potřeba. Ale pro naše výrobky budeme využívat textilní kordy, ve kterých budou vlákna z PETu. Ty nám bude dodávat partnerská společnost OTIZ, s níž se spolupracovalo na vývoji této technologie,“ vysvětluje tisková mluvčí otrokovického závodu Continental Barum Regina Feiferlíková.
Podnikatelé nahrazují plast kreativně. Byznys s jedlým nádobím roste |
„OTIZ je specialista na vlákna a výrobce textilií, který na základě našich požadavků vyvinul upravený výrobní proces, který nám umožňuje získávat polyesterovou přízi pro konstrukci pneumatik z PET lahví bez mezikroků,“ uvádí Feiferlíková.
Dodavatel materiálu OTIZ lahve nejdřív mechanicky očistí, odstraní z nich uzávěry a po mechanickém drcení je roztaví a granuluje. Nakonec dojde na proces zvlákňování. Běžná pneumatika pro osobní automobily se nyní skládá z přibližně 400 gramů polyesterové příze. Na jednu sadu pneumatik pro osobní vozidlo by šlo použít více než 60 recyklovaných PET lahví, píše Continental v tiskové zprávě.
Pneumatiky by se z PET lahví měly začít vyrábět už v roce 2022, nicméně podle Feiferlíkové bude zavádění nové technologie do provozu postupné. „Momentálně se tato technologie nachází ve fázi vývoje a prvotních zkoušek. Lze předpokládat, že po úspěšně vyhodnocených zkušebních sériích bude možné začít v příštím roce vyrábět některé rozměry s touto technologií,“ říká Feiferlíková a dodává, že Continental představí udržitelnou pneumatiku na každoročním podzimním autosalonu IAA v Mnichově.
Z ojeté pneumatiky nová bota
Využití použitých PET lahví je jen jeden z kroků, které německá společnost do budoucna chystá. Klade si totiž za cíl používat nejpozději od roku 2050 pouze udržitelně produkované materiály. „Odpad je pro nás výrobním materiálem zítřka, budoucnost vidíme v cirkulární ekonomice,“ říká k tomu Claus Petschick, vedoucí udržitelnosti ve firmě.
Co se týče pneumatik, recyklace může probíhat i „obráceným“ směrem. Před rokem navázala americká značka oblečení Timberland spolupráci se singapurským výrobcem pneumatik Omni United. Dohodli se na výrobě speciálně navržených pneumatik, ze kterých, po jejich opotřebování, půjdou vyrábět podešvi do obuvi.