Pětina světové produkce. Coca-Cola ročně vyrobí 3 miliony tun plastu

  21:38aktualizováno  21:38
Nápojářský gigant Coca-Cola ve čtvrtek veřejnosti přiznal, kolik plastových lahví vyrobí. Ročně jich vyprodukuje tři miliony tun, což je v přepočtu na lahve s objemem 500 ml cca pětina veškeré světové produkce. Firma se zavázala do roku 2030 splňovat podmínky pro tzv. cirkulární ekonomiku.

Coca-Cola Zero Sugar | foto: Coca-Cola Company

Tempo, jakým Coca-Cola vyrábí plastové lahve, je odhadem přibližně 200 000 za minutu, informuje britský list The Guardian. Kdyby to byly všechno půllitrové lahve a postavily se na sebe, mohla by se Coca-Cola za asi čtrnáct a čtvrt hodiny dostat do výšky, ve které kolem Země oblétají družice.

KVÍZ: Co znamená BRKO, ZEVO a TAP? Otestujte se, kolik víte o odpadu

Protože firma zveřejnila pouze váhu plastu, který vyrobila za rok 2017, můžeme jen odhadovat, kolik lahví to ve skutečnosti bylo. Kdyby se jednalo o výše zmíněné 500mililitrové, bylo by to za rok 108 miliard lahví. To je téměř pětina celosvětové produkce, činící cca 500 miliard lahví.

Data společnosti zprostředkovala Nadace Ellen MacArthurové, která se snaží urychlit a usnadnit firmám přechod k cirkulární ekonomice. Tedy modelu, který staví na 100procentní recyklovatelnosti. MacArthurová se také snaží přesvědčovat vlády jednotlivých států, aby se k její iniciativě připojily. 

Fotogalerie

Coca-Cola se zveřejněním dat o odpadu zařadila mezi 31 velkých firem, které podobná data zveřejnily. Mezi nimi potravinářský gigant Nestlé nebo firma Mars. Zatím tak však neučinila většina velkých společností, včetně největšího konkurenta Coca-Coly – PepsiCo, nebo Walmartu, který chce podmínky cirkulární ekonomiky splnit do roku 2025.

V roce 2030 vše recyklované

Coca-Cola chce do roku 2030 začít fungovat podle pravidel tzv. cirkulární ekonomiky. To znamená především to, že za každou lahev, kterou vyrobí, zrecykluje jednu starou. V podstatě by se tak měla vytvořit nekonečná uzavřená smyčka, ve které nevzniká žádný odpad.

Sliby ohledně omezování množství odpadu, který vytvoří, jsou teď mezi velkými korporacemi relativně obvyklé, tvrdí americká televize CNN. Kromě ujištění zákazníků a investorů, že mají zájem o životní prostředí, tak totiž také mohou lépe kontrolovat své dodavatelské řetězce.

Budoucnost je bezodpadová, plánují některé české obchodní řetězce

Cena recyklovaných materiálů je totiž předvídatelnější a stabilnější, než cena surovin. „Nestabilita trhu se surovinami přitom nejspíš bude dál růst,“ řekla CNN loni v červenci Bridget Croke z investorské firmy Closed Loop Partners. Firmy pak nemusí trh tak aktivně sledovat a nejsou na situaci na něm odkázány.

K cirkulární ekonomice si začínají nacházet cestu i některé velké obchodní řetězce působící v Česku. Lidl by do roku 2025 rád snížil množství plastů u výrobků svých značek o 20 % a Tesco by příští rok mělo odstranit všechny těžko recyklovatelné obaly. Řetězec Penny pak na začátku ledna úplně přestal nabízet zákazníkům plastové tašky.

VIDEO: Co se děje v Česku s plastem, který vyhodíme do žlutých kontejnerů:

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
Autor:

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Prohibice upadla v zapomnění. Palírna U Zeleného stromu opět jede naplno

Palírna U Zeleného stromu je nejstarší palírnou v Evropě.

Obvyklé úrovně z dob před metanolovou aférou už opět dosahují tržby tuzemské likérky Palírna U Zeleného stromu, která...

Od rejžáků k čištění zubů. Kartáčky od Spokaru si razí cestu do Evropy

Zubní kartáčky pod značkou Spokar se vyrábí od roku 1991.

Pelhřimovská značka Spokar chce těžiště výroby přesunout od výrobků, které konkurují levné asijské produkci ke zboží, s...

Elektřina zdražuje, ČEZ rostou zisky. Akcionáři dostanou nižší dividendu

Ilustrační snímek

Energetické společnosti ČEZ vzrostl v prvním čtvrtletí letošního roku čistý zisk meziročně o 14 procent na 8,3 miliardy...

Najdete na iDNES.cz