„V rámci našeho globálního závazku definujeme opakovaně použitelné obaly jako opakovaně plnitelné nebo vratné skleněné nebo plastové lahve, stejně tak dávkovací řešení pro stravovací zařízení, kde spotřebitelé znovu naplní opakovaně použitelnou nádobu,“ říká Veronika Němcová, ředitelka veřejných vztahů a udržitelnosti ve společnosti Coca-Cola ČR/SR.
Jak dodává, v případě českého nebo slovenského trhu se to týká především skleněných vratných lahví, které jsou nabízeny zákazníkům v distribuční síti HoReCa a které se používají opakovaně.
Podle výroční zprávy organizace Break Free From Plastic, která každoročně reviduje plastové odpady na celém světě, byla nápojářská firma v roce 2021 největším plastovým znečišťovatelem na světě, a to již čtvrtý rok v řadě.
Ekologické organizace krok vítají
„Doufáme, že ostatní společnosti budou vedení Coca-Coly následovat a stanoví si cíle ohledně opakovaně použitelných obalů,“ uvedla Emma Priestland z organizace Break Free From Plastic.
Znovuplnitelné a vratné obaly tvořily v roce 2020 přibližně 16 procent celkového objemu společnosti.
Generální ředitel Coca‑Coly James Quincey zmínil, že pokud firma dosáhne nově stanoveného cíle, bude pak pro ni snazší naplnění vizí nazvaných World Without Waste, tedy Svět bez odpadu. Do roku 2030 chce nápojářský gigant odebrat a znovu uvést do oběhu jednu nápojovou lahev nebo plechovku za každý prodaný kus.
Nezakazujme plasty, raději se je naučme správně používat, říká expert |
Coca-Cola, PepsiCo a další velké mezinárodní společnosti v lednu vyzvaly k uzavření globálního paktu v boji proti znečištění planety, který mimo jiné zmiňoval omezení výroby plastů. Firmy upozornily, že problematika plastového znečištění má přeshraniční charakter a vede k významným negativním efektům na životní prostředí, společnost a ekonomiku. Podle nich je potřeba problém řešit na globální úrovni.
Break Free From Plastic při svém posledním „úklidu“ v roce 2021, kdy plastové odpadky identifikovala ve 45 zemích světa, našla téměř 20 tisíc plastových produktů vyráběných společností Coca-Cola. Na druhé příčce se umístila PepsiCo, organizace našla přes 8 tisíc plastových odpadků její značky. Třetí příčku obsadil Unilever s více než 6 tisíci kusy.