Chemický průmysl je pro Německo třetím největším průmyslovým odvětvím, hned po automobilovém a strojírenském sektoru. Roční obrat německých chemicky orientovaných firem se každoročně pohybuje kolem 260 miliard euro, což je v přepočtu zhruba jeden bilion korun. Německé chemičky jsou ale velmi závislé na asijském trhu. Informovala o tom agentura Reuters.
Kvůli trvajícím útokům jemenských Húsiů musela většina přepravců přesměrovat své lodě okolo mysu Dobré naděje na jihu Afriky. Tato trasa je ale oproti plavbě přes Rudé moře výrazně delší a proto časově i finančně náročnější. Doplácí na to už i německý chemický průmysl, který mnohdy marně čeká na domluvené dodávky.
Údery zasáhly na 30 cílů. Dobré výsledky, míní spojenci a čekají odvetu. Jemen vře |
„Mé nákupní oddělení musí nyní pracovat asi třikrát usilovněji, aby se něco povedlo získat. Místo šesti kamionů nám nakonec dorazí třeba jen tři. Dbáme ale na to, aby každý zákazník od nás z nasmlouvaných dodávek dostal alespoň něco,“ uvedla pro agenturu Reuters Martina Nighwongerová, která je generální ředitelkou a majitelkou ve společnosti Gechem s ročními tržbami v řádu desítek milionů euro.
Z třísměnného na dvousměnný provoz
Vedení společnosti Gechem muselo na problémy s dodávkami zareagovat i ve výrobě. Kvůli absenci citronanu sodného zredukovalo výrobu tablet do myčky. Firma nyní přehodnocuje svůj třísměnný provoz. Negativní dopady aktuálních logistických komplikací by totiž mohly přetrvávat přinejmenším v celé první polovině letošního roku.
Podobné komplikace však trápí i německého výrobce chemikálií Evonik. Jeho vedení agentuře Reuters uvedlo, že některé lodě musely změnit směr až třikrát během několika dní. Podnik se snaží negativní dopady zmírnit dřívějšími objednávkami a přechodem na leteckou přepravu. Naráží však na to, že některé chemikálie není letecky povoleno přepravovat.
„Dopady jsou zřejmé hlavně u středně velkých firem, který vyrábějí speciální chemikálie,“ řekl agentuře Reuters hlavní ekonom společnosti VCI Henrik Meinrecke. Podle něho je německá závislost na dovozu asijských vstupů obrovská.
Útoky Húsíů v Jemenu pomáhají řídit vojenští velitelé z Íránu a Hizballáhu |
Problémy s dodávkami jsou každopádně další velkou zátěží pro už tak oslabený německý průmysl. Ten se stále ještě vzpamatovává z nedávné covidové pandemie i z důsledků energetické krize. Německá ekonomika zároveň bojuje s mírnou hospodářskou recesí i vysokými mzdovými požadavky.
České firmy zatím bez problémů
Pro české firmy zatím problémy v Rudém moři komplikaci nepředstavují. „Ohledně zpomalení přeprav kvůli krizi v Rudém moři zatím nemáme žádná konkrétní data či informace o zpoždění dodávek,“ řekl pro iDNES.cz Ivan Souček, ředitel Svazu chemického průmyslu ČR. „I v České republice zaznamenáváme vyšší přepravní náklady z třetích zemí, které se projevují v cenách finální produkce, respektive ovlivňují jejich konkurenceschopnost,“ dodal.
Děkujeme vám, že na nás střílíte, radují se Jemenci. USA ale nemohly jinak |
Podobně se pro vyjádřila i Lada Gadas, tisková mluvčí skupiny Unipetrol, do níž patří vedle rafinerií také například neratovická Spolana. Dodávky surovin do všech závodů skupiny jsou podle ní zajištěny.