Rodí se plány, jak „rozřezat“ ČEZ. Kvůli Unii i výstavbě jádra

  13:20aktualizováno  13:20
První plány, jak rozštěpit českého energetického giganta ČEZ podle vzoru německých energetických gigantů E.ON či RWE, už začínají získávat viditelnější obrysy. Důvodem k dělení přitom není pouze evropská energetická revoluce, která hlásá ústup od špinavých zdrojů, ale také plány českého státu na stavbu nových jaderných bloků.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan StrouhalMF DNES

Je to přesně čtvrtstoletí od vzniku národního energetického šampiona ČEZ. Dřívější strategii ovládnout vše, co se od Česka po Turecko dá, však v posledním období nahrazuje spíše snaha řady investic se zbavit. A není vyloučeno, že se od firmy v blízké budoucnosti odříznou její klíčové součásti.

Podle zdrojů MF DNES blízkých vedení firmy se v této souvislosti pracuje v zásadě se dvěma variantami.

Katastrofa ve Fukušimě jádro neporazí, říká korejský zájemce o český atom

První počítá s tím, že by pod novou entitu spadla pouze plánovaná výstavba nových jaderných bloků v Dukovanech a Temelíně. Stamiliardová investice je kvůli nejistotě v energetice riziková, řada projektů – ať už ve Finsku, či ve Francii – se potýká se značnými problémy. Kdyby bloky stavěl přímo ČEZ, pravděpodobně by tedy narazil na ostrý nesouhlas menšinových akcionářů, kteří drží ve společnosti dohromady celkem třetinový podíl. Scénář, že by nové reaktory stavěla čistě státní společnost, je i proto jedním ze tří investičních modelů, které zmiňují státní dokumenty.

Výsledky ČEZ za poslední tři roky

Ostatně ČEZ už minulý rok vyčlenil do samostatných firem projektové společnosti pro výstavbu nových bloků v obou lokalitách, kam i převedl majetek.

Druhá varianta rozštěpení firmy, o které se podle informací MF DNES diskutuje, je v zásadě rozšířenou variantou té první. Nová státní firma by vedle budoucích bloků zahrnovala také existující jaderné elektrárny Temelín a Dukovany.

Menšinoví akcionáři jsou proti

Proti tomu, aby jim vláda sebrala výdělečné jádro, by se ale zcela jistě ozvali menšinoví akcionáři. Mluví se proto o možnosti, že by se stát na oplátku vzdal v jejich prospěch svého podílu v ČEZ Distribuce. Rozvod elektřiny se nyní na provozním zisku podílí zhruba pětinou a je považován za stabilní a lukrativní byznys i v turbulentních dobách.

Situaci v tomto případě ulehčuje skutečnost, že ČEZ už distribuci loni od svých dalších aktivit oddělil. Firmě to přikázala evropská pravidla, takzvaný unbundling. A byť je stále dceřinou firmou, funguje v zásadě zcela nezávisle na své matce.

Podle zdrojů MF DNES se už objevují jména, kdo by měl nový „jaderný ČEZ“ vést. Jako nejpravděpodobnější kandidát se jeví současný ředitel Temelína Bohdan Zronek.

„Filozofická debata“

Šéf firmy Daniel Beneš však říká, že projekt rozdělení firmy dosud na stole není. „Byla to filozofická úvaha, jakým způsobem vyřešit protichůdné cíle našich akcionářů. Někteří tlačí na vysokou dividendu, jiní na společenskou odpovědnost, další zase na naplňování státní energetické koncepce a jiná skupina na transformaci energetiky,“ říká Beneš.

Jak se štěpí ČEZ

Spekulovalo se o tom, že o změnách by mohli rozhodovat akcionáři už na valné hromadě, která proběhne koncem června. To už se – i vzhledem k vládní krizi – nestane. Beneš říká, že budoucí podobu ČEZ bude firma konzultovat s politiky. „S nimi jsme se shodli, že je to téma pro diskusi s další vládou,“ říká Beneš.

ČEZ se zbavuje aktiv

Vedle tuzemských plánů se ČEZ postupně zbavuje některých problematických investic v zemích, kam firma expandovala za vedení předchozího ředitele Martina Romana. Aktuálně třeba v Bulharsku, kde mimo jiné vlastní rozvodnou síť, prodejce elektřiny a uhelnou elektrárnu ve Varně.

„Máme několik nabídek od potenciálních kupců. Vybereme ty nejlepší a s nimi budeme dál jednat,“ říká Beneš. Mezi zájemci je vedle tamních firem také české Energo-Pro.

A na stole je i případný prodej uhelné elektrárny Počerady, o kterou stojí Vršanská uhelná miliardáře Pavla Tykače.

Dozorčí rada ČEZ odložila rozhodnutí o prodeji Počerad Tykačovi

Nabídl za ni 4,5 miliardy korun a dalších až pět miliard by ČEZ získal díky prodeji exkluzivně dodané elektřiny. Tuto nabídku však podmínil dohodou do konce dubna. Dozorčí rada ČEZ sice pod tlakem ekologů a osobností veřejného života rozhodnutí o obchodu odložila, polostátní gigant ale dál tvrdí, že by se zdroje rád zbavil.

Tykač sice dal termín do konce dubna, ale koupě elektrárny pro něj zcela jistě smysl neztratila. Stojí totiž hned vedle jeho hnědouhelného dolu. „Dozorčí rada si vyžádala dodatečné podklady, připravili jsme a předkládáme jí je jako přípravu na další jednání,“ říká ředitel divize obchod ČEZ Pavel Cyrani.

Šéf dozorčí rady ČEZ Václav Pačes poslal Tykačovi dopis, že radní potřebují více času. Ohledně termínu se uhlobarona ptá i vedení ČEZ, žádnou odpověď zatím nedostalo.

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Příliš sexy letuška. Lidé kritizovali Wizz Air za sexistický manuál

Wizz Air

Uživatelé sociální sítě Twitter obviňují nízkonákladového dopravce Wizz Air ze sexismu. Na kartě, která informuje...

Makro prodává pražské obchody. Německý řetězec zůstane v nájmu

Makro. Ilustrační snímek.

Obchodní řetězec Makro, fungující v Česku jako velkoobchod, jedná o prodeji svých tří pražských obchodů. Prodejny budou...

Miliardář Pavel Tykač kupuje teplárny skupiny Alpiq ve Zlíně a Kladně

Lidé ve Zlíně si stěžují, že teplárna hlučí.

Švýcarská společnost Alpiq prodala teplárny ve Zlíně a v Kladně energetické skupině Sev.en Energy, kterou vlastní...

Najdete na iDNES.cz