Pátek 27. listopadu 2020, svátek má Xenie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 27. listopadu 2020 Xenie

České dráhy mají dvorního dodavatele, Škoda vítězí i bez soutěží

  1:56
Dlouhodobé smlouvy krajů a Českých drah na proplácení ztráty za provoz regionálních vlaků mají dalšího vítěze: plzeňskou Škodu Transportation a její dceřiné firmy. Drtivou většinu zakázek na nové vozy či modernizaci starých souprav, ke kterým se dráhy zavázaly, získávají firmy patřící pod plzeňskou Škodu Transportation. Často i bez výběrového řízení.
Bez výběrového řízení získala Škoda Transportation také zakázku na dodávku vlaků CityElefant (na snímku) za více než tři miliardy korun.

Bez výběrového řízení získala Škoda Transportation také zakázku na dodávku vlaků CityElefant (na snímku) za více než tři miliardy korun. | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Z 12,6 miliardy korun, které od roku 2007 dráhy nalily do nových vozidel, jejich modernizací či pravidelných oprav, směřovalo 11,3 miliardy ke Škodě či jejím dcerám. Více než čtyři miliardy z této částky pak dráhy rozdělily v posledních dvou měsících.

Zatím posledním miliardovým obchodem je zakázka pro Pars nova Šumperk na dodávku 34 nových řídicích vozů. Ty vzniknou přestavbou starých vagonů pro osobní vlaky.

Dráhy zadaly tuto zakázku v jednacím řízení, kdy oslovili jen Pars novu. Není to poprvé, kdy vynechaly klasický tendr. Stejným způsobem už vybraly na konci loňského roku nové dvoupodlažní příměstské soupravy CityElefant od Škody Vagonky.

V případě poslední zakázky ovšem původně dráhy vypsaly otevřené řízení. Do něj se přihlásila jen Pars nova, kterou však dráhy vyloučily pro nesplnění jednoho požadavku. Přesto se na druhý pokus rozhodly zadat zakázku přímo této firmě.

Bez tendru nemá výhodnější nabídka šanci

"Nelze předpokládat, že by opakování otevřeného řízení zaručilo pro ČD výhodnější podmínky než na základě uskutečněného jednacího řízení," vysvětlil postup mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Přes dvacet let staré vagony v Šumperku přestaví tak, že budou moci jezdit rychlostí až 140 kilometrů za hodinu a vlak půjde řídit i ze stanoviště strojvedoucího v tomto řídicím voze zařazeném na opačném konci vlaku než lokomotiva. Odpadne tak složité posunování mašin na nádraží. Podle Štáhlavského zaznamenaly dráhy i případ, kdy se do soutěže nepřihlásil vůbec nikdo.

To, že se stala Škoda takřka dvorním dodavatelem drah, není nic překvapivého: firma postupně ovládla takřka celý železniční průmysl v Česku. Miliardy z firmy vlastněné státem tak míří do podniku, jehož akcionářská struktura není jasná: oficiálně je majitelem holandská společnost Appian Machinery. Kdo za ní stojí, není možné zjistit.

Tím, že jednají jen s jednou firmou, však dráhy nemají moc šancí zjistit, zda by při větší konkurenci nemohly získat vagony levněji. Dopravce zatím dává nejvíce peněz na modernizace starých souprav.

Konkurenti mají zájem. Čekají však na tendry

"Jsou sice levnější, ale také mají menší životnost i horší parametry, než nové vlaky," polemizuje o výhodnosti takového postupu Petr Kadeřávek z Železničního Magazínu. "Někdy by bylo užitečné propočítat takovou investici na celou dobu životnosti, kdy se projeví například nižší poruchovost nebo spotřeba. Výkonnější a živější vlaky taky mohou o něco zkrátit jízdní doby," dodal.

Regionovy, což jsou kompletně přestavěné malé motoráky, stojí podle Šťáhlavského méně než polovinu toho, co nový vlak podobných parametrů. Větší zájem o tendry čekají dráhy až ve chvíli, kdy vyhlásí soutěž na nová vozidla. Jednu šanci však už propásly: na CityElefanty za 3,3 miliardy loni na podzim žádnou soutěž nevyhlásily.

Zahraniční výrobci se apetitem na české koleje netají, k již uzavřeným obchodům však spíše mlčí. "Zájem o vstup na český trh rozhodně máme, čekáme, až budou soutěže," říká František Bureš z Alstomu. Podobně se vyjádřil i Stadler.

Škoda na tom, že většinu vlaků dodávají její firmy, nevidí nic špatného. "Také naši tři nejvýznamnější evropští konkurenti získávají nejdůležitější reference doma, proč by se Škodovka neměla snažit získávat své reference v Česku," argumentuje mediální zástupce firmy Miroslav Novák.

Na tendry se však chystá i Škoda: firma už potvrdila, že jedná s výrobci zahraničních souprav o zakoupení licence na jejich výrobu v Česku. Nejčastěji se mluví o Siemensu Desiro.

Autor:
  • Nejčtenější

PŘEHLEDNĚ: Co mění daňový balíček. Spočítejte si úsporu

Sněmovna schválila balík daňových změn, který přináší nejzásadnější změnu ve zdanění výdělku od roku 2008, kdy se...

Stovky firem se pokusily zneužít program Antivirus, říká Maláčová

V rámci programu Antivirus se několik stovek firem pokusilo o jeho zneužití. V pořadu Otázky Václava Moravce České...

Letos bez šance, zlobí se zákazníci. Ikea nestíhá nápor online objednávek

Švédská nábytkářská firma Ikea je v probíhající druhé vlně pandemie nemoci covid-19 na hraně svých kapacit. Počet...

Spor o Dukovany. Piráti chtějí Zemanovu muži Nejedlému vzít diplomatický pas

Poslanec Pirátů Jan Lipavský vyzval ministra zahraničí Tomáše Petříčka z ČSSD, aby odebral diplomatický pas Martinovi...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Společný podnik českých a německých zbrojařů ponese jméno Tatra

Společný podnik české společnosti Czechoslovak Group (CSG) s německým zbrojařským gigantem Rheinmetall bude sídlit v...

Den se zaměstnanci pohřební služby: poslední rozloučení má dnes jiná pravidla

Premium MF DNES rozptyluje mýty o pohřebnictví v době koronaviru. Pohřeb do země možný je, i když se úplně nedoporučuje. O čem...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Miliardář Dědek o Pardubicích, krizi, (ne)fungování extraligy i Jágrovi

Premium Jeho jmění se odhaduje na čtyři miliardy korun, podle magazínu Forbes je 54. nejbohatší Čech. Na přelomu roku se Petr...

  • Další z rubriky

Na pražskou burzu míří síť restaurací Coloseum. Chystá se na novou dobu

Řetězec patnácti restaurací Coloseum, které patří k prvním porevolučním sítím pizzerií v tuzemsku, míří na pražskou...

Z okének se prodá hlavně levné jídlo. Na tom nevyděláme, zoufají si hospodští

Tržby tuzemských hospod se během podzimu propadly o 85 procent. Ze všech, které měly otevřeno v letošním únoru, jich...

Podvodníci zneužili covidové příspěvky. Stát eviduje milionové škody

Finanční správa dosud podala 95 trestních oznámení v souvislosti s pokusy o zneužití vyplácení kompenzačního bonusu....

Komárkova KKCG investuje přes 13 miliard do nákupu světových loterií

Globální investiční fondy Apollo vloží 500 milionů eur (zhruba 13,3 miliardy korun) do nově založené společnosti Sazka...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Příběh Denisy: Manžel mě ignoruje, mám dva milence

S manželem jsme svoji osm let, máme dvě děti. S tím mladším jsem teď doma. Muž je věčně v práci a na nás nemá čas....

Tahák: 20 klávesových zkratek, o nichž jste možná neměli ani potuchy

Uživatelé Windows jistě znají notoricky známé klávesové zkratky jako Alt + F4, Alt + Tab, Windows + E, Windows + C,...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...