„Soupravu jsme již úspěšně otestovali v ostravském provozu, kde bez napájení z trakčního vedení ujela v simulovaném běžném provozu téměř devět kilometrů a spotřebovala přitom jen zhruba čtyřicet procent kapacity baterie,“ říká Josef Hušek, ředitel a spolumajitel společnosti Inekon Group.
Na návrhu alternativního pohonu spolupracoval Inekon s francouzskou společností Saft, která podle společně vytvořené zadávací dokumentace baterii vyrobila. V současné době Inekon Group podal žádost o udělení patentu na celkový koncept propojení bateriového systému s řízením tramvají.
Nová tramvaj Inekon Group je při napájení z baterie schopná ujet až 16 kilometrů. Na přání amerického zákazníka je maximální rychlost při jízdě na baterii omezena na 32 kilometrů v hodině.
Součástí kontraktu s americkým Seattlem je také opce na pořízení dalších devatenácti tramvají s bateriovým pohonem. „O dodání tramvají na bateriový pohon jednáme nyní i s americkým Detroitem,“ dodává Hušek.
Vývoj bateriového pohonu je reakcí na rostoucí zájem o tramvaje nezávislé na trakčním vedení. Začínají být žádané v centrech historických měst.
Inekon vznikl původně jako konstrukční a obchodní partner plzeňské Škodovky, ale počátkem tisíciletí se obě společnosti rozešly, ne zrovna v dobrém. Škoda postupně vyvinula vlastní model tramvaje a oba někdejší partneři si začali konkurovat. I Škoda Transporation vyvíjí nyní vlastní tramvaje na bateriový pohon.
V roce 2013 Škoda vyvinula a odzkoušela obdobnou technologii, ale na rozdíl od Inekonu ne v ostrém provozu, ale ve svém zkušebním areálu. Na to poukazuje Inekon, když tvrdí, že jejich model je první ostře vyzkoušená bateriová tramvaj v Česku. Nicméně Škoda by letos měla dotáhnout kontrakt pro turecké město Konye. Zamířit tam má hned 12 těchto tramvají (více o kontraktu zde).
Inekon zaměstnává přes 80 lidí, na rozdíl od Škody zatím nemá vlastní výrobu. Tu pro něj zajišťují vybraní strojírenští partneři. V roce 2013 firma vykázala tržby ve výši 192 milionů korun a hrubý zisk 6,3 milionu. V závěru loňského roku 51 procent firmy získal čínský státní výrobce China Rail Signaling Corporation (více čtěte zde).