Pošťáci dostanou přidáno 10 procent, slíbil Hamáček. Těm to nestačí

  18:42aktualizováno  18:42
Ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD) slíbil odborářům České pošty, že udělá vše pro zvýšení platů provozních pracovníků od května o deset procent. Uvedl to po úterním jednání s odbory a vedením České pošty. Odboráři to považují za nedostatečné.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

S navyšováním platů počítá i vedení podniku, chce pro něj využít úspory uvnitř firmy i zvýšenou úhradu státu za univerzální službu. Pošta se podle ministra Hamáčka musí soustředit na služby, které od ní lidé očekávají, tedy mimo jiné na kvalitní doručování pošty a balíků.

„Pošťáci musí roznášet poštu a musí k tomu mít důstojné pracovní podmínky. Proto udělám vše pro to, aby od letošního května došlo k navýšení platů zaměstnanců v klíčových provozech, jako je třídění, doručování a práce na pobočkách, o deset procent,“ uvedl na jednání s odboráři Jan Hamáček. Na setkání zdůraznil, že Česká pošta musí být fungujícím moderním podnikem, na nějž se mohou občané i v té nejvzdálenější obci spolehnout.

10 procent je málo, říká odborářka

Česká pošta přidá zaměstnancům. Mzdy navýší o 7,1 procenta, rozdá odměny

„Kvitujeme garanci nárůstu mezd od zakladatele, ale desetiprocentní nárůst není dostatečný. Průměrná mzda zaměstnanců České pošty hluboce zaostává za průměrem v národním hospodářství. V roce 2013 o 3800 Kč, v roce 2017 už o 5600 Kč, a za první pololetí 2018 to bylo dokonce o 7500 Kč. 

Na rozdílu je vidět negativní vliv poskytování ztrátové univerzální služby, kdy pošta nesla náklady sama. Za roky 2013 až 2017 je to zhruba sedm miliard korun,“ řekla předsedkyně největších poštovních odborů Jindřiška Budweiserová. Průměrná hrubá mzda v ČR v loňském třetím čtvrtletí dosáhla 31 516 Kč.

Kolektivní vyjednávání se podle Budweiserové vede a o růstu mezd se bude teprve hovořit. „Zvýšení mezd je nezbytné už od dubna, tak jak je zvykem. Také chceme řešit zvýšení výdělkové úrovně už v prvním čtvrtletí letošního roku,“ dodala.

Na zvažované zvýšení platů o deset procent bude podnik podle dřívějšího vyjádření generálního ředitele Romana Knapa potřebovat dodatečných 1,2 miliardy korun ročně. Součástí plánu na zvýšení je vedle vnitřních úspor navýšení limitu pro úhradu nákladů na univerzální službu od státu ze stávajících 500 milionů až na 1,5 miliardy Kč, se kterým počítá navrhovaná novela poštovního zákona.

V rámci takzvané univerzální služby si stát u České pošty objednává například doručování na každou adresu každý pracovní den v týdnu, držení 3200 poboček či provoz poštovních schránek. Náklady na poskytování těchto služeb každý rok dosahují okolo dvou miliard korun, za rok 2017 je pošta vyčíslila na 2,14 miliardy.

Česká pošta předloni vykázala zisk 91 milionů korun, za loňský rok očekává méně právě kvůli nízké státní úhradě.

Autoři: ,

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Prohibice upadla v zapomnění. Palírna U Zeleného stromu opět jede naplno

Palírna U Zeleného stromu je nejstarší palírnou v Evropě.

Obvyklé úrovně z dob před metanolovou aférou už opět dosahují tržby tuzemské likérky Palírna U Zeleného stromu, která...

Češi prodali radar na nespokojené klienty. Mění call centra po celém světě

Ilustrační snímek

Čeští investoři v čele s Jakubem Havrlantem prodávají zlaté startupové vejce jménem Brand Embassy. Úspěšný nástroj péče...

Makro prodává pražské obchody. Německý řetězec zůstane v nájmu

Makro. Ilustrační snímek.

Obchodní řetězec Makro, fungující v Česku jako velkoobchod, jedná o prodeji svých tří pražských obchodů. Prodejny budou...

Najdete na iDNES.cz