Česká letiště vydělala na záplavě pasažérů

Takový zisk jako loni česká letiště nikdy nevytvořila. Davy pasažérů na klasických, charterových i nízkonákladových linkách přinesly České správě letišť rekordní zisk 1,3 miliardy korun. To je o 70 procent více než v předchozím roce.

Nejlépe se dařilo Ruzyni. Na pražském letišti zisk stoupl zisk dokonce o 76,6 procent ve srovnání s výsledky roku 2002. Česká správa letišť spravuje ještě dvě regionální letiště v Ostravě-Mošnově a Karlových Varech, jejich zisk rostl o něco pomaleji.

K zisku společnosti pomohly neuvěřitelný nárůst přepravy, a to jak osobní, tak nákladní. Počet cestujících v poslední době láme všechny rekordy. V roce 1991 prošlo Ruzyní 1,5 milionů cestujících. Takový počet nyní Ruzyně odbaví za necelé dva měsíce.

Jen za květen pražským letištěm prošlo 900 tisíc pasažérů, to je v meziročním srovnání asi třicetiprocentní nárůst. Stejná čísla se čekají i v červnu.

Kačur: Nárůst počtu cestujících zpomalí
“Nepředpokládáme, že ta čísla porostou závratným tempem do nekonečna. Podle našich odhadů by se po prázdninách mělo tempo zklidnit a v dalších měsících odhadujeme že počet pasažérů bude přibývat zhruba desetiprocentním tempem,“ doplnil Kačur.

Samotnou Ruzyní loni prošlo 7,5 milionu cestujících. Letiště v Ostravě-Mošnově a Karlových Varech přidala dalších dvě stě tisíc.

Podle odhadů by letos mělo Ruzyní projít 9,5 milionu lidí. Poté, co začne odbavovat i nyní rozestavěný terminál Sever by se kapacita letiště měla zvýšit ze sedmi na asi deset milionů lidí.

„Myslíme si, že nemá cenu stavět terminály s větší kapacitou, dokud nebudeme mít potvrzeno, že nastavený vzestupný trend bude i nadále pokračovat,“ uvedla tisková mluvčí společnosti Anna Kovaříková.

Zdaleka největší počet cestujících míří do Londýna, druhou v pořadí je Paříž. Cestující hodně vyhledávají také lety do Frankfurtu, Amsterdamu, Moskvy anebo Tel Avivu.

Ruzyně láká nízkými poplatky
Ruzyně si v uplynulém roce vybudovala pozici letiště s největší nabídkou nízkonákladových letů ve střední Evropě. Na těchto trasách loni pražským letištěm prošlo 680 tisíc cestujících, dvojnásobek počtu roku 2003.

Podle Kačura letecké společnosti do Ruzyně přicházejí hlavně proto, že tu mají služby srovnatelné s Evropou za nízké ceny.

„Poplatky se snažíme udržet na co nejnižší úrovni, pouze aby stačily na pokrytí nákladů. Snažíme se vydělávat zejména na komerčních činnostech jako jsou pronájmy a podobně,“ doplnil Kačur.

Regionální letiště budou spravovat kraje
Regionální letiště v Karlových Varech a Ostravě - Mošnově příští týden společnost předat do rukou krajů. Tak budou mít totiž podle Kačura lepší přístup k penězům z rozvojových fondů Evropské unie. Na ty doposud dosáhly jen těžko.

„Na regiony nepřevádíme letiště, kterých se chceme zbavit a s nimiž by měly být problémy. I když nárůst zisku v regionech nebyl tak výrazný jako v Ruzyni, letiště jsou zisková. Jediným důvodem převodu je, aby letiště dosáhla na zdroje z unie,“ uvedl Kačur.