Češi šijí oblečení na snowboardy, konkurují světovým značkám

  3:10aktualizováno  3:10
Pokud jezdíte na snowboardu či skateboardu nebo se vám tahle móda prostě jen líbí, dost možná vás oblékají české textilky. Vedle velkých světových hráčů jich v Česku funguje kolem deseti, což je podle lidí z branže anomálie.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

"To v tomhle oboru není snad nikde na světě. Distributoři velkých nadnárodních značek, kteří znají dobře světový trh, nad tím jen kroutí hlavou," popisuje Jakub Střelec, který provozuje jeden z největších internetových obchodů s vybavením pro skate- a snowboardový sport skateshop.cz.

"Je to opravdu anomálie," souhlasí Jan Mestek, který zastupuje australskou firmu Quiksilver.

Lokální značky se v tuzemsku prosadily hned z několika důvodů. Od začátku podobné sporty sponzorovaly a v porovnání se zahraničními firmami byly levnější. Oblečení, které ze začátku kupoval jen omezený počet lidí, navíc časem přišlo do módy.

Pavel Kubíček (vlevo) a Hanuš Salz (vpravo) vlastní největší tuzemskou firmu vyrábějící oblečení pod značkou Horsefeathers pro lidi na kolečkových i sněžných prknech. Dlouhodobě největší českou značkou je Horsefeathers, kterou založili v polovině devadesátých let Plzeňané Pavel Kubíček (na snímku vlevo) a Hanuš Salz (vpravo). Potkali se ve škole, a protože oba jezdili na snowboardu, stali se z nich kamarádi a později i obchodní partneři.

Značka vznikla původně v Kanadě, odkud ji Hanuš Salz přivezl při návratu z emigrace. "V Kanadě ji vymyslel můj kamarád, který s ní polepil ještě na škole pár trik a mikin pro ostatní kluky. Nic víc z toho ale nebylo," vyprávěl Salz.

Firma šije jednak oblečení na hory, nabízí však i věci pro běžné nošení. Největší boom přišel podle majitelů na přelomu tisíciletí, kdy v Česku zlidověl snowboarding a s ním i podobné značky. "Horsefeathers měl z českých firem navíc nejsilnější marketing," myslí si Jakub Střelec.

Firma začala šít v Česku, ale postupně výrobu přesunula do Číny. Před šesti lety vykročila za hranice a svou kolekci nabízí v dalších sedmnácti zemích.

Nejúspěšnější rok zažila předloni, když utržila rekordních 180 milionů korun. Do loňských tržeb promluvila krize, na úrovni roku 2008 je podle Kubíčka udržel právě zahraniční odbyt. "Loni jsme odmítli až tři velké tuzemské odběratele, kteří měli problémy s placením. Dodali jsme pouze těm obchodům, které považujeme za zdravé," vysvětluje propad v tuzemsku.

Na trh možná vstoupí noví hráči typu Nike

Do nejsilnější pětky tuzemských značek patří vedle Horsefeathers také značky Meatfly, Nugget, Vehicle nebo Funstorm, jejich pozice vůči zahraniční konkurenci se však pomalu ztěžuje.

Podle Petra Cempera, který provozuje síť obchodů Snowboardel, totiž v poslední době roste prodej importovaného zboží, který byl ještě před zhruba pěti lety 10:1 ve prospěch tuzemských výrobců. Češi během posledních několika let přišli o svou hlavní výhodu – nižší cenu.

"Tři až čtyři roky nazpět byli zhruba o dva tisíce korun levnější. Dnes už se ale cenová hladina prakticky vyrovnala," říká Cemper. Věří, že tuzemští výrobci se i přesto udrží, budou se však muset zřejmě více specializovat.

O trh s oblečením pro lidi na kolečkových i sněžných prknech, kterým v Česku proteče ročně nejméně miliarda korun, se totiž pravděpodobně začnou zajímat velké firmy typu Nike, které dosud podobný segment ignorovaly.

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Husákovy hradby. Symbol minulého režimu poskytl domov milionům Čechů

Sídliště na Slezském předměstí v Hradci Králové (5.2.2019).

Pozůstatek minulého režimu v podobě rozsáhlých betonových sídlišť bývá často kritizován jako nevzhledné, nekvalitní či...

Další z rubriky

Lidé jsou na slevách závislí jak na cukru, řekl šéf H&M. Omezí je

Logo H&M

Zboží švédského oděvního řetězce H&M si Američané zvykli často nakupovat ve slevách. Nový šéf v USA Martino Pessina to...

Za každý den důchodu 100 tisíc. Mercedes se o svého šéfa štědře postará

Dieter Zetsche na archivním snímku 2006: tehdy uváděl luxusní SUV GL, později...

Šéf německé automobilky Daimler Dieter Zetsche v květnu letošního roku ukončí po dlouhých 43 letech svou kariéru ve...

Další módní značka stahuje rasistický výrobek. Gucci se zbavuje svetru

Módní značka Gucci ve čtvrtek stáhla z prodeje svetr, který údajně připomínal...

Luxusní značka Gucci po rozsáhlé kritice na sociálních sítích ve čtvrtek stáhla z prodeje nejnovější model svetru...

Najdete na iDNES.cz