Samoobslužné pokladny ověří u Britů jejich věk. Kvůli alkoholu a cigaretám

  16:50aktualizováno  16:50
V některých supermarketech ve Velké Británii zákazníci již brzy nebudou muset při nakupování alkoholu a cigaret u samoobslužných pokladen čekat na prodavačku, která ověří jejich věk. Začne se totiž zkoušet systém, který ho pomocí kamery zjistí sám.

Samoobslužná pokladna firmy NCR vybavená systémem na rozpoznávání věku z fotografie | foto: Yoti

Systém ve spolupráci se startupem Yoti vytváří společnost NCR, která dodává pokladny mimo jiné supermarketům Tesco a Marks & Spencer.

Firma Yoti sdělila britskému listu The Telegraph, že jejich technologie bude do konce roku nainstalována v obchodech dvou ze čtyř největších supermarketů ve Spojeném království. 

Těmi jsou Tesco, Sainsbury’s, Morrisons a Asda. Protože však řetězec Sainsbury’s účast na testu oficiálně odmítl, adepty tedy zůstávají tři ze zmíněných firem. Konkrétní společnosti, které budou technologii testovat, ale prozatím médiím nejsou známy.

Systém má urychlit nákupy

Podle společnosti Yoti tvoří kontrola věku zákazníků až polovinu případů, kdy k samoobslužným pokladnám musí přijít prodavač. Pokladny vybavené novým systémem by tak měly usnadnit zaměstnancům obchodů práci. Zároveň by také měly zkrátit čas, který lidé nakupováním stráví.

Poté, co zákazník načte čárový kód alkoholického nápoje nebo cigaret, vyzve ho pokladna, aby prokázal svůj věk. To může udělat buď pomocí kamery přímo na pokladně, nebo přes mobilní aplikaci.

Systém nepotřebuje dopředu znát věk či identitu zákazníků. Měla by mu stačit jen jedna fotografie. Ta se po vyhodnocení věku zákazníka sama smaže.

Pokud systém určí věk kupujícího špatně, může zákazník pomocí QR kódu na obrazovce pokladny přejít do mobilní aplikace, ve které pomocí pasu nebo identifikační karty prokáže svůj věk a vyfotí si tzv. selfie. Kromě povolení nákupu tak systém pravděpodobně sbírá dodatečná data.

Podobnou technologii již dříve začaly na svých benzinových stanicích využívat supermarkety Tesco. Podle toho, jaký je věkový průměr zákazníků, mění reklamy na obrazovkách rozmístěných po celé stanici.

Kontrola věku podle fotografie v praxi:

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Makro prodává pražské obchody. Německý řetězec zůstane v nájmu

Makro. Ilustrační snímek.

Obchodní řetězec Makro, fungující v Česku jako velkoobchod, jedná o prodeji svých tří pražských obchodů. Prodejny budou...

Miliardář Pavel Tykač kupuje teplárny skupiny Alpiq ve Zlíně a Kladně

Lidé ve Zlíně si stěžují, že teplárna hlučí.

Švýcarská společnost Alpiq prodala teplárny ve Zlíně a v Kladně energetické skupině Sev.en Energy, kterou vlastní...

Češi prodali radar na nespokojené klienty. Mění call centra po celém světě

Ilustrační snímek

Čeští investoři v čele s Jakubem Havrlantem prodávají zlaté startupové vejce jménem Brand Embassy. Úspěšný nástroj péče...

Najdete na iDNES.cz