Šéf Brana Juříček opět nakupuje, tentokrát se už okrást nenechá

  6:00aktualizováno  6:00
Tuzemský průmyslník Pavel Juříček rozšiřuje své impérium Brano Group o další díly pro nová auta. Do svého portfolia zařadil společnost Prof Svar, která je největším tuzemským výrobcem tažných zařízení pro osobní vozy.

Podnikatel roku 2006 - Pavel Juříček, Brano Group | foto: Josef VostárekMAFRA

"Je to investice na posílení celé naší skupiny. Mají výrobky, které vhodně zapadají do našeho portfolia," řekl Juříček. Firmu kupuje od jednatele a jediného majitele Václava Zajíce. Mnichovohradišťský byznysmen v minulosti vedl například Liaz nebo výrobce brusiva Carborundun Electrite, Prof Svar vlastní od roku 2004. "Našel si mě v podstatě on sám, oslovil mě s nabídkou. Ve firmě dál zůstává ve vedení," uvedl Juříček. Cenu za transakci neuvedl.

Podle posledních dostupných výsledků za rok 2012 měl Prof Svar tržby ve výši 195 milionů, před zdaněním firma vydělala 5,3 milionu. Podnik dodává tažná zařízení hlavně do koncernu Volkswagen: polovina produkce jde do Škody Auto, zbytek například do Porsche nebo Volkswagenu. Nedávno firma získala také zakázku pro Nissan. Výroba zaměstnává zhruba 85 lidí. Loni firma vyprodukovala zhruba 100 tisíc tažných zařízení.

Podle statistik je tažné zařízení na zhruba každém desátém voze. "Není to typ dílu, u kterého bychom čekali podobný skok v prodejích jako třeba v minulosti u klimatizace. Chceme ale využít kontaktů do jiných automobilek, které s Branem máme," dodal Juříček.

Juříček by rád s firmou expandoval, chystá například spolupráci konstruktérů z Brana a Prof Svaru. "Do čtyř let chceme být evropskou dvojkou v oboru tažných zařízení," dodal Juříček, který současně působí jako viceprezident Svazu průmyslu.

Tentokrát se audit ani kontrola nepodcenila

Brano Group je největší tuzemskou firmou v automobilovém průmyslu, která zůstala v českých rukou, Juříček je jejím jediným majitelem. V minulosti se Juříček vydal také mimo automobilový průmysl, investice ale skončila špatně. Nákup výrobce elektrických kotlů Mora-Top vedl nakonec ke konkurzu celé firmy. Juříček tvrdí, že byl okraden původními majiteli a konkurzní mafií (více o problémech čtěte zde).

I proto teď provedl podle svých slov důkladnější audit a kontrolu firmy předtím, než ji koupil. Případ Mora-Top nakonec přiměl politiky, aby se začali fungováním insolvenčních řízení v Česku zabývat, ale dosud nepřišli s konkrétními změnami.

Brano proniklo mimo automobilový průmysl znovu až letos: ve svém výrobním závodě v Rakovníku začne společně s firmou Linet vyrábět nemocniční postele. "Výroba by měla začít v lednu, budeme vzájemně kooperovat," prohlásil Juříček, jenž se s majitelem Linetu Zbyňkem Frolíkem dobře zná ze Svazu průmyslu.

Brano se však zaměřuje hlavně na kovové díly pro automobily, například zvedáky nebo pedály. Skupina loni utržila 4,2 miliardy korun, zisk dosáhl 184 milionů. Tři čtvrtiny produkce firma vyváží, továrny má také v Rusku nebo v Číně.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Miliardář Pavel Tykač kupuje teplárny skupiny Alpiq ve Zlíně a Kladně

Lidé ve Zlíně si stěžují, že teplárna hlučí.

Švýcarská společnost Alpiq prodala teplárny ve Zlíně a v Kladně energetické skupině Sev.en Energy, kterou vlastní...

Elektřina zdražuje, ČEZ rostou zisky. Akcionáři dostanou nižší dividendu

Ilustrační snímek

Energetické společnosti ČEZ vzrostl v prvním čtvrtletí letošního roku čistý zisk meziročně o 14 procent na 8,3 miliardy...

Zoot míří do reorganizace, majitelem se má stát společnost Natland

Prodejna e-shopu Zoot v Praze.

Český internetový obchod s módou Zoot, který se dostal do problémů, bude pokračovat dál ve svém fungování s novými...

Najdete na iDNES.cz