Bývalý šéf Boeingu Dennis Muilenburg

Bývalý šéf Boeingu Dennis Muilenburg | foto: AP

Šéf Boeingu končí, položily ho i letouny 737 Max a finanční potíže firmy

  • 55
Dennis Muilenburg, šéf amerického výrobce letadel Boeing, s okamžitou platností rezignuje. Od 13. ledna se jeho nástupcem stane dosavadní šéf dozorčí rady David Calhoun.

„Představenstvo se rozhodlo, že je nutná změna vedení, aby se obnovila důvěra ve společnost, která se snaží posunout dopředu a pracuje na narovnání vztahů s regulačními orgány, zákazníky a všemi dalšími zúčastněnými stranami,“ uvedl Boeing v dnešním prohlášení.

Boeing čelí desítkám soudních sporů s rodinami pasažérů, kteří zahynuli při nehodách letadel 737 MAX loni v říjnu v Indonésii a letos v březnu v Etiopii. Firmu také vyšetřuje americké ministerstvo spravedlnosti a Kongres. Boeing minulý týden oznámil, že výrobu letadel 737 MAX, která po tragických haváriích nesmějí od letošního jara létat, od ledna pozastavuje.

Krize kolem 737 MAX a jejich zákaz létání byla vůbec nejhorší za 34letou kariéru odcházejícího šéfa. Muilenburg do Boeingu nastoupil v roce 1985 a na jeho špici se dostal v roce 2015.

Popíral vlastní chybu

Muilenburg uzemnění letounů 737 MAX dlouho nepřipouštěl, že by byla chyba na straně Boeingu. Teprve více než tři měsíce po druhé nehodě vystoupil v televizi CBS s omluvou: „Omlouvám se těm rodinám. Cítím se hrozně. Bohužel nemůžu změnit to, co se stalo. Mohu ale slíbit, že uděláme vše pro to, aby se něco takového neopakovalo.“

Tehdy také poprvé výslovně přiznal, že jeho firma udělala chybu při implementaci systému MCAS. Ten podle předběžných expertních zpráv patří k hlavním viníkům obou nehod. „Ten systém jsme neimplementovali správně,“ uznal Muilenburg.

Proč havarovaly Boeingy 737 Max? Firma spěchala a porušila vlastní zásady

„A naše komunikace nebyla taková, jaká měla být.“ O systému nevěděli piloti ani úřad pověřený certifikací letadel. Muilenburg tehdy jedním dechem dodal, že software je již opravený a probíhá testování. To bylo koncem května, a Boeing stále opakoval, že certifikace bude brzy hotová a stroje 737 MAX se vrátí do vzduchu. Nyní je jasné, že se to nestihne do konce roku 2019, což pro Boeing znamená obrovské ztráty.

Spekulace, že by Muilenburg mohl být propuštěn, se v odvětví objevily již před několika měsíci. Zintenzivnily se v říjnu, když ho správní rada zbavila titulu předsedy. Její členové však tehdy tvrdili, že v jeho vedení stále mají důvěru.

Akcie Boeingu od března ztratily více než 20 procent. Po oznámení Muilenburgovy rezignace kolem 15:30 SEČ přidávaly 3,4 procenta na 339,04 dolaru (zhruba 7800 Kč).

Reportáž popisuje, co stálo za haváriemi letounů Boeing 737 MAX:

30. května 2019

,
Témata: Boeing