Neděle 5. dubna 2020, svátek má Miroslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 5. dubna 2020 Miroslava

Boeing měl krizový rok, zakončil ho nepovedeným testem a odchodem šéfa

  10:30aktualizováno  10:30
Americkému výrobci letadel Boeing se letos nedařilo. Letouny 737 Max jsou po dvou tragických nehodách stále uzemněné, aerolinky začínají žádat o odškodnění. Navíc se také hromadně ruší objednávky na další typy strojů. Kromě finančních potíží a ztráty důvěry se teď bude muset potýkat i s odchodem svého šéfa.

Letoun Boeing 737 Max 8 | foto: Boeing

Když minulý pátek směrem k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) vyrazila kosmická loď Starliner, měl Boeing jednu z posledních šancí, jak si zlepšit svou letošní pověst. Kvůli technické chybě však loď ISS minula a Boeing ji ve spolupráci s NASA dva dny dostával zpátky na Zemi (více čtěte zde).

Boeing tak letošek zakončil na stejné notě, na které se pro něj nesl celý rok – neúspěšně. Ani vesmírnou loď převážející lidskou posádku od něj nejspíš v dohledné době neuvidíme. Rok 2019 pro něj i proto byl bez velkého přehánění nejhorším v historii. Neúspěch za neúspěchem si nakonec v pondělí vyžádal i hlavu šéfa firmy, Dennise Muilenburga.

Letošní první otřes na důvěře v Boeing a Muilenburga nastal v březnu, kdy byly po celém světě uzemněny letouny 737 Max. Kvůli drobné závadě senzorů úhlu náběhu a následné reakci elektronických systémů zemřelo při dvou nehodách v tomto typu letadla 346 lidí.

Boeing bere zaměstnance jako zboží

Firma totiž několik měsíců popírala, že by chyba mohla být na straně výrobce. Teď, o devět měsíců později, je ale situace jiná – Boeing uznal, že problémy způsobil jeho systém MCAS (více o systému například zde). Rodiny zesnulých pasažérů dostanou v přepočtu zhruba 3,4 milionu korun za každou oběť nehody. Firma navíc bude nejspíš platit i aerolinkám, které letadla 737 Max vlastní a nemohou s nimi létat.

Fotogalerie

Podle analytiků mají oba výše zmíněné problémy jedno společné. „Mají potíže s technickým provedením,“ uvedl pro agenturu Bloomberg Richard Aboulafia ze společnosti Teal Group.

Podle něj za to může především přístup firmy ke svým inženýrům a dalším zaměstnancům. „Považují je za spotřební zboží,“ řekl. Boeing si přitom na své technické vyspělosti po v podstatě celou svou existenci velmi zakládal.

Boeing byl na vrcholu

Před uzemněním letounů 737 Max byl Boeing na vrcholu. Muilenburg stál v čele firmy již téměř čtyři roky, hodnota akcií během jeho „vlády“ stabilně stoupala a v březnu dosahovala téměř 440 dolarů za kus.

Jenže pak přišlo uzemnění Maxů a peripetie s vyšetřováním. Akcie se mermomocí snažily ztrátu znovu nabrat, vždy však nakonec skončily zpátky na zhruba 335 dolarech. Těsně před Muilenburgovým odvoláním se obchodovaly za 338 dolarů.

Boeing má i finanční potíže. Kromě odškodnění a nedostatku objednávek mu totiž škodí i obchodní válka mezi USA a Čínou. V příštím roce kvůli ní plánuje utlumit výrobu letounu Boeing 787 Dreamliner ze současných čtrnácti zpět na dvanáct kusů za měsíc.

Odchod šéfa nemusí nic vyřešit

Po odstoupení Muilenburga minulý týden volala některá zahraniční média, například Wall Street Journal nebo The Economist. Podle nich jsou současné potíže firmy jeho osobním selháním. Zda jeho odchod firmě pomůže je však nejasné.

„V historii jsme ještě nikdy neviděli výměnu vedení během krizového období, která by něčemu pomohla,“ řekl Bloombergu Jeffrey Sonnenfeld z Univerzity Yale. „Pokud není právě vedení důvodem dané krize,“ dodal.

Zatímco se Boeing potýká s problémy, jeho největší konkurent, Airbus, získává. Jeho A321neo totiž díky potížím se 737 Max dominuje trhu s úzkotrupými letouny. Část aerolinek, které dříve plánovaly nakupovat Boeingy, navíc začíná přecházet k jeho strojům (například Qantas či Saudi Arabian Airlines).

A nejde jen o nové objednávky. Mnohé aerolinky ruší ty stávající u Boeingu a objednávají si konkurenční stroje. I za tu cenu, že si na ně budou muset počkat. Evropský výrobce je teď totiž natolik zahlcen zakázkami, že je dodací lhůta těch nových v řádu několika let. Společnost momentálně eviduje objednávky na několik tisíc letounů.

Reportáž popisuje, co stálo za haváriemi letounů Boeing 737 MAX:

Autor:

Koronavirus v Česku

Karanténa v České republice byla prodloužena do 11. dubna do šesté hodiny ranní. Od čtvrtka 12. března platí také třicetidenní nouzový stav. Během těchto opatření platí zákaz volného pohybu na území celé republiky s výjimkou cest do zaměstnání, na nákup, k lékaři a dalších specifikovaných činností.

Roman Prymula, Adam Vojtěch, Jarmila Rážová, Jan Hamáček, Andrej Babiš, Alena Schillerová, Ladislav Dušek, Petr Husa, Rastislav Maďar, Tomáš Šebek

  • Nejčtenější

Schillerová navrhne zrušit daň z nabytí nemovitostí a odpočty hypoték

Ministryně financí Alena Schillerová navrhne na vládě zrušení čtyřprocentní daně z nabytí nemovitostí. Věří, že by to...

Schillerová: Podpora OSVČ bude plošná, podmínka poklesu příjmů zmizí

Ministryně financí Alena Schillerová chystá po tlaku ze strany živnostníků výrazné zmírnění podmínek pro přiznání...

Přichází masové propouštění, podpora vlády nestačí, říká šéf svazu obchodu

Podpora vlády pro zaměstnavatele je podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáše Prouzy nedostatečná. V...

Slovensko zmírňuje omezení, otevře menší obchody. Aby ekonomika ožila

Slovensko umožní od příštího týdne otevřít některé menší prodejny, které byly uzavřeny kvůli pandemii koronaviru....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Trh práce jako před druhou světovou. Fed očekává třetinu lidí bez práce

Odhady kvůli pandemii COVID-19 předpokládají růst nezaměstnanosti po celém světě. Podle americké centrální banky (Fed)...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky

VW prodloužil odstávku, německé továrny zůstanou zavřené dalších 10 dnů

Německý automobilový koncern Volkswagen prodloužil odstávku výroby v německých továrnách své hlavní značky VW kvůli...

Airbnb dává storna zdarma, hostitelům po světě to začíná dělat potíže

Vzhledem k pandemii COVID-19 začala americká společnost Airbnb zákazníkům po celém světě nabízet storna zdarma. Krok,...

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede nejméně do půli dubna

Největší český zaměstnavatel, automobilka Škoda Auto, prodloužila kvůli koronaviru odstávku výroby nejméně do 14....

ČEZ jde do druhé fáze průzkumu těžby lithia. Řeší, jak jej dostat z horniny

ČEZ bude prostřednictvím své společnosti Severočeské doly zkoumat možnosti a technologii těžby lithia v Krušných...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Česko patrně srazilo míru nakažlivosti viru na méně než polovinu

Model českých odborníků tvrdí, že v Česku se výrazně zpomalilo šíření viru SARS-CoV-2. Podle jejich údajů klesla...

Schillerová: Podpora OSVČ bude plošná, podmínka poklesu příjmů zmizí

Ministryně financí Alena Schillerová chystá po tlaku ze strany živnostníků výrazné zmírnění podmínek pro přiznání...

Služba kontroluje práci z domova. Jejímu výrobci lidé spílají

Koronavirus ji firmám vnutil, jenže mnohé firmy mají pocit, že kvůli práci z domova ztrácejí nad pracovní silou dohled....

Před pár dny měli skvěle fungující gastropodnik, dnes bojují o přežití

Před čtyřmi lety Petra Pavičová opustila pozici manažerky v korporátu a s manželem založila FoodIN catering. Z nuly...

Ornella Koktová je podruhé maminkou. Dítě dostalo severské jméno

Ornella Koktová (27) je dvojnásobnou maminkou. Po synovi Quentinovi (7) přivítali šťastní rodiče 1. dubna na svět...