Neděle 26. ledna 2020, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. ledna 2020 Zora

Boeing měl krizový rok, zakončil ho nepovedeným testem a odchodem šéfa

  10:30aktualizováno  10:30
Americkému výrobci letadel Boeing se letos nedařilo. Letouny 737 Max jsou po dvou tragických nehodách stále uzemněné, aerolinky začínají žádat o odškodnění. Navíc se také hromadně ruší objednávky na další typy strojů. Kromě finančních potíží a ztráty důvěry se teď bude muset potýkat i s odchodem svého šéfa.

Letoun Boeing 737 Max 8 | foto: Boeing

Když minulý pátek směrem k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) vyrazila kosmická loď Starliner, měl Boeing jednu z posledních šancí, jak si zlepšit svou letošní pověst. Kvůli technické chybě však loď ISS minula a Boeing ji ve spolupráci s NASA dva dny dostával zpátky na Zemi (více čtěte zde).

Boeing tak letošek zakončil na stejné notě, na které se pro něj nesl celý rok – neúspěšně. Ani vesmírnou loď převážející lidskou posádku od něj nejspíš v dohledné době neuvidíme. Rok 2019 pro něj i proto byl bez velkého přehánění nejhorším v historii. Neúspěch za neúspěchem si nakonec v pondělí vyžádal i hlavu šéfa firmy, Dennise Muilenburga.

Letošní první otřes na důvěře v Boeing a Muilenburga nastal v březnu, kdy byly po celém světě uzemněny letouny 737 Max. Kvůli drobné závadě senzorů úhlu náběhu a následné reakci elektronických systémů zemřelo při dvou nehodách v tomto typu letadla 346 lidí.

Boeing bere zaměstnance jako zboží

Firma totiž několik měsíců popírala, že by chyba mohla být na straně výrobce. Teď, o devět měsíců později, je ale situace jiná – Boeing uznal, že problémy způsobil jeho systém MCAS (více o systému například zde). Rodiny zesnulých pasažérů dostanou v přepočtu zhruba 3,4 milionu korun za každou oběť nehody. Firma navíc bude nejspíš platit i aerolinkám, které letadla 737 Max vlastní a nemohou s nimi létat.

Fotogalerie

Podle analytiků mají oba výše zmíněné problémy jedno společné. „Mají potíže s technickým provedením,“ uvedl pro agenturu Bloomberg Richard Aboulafia ze společnosti Teal Group.

Podle něj za to může především přístup firmy ke svým inženýrům a dalším zaměstnancům. „Považují je za spotřební zboží,“ řekl. Boeing si přitom na své technické vyspělosti po v podstatě celou svou existenci velmi zakládal.

Boeing byl na vrcholu

Před uzemněním letounů 737 Max byl Boeing na vrcholu. Muilenburg stál v čele firmy již téměř čtyři roky, hodnota akcií během jeho „vlády“ stabilně stoupala a v březnu dosahovala téměř 440 dolarů za kus.

Jenže pak přišlo uzemnění Maxů a peripetie s vyšetřováním. Akcie se mermomocí snažily ztrátu znovu nabrat, vždy však nakonec skončily zpátky na zhruba 335 dolarech. Těsně před Muilenburgovým odvoláním se obchodovaly za 338 dolarů.

Boeing má i finanční potíže. Kromě odškodnění a nedostatku objednávek mu totiž škodí i obchodní válka mezi USA a Čínou. V příštím roce kvůli ní plánuje utlumit výrobu letounu Boeing 787 Dreamliner ze současných čtrnácti zpět na dvanáct kusů za měsíc.

Odchod šéfa nemusí nic vyřešit

Po odstoupení Muilenburga minulý týden volala některá zahraniční média, například Wall Street Journal nebo The Economist. Podle nich jsou současné potíže firmy jeho osobním selháním. Zda jeho odchod firmě pomůže je však nejasné.

„V historii jsme ještě nikdy neviděli výměnu vedení během krizového období, která by něčemu pomohla,“ řekl Bloombergu Jeffrey Sonnenfeld z Univerzity Yale. „Pokud není právě vedení důvodem dané krize,“ dodal.

Zatímco se Boeing potýká s problémy, jeho největší konkurent, Airbus, získává. Jeho A321neo totiž díky potížím se 737 Max dominuje trhu s úzkotrupými letouny. Část aerolinek, které dříve plánovaly nakupovat Boeingy, navíc začíná přecházet k jeho strojům (například Qantas či Saudi Arabian Airlines).

A nejde jen o nové objednávky. Mnohé aerolinky ruší ty stávající u Boeingu a objednávají si konkurenční stroje. I za tu cenu, že si na ně budou muset počkat. Evropský výrobce je teď totiž natolik zahlcen zakázkami, že je dodací lhůta těch nových v řádu několika let. Společnost momentálně eviduje objednávky na několik tisíc letounů.

Reportáž popisuje, co stálo za haváriemi letounů Boeing 737 MAX:

Autor:
  • Nejčtenější

E-shop s dálničními známkami uděláme zdarma. Na webu se objevila nová výzva

Zatím co ministr dopravy za ANO Vladimír Kremlík si za zakázkou na e-shop s dálničními známkami stále stojí, většina...

Amerika hrozí Česku obchodní válkou kvůli chystané digitální dani

Spojené státy hrozí České republice odvetou v případě, že Česko prosadí chystanou digitální daň. Ta by postihovala mimo...

Hackathon pokračuje, systém k dálničním známkám je ze tří čtvrtin hotový

Práce na novém IT systému k elektronickým dálničním známkám, který vytváří na veřejném hackathonu šedesát programátorů,...

Zboží z IKEA bude letos možné vyzvednout nově v sedmi dalších městech

Nábytkářský řetězec IKEA v Česku letos otevře výdejní místa v sedmi dalších městech. Zákazníkům budou dostupná v Hradci...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Velká chvíle pro Boeing přišla. Představuje širokotrupé letadlo 777X

Americký výrobce letadel Boeing vyšle v pátek v 19 hodin poprvé do vzduchu svůj nový širokotrupý letoun s označením...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

Spoření na penzi je byznys, který stále láká. O klienty se porve Partners

Skupina Partners podnikatele Petra Borkovce spustí penzijní společnost. A uvažuje i o bance. Už dnes si Češi mohou...

Airbus opět kraluje. Výrobce letadel Boeing sesadila z trůnu krize 737 MAX

Evropský výrobce letecké techniky Airbus loni podle předběžných údajů dodal na trh rekordních 863 letadel. Překonal tak...

Tesla dodala první auta vyrobená v Číně, chce konkurovat místním značkám

Automobilka Tesla v neděli svým zákazníkům dodala prvních patnáct automobilů vyrobených v Číně. Pro značku to je...

Premium

České pivo si našlo cestu do Číny. Krajan ho přímo tam vaří

V čínských restauracích i v regálech obchodů se už dají najít i české značky. Předloni rozjel velkou expanzi v Šanghaji...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz