Sobota 17. dubna 2021, svátek má Rudolf
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 17. dubna 2021 Rudolf

Boeing měl krizový rok, zakončil ho nepovedeným testem a odchodem šéfa

  10:30
Americkému výrobci letadel Boeing se letos nedařilo. Letouny 737 Max jsou po dvou tragických nehodách stále uzemněné, aerolinky začínají žádat o odškodnění. Navíc se také hromadně ruší objednávky na další typy strojů. Kromě finančních potíží a ztráty důvěry se teď bude muset potýkat i s odchodem svého šéfa.

Letoun Boeing 737 MAX 8 | foto: Boeing

Když minulý pátek směrem k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) vyrazila kosmická loď Starliner, měl Boeing jednu z posledních šancí, jak si zlepšit svou letošní pověst. Kvůli technické chybě však loď ISS minula a Boeing ji ve spolupráci s NASA dva dny dostával zpátky na Zemi (více čtěte zde).

Boeing tak letošek zakončil na stejné notě, na které se pro něj nesl celý rok – neúspěšně. Ani vesmírnou loď převážející lidskou posádku od něj nejspíš v dohledné době neuvidíme. Rok 2019 pro něj i proto byl bez velkého přehánění nejhorším v historii. Neúspěch za neúspěchem si nakonec v pondělí vyžádal i hlavu šéfa firmy, Dennise Muilenburga.

Letošní první otřes na důvěře v Boeing a Muilenburga nastal v březnu, kdy byly po celém světě uzemněny letouny 737 Max. Kvůli drobné závadě senzorů úhlu náběhu a následné reakci elektronických systémů zemřelo při dvou nehodách v tomto typu letadla 346 lidí.

Boeing bere zaměstnance jako zboží

Firma totiž několik měsíců popírala, že by chyba mohla být na straně výrobce. Teď, o devět měsíců později, je ale situace jiná – Boeing uznal, že problémy způsobil jeho systém MCAS (více o systému například zde). Rodiny zesnulých pasažérů dostanou v přepočtu zhruba 3,4 milionu korun za každou oběť nehody. Firma navíc bude nejspíš platit i aerolinkám, které letadla 737 Max vlastní a nemohou s nimi létat.

Fotogalerie

Podle analytiků mají oba výše zmíněné problémy jedno společné. „Mají potíže s technickým provedením,“ uvedl pro agenturu Bloomberg Richard Aboulafia ze společnosti Teal Group.

Podle něj za to může především přístup firmy ke svým inženýrům a dalším zaměstnancům. „Považují je za spotřební zboží,“ řekl. Boeing si přitom na své technické vyspělosti po v podstatě celou svou existenci velmi zakládal.

Boeing byl na vrcholu

Před uzemněním letounů 737 Max byl Boeing na vrcholu. Muilenburg stál v čele firmy již téměř čtyři roky, hodnota akcií během jeho „vlády“ stabilně stoupala a v březnu dosahovala téměř 440 dolarů za kus.

Jenže pak přišlo uzemnění Maxů a peripetie s vyšetřováním. Akcie se mermomocí snažily ztrátu znovu nabrat, vždy však nakonec skončily zpátky na zhruba 335 dolarech. Těsně před Muilenburgovým odvoláním se obchodovaly za 338 dolarů.

Boeing má i finanční potíže. Kromě odškodnění a nedostatku objednávek mu totiž škodí i obchodní válka mezi USA a Čínou. V příštím roce kvůli ní plánuje utlumit výrobu letounu Boeing 787 Dreamliner ze současných čtrnácti zpět na dvanáct kusů za měsíc.

Odchod šéfa nemusí nic vyřešit

Po odstoupení Muilenburga minulý týden volala některá zahraniční média, například Wall Street Journal nebo The Economist. Podle nich jsou současné potíže firmy jeho osobním selháním. Zda jeho odchod firmě pomůže je však nejasné.

„V historii jsme ještě nikdy neviděli výměnu vedení během krizového období, která by něčemu pomohla,“ řekl Bloombergu Jeffrey Sonnenfeld z Univerzity Yale. „Pokud není právě vedení důvodem dané krize,“ dodal.

Zatímco se Boeing potýká s problémy, jeho největší konkurent, Airbus, získává. Jeho A321neo totiž díky potížím se 737 Max dominuje trhu s úzkotrupými letouny. Část aerolinek, které dříve plánovaly nakupovat Boeingy, navíc začíná přecházet k jeho strojům (například Qantas či Saudi Arabian Airlines).

A nejde jen o nové objednávky. Mnohé aerolinky ruší ty stávající u Boeingu a objednávají si konkurenční stroje. I za tu cenu, že si na ně budou muset počkat. Evropský výrobce je teď totiž natolik zahlcen zakázkami, že je dodací lhůta těch nových v řádu několika let. Společnost momentálně eviduje objednávky na několik tisíc letounů.

Reportáž popisuje, co stálo za haváriemi letounů Boeing 737 MAX:

30. května 2019

Autor:

Daňové přiznání za rok 2020

Interaktivní daňové formuláře vám usnadní práci, protože umí vypočítat daně za vás. Termín pro odevzdání formuláře a úhradu daně za rok 2020 byl posunut na 3. května 2021.

  • Nejčtenější

Brexit skončil fiaskem. Británie válčí se zaseklým vývozem a odlivem kapitálu

I více než 100 dní poté, co Velká Británie definitivně opustila Evropskou unii, tamní firmy stále bojují s novými...

Firmy musejí vracet peníze z Antiviru. Kontrolou neprošlo přes 40 procent

V žádostech o podporu v rámci programu Antivirus, jímž stát přispívá podnikům zasaženým pandemií na mzdy, firmy značně...

Konec krátkých letů. Francie zakázala vnitrostátní leteckou dopravu

O víkendu francouzští poslanci hlasovali pro pozastavení vnitrostátních letů, které lze uskutečnit přímým vlakem za...

Nákladný nájezd ve zvláštní dobu? Křetínský chce britské supermarkety

Komentátorka agentury Reuters Aimee Donnellanová rozebrala počínání třetího nejbohatšího Čecha Daniela Křetínského. Ten...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Praha je třetím nejbohatším regionem EU, předběhla Hamburk i Brusel

Pražské HDP na obyvatele činí 205 procent unijního průměru. S takovou bilancí se tuzemské hlavní město umístilo na...

Bláznivý voyeur Tichý. Žil jako bezdomovec, dnes jeho fotky stojí statisíce

Premium V jeho domě se fotky válely po zemi, padal na ně prach i bláto z bot. Na téměř každé z nich byla skvrna od kávy nebo...

Za fotky nehody Philipa nabízeli obří sumu. Neprodal jsem, říká exšéf Kladrub

Premium Když v roce 1996 přijela do Čech britská královna Alžběta II., snad nikdo nemohl velkému milovníkovi koní a jejich...

Svačiny jsou zbytečné. Stačí jíst dvakrát denně, vysvětluje profesor Anděl

Premium Nadváhu má v Česku až 44 procent mužů a 31 procent žen. A obezitu dalších 20 procent mužů a 18 procent žen. Statisíce z...

  • Další z rubriky

Dopady zácpy v Suezu teprve přijdou, varuje před problémy přepravce Maersk

Dánská logistická skupina Maersk varovala, že zákazníci by po nedávném několikadenním zablokování Suezského průplavu...

Home Credit snížil počet zaměstnanců na polovinu. Propustil asi 60 tisíc lidí

Skupina Home Credit musela po loňském propadu snížit počet zaměstnanců ve světě na polovinu. O práci tak přišlo asi 60...

Česká firma dobývá svět. Vsadila na kamennou vatu

Advertorial Nové logo, nová továrna a unikátní produkt k ozelenění střech. Česká společnost Dehtochema‑TN se 150letou tradicí...

Šlapat v kostkách lega? V hravých teniskách od Adidasu to má být radost

Šlápnutí na kostku lega dostává nový význam. Namísto bolestivé zkušenosti z napíchnutí se na ostrou hranu kostičky to...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Princ Harry se vrátil do Británie na pohřeb dědečka, karanténu nestihne

Britský princ Harry přiletěl z Los Angeles na pohřeb svého dědečka prince Philipa. Na letišti Heathrow ho v neděli po...

Je to podraz, říká organizátor koncertů Cesta ze tmy. S projektem končí

Už za týden měl prostory pražské Lucerny rozeznít první koncert ze série Cesta ze tmy. Ministr zdravotnictví Petr...

Pohřbít psa na zahradě? Splnit podmínky vyhlášky je téměř nemožné

Chov zvířecího mazlíčka nepřináší jen radosti. Každý bude muset jednou řešit otázku kam s ním, až život jeho čtyřnohého...

U takové svi.. nemusím být inteligentní. Ve Výměně se vyhrožovalo rozvodem

V jedné rodině pohoda, ve druhé napětí a tichá domácnost. Pavlovi s vyměněnou manželkou došlo, že doma může být dobře....

Karel neskrýval, že chce syna, prozradila těhotná Lilia Khousnoutdinova

Lilia Khousnoutdinova (32) a Karel Janeček (47) se za pár týdnů dočkají miminka. Publicistka, návrhářka a cestovatelka...