Starý pan Benetton se v 82 letech vrací, aby zachránil upadající impérium

  5:00aktualizováno  5:00
Luciano Benetton, zakladatel italského módního řetězce, si odpočinku moc neužil. Do roku 2008 se staral o svou firmu a nyní se do ní vrací, aby jí znovu zajistil někdejší lesk a slávu. „Úpadek je neúnosný,“ uvedl pro deník La Repubblica.

Hlava oděvní společnosti Benetton a legenda textilního průmyslu Luciano Benetton. | foto: Profimedia.cz

Značka, založená v roce 1965, byla známá svým avantgardním a provokativním stylem, ale nyní je na sestupu a topí se v hlubokých ztrátách. Ještě v roce 2008 přitom vydělávala 155 milionů eur. Loni ztráta dosáhla 81 milionů eur (více než 2,1 miliardy korun).

„United Colors ztratily své barvy,“ uvedl zakladatel Benettonu. Podle něj byla hlavním poselstvím značky jednota, která umožnila globální úspěch. Ta je ale pryč. „Místo toho máme v našich obchodech černou a pochmurnou atmosféru,“ dodal Luciano Benetton. Podle něj bylo největší chybou zrušit ikonické svetry Benetton. „Vypadá to, jako kdyby to mí následovníci udělali schválně,“ uvedl pro italský list.

Fotogalerie

Od té doby, co zakladatel z vedení odešel, nebyl navíc management společnosti příliš stabilní. Syn Allessandro v něm působil jako viceprezident šest let, ale rychle předal faktické vedení manažerům mimo rodinu.

Otec Benettonu se nevrací do firmy sám. Jeho sestra Guliana (80) začíná opět vyrábět zmíněné svetry a známý fotograf Oliviero Toscani přinese zpět ideu pospolitosti. Ten Benetton v minulosti proslavil svými kontroverzními fotkami, jako byl novorozenec s pupeční šňůrou nebo běloška s černoškou držící asijské dítě.

„Benetton byla velmi úspěšná značka známá svými reklamními kampaněmi. Ale dost se změnila nabídka a výrazně vzrostla konkurence, takže v České republice byla na ústupu,“ uvádí manažer starající se o značky v tuzemských obchodních centrech, který si nepřál zveřejnit své jméno.

Nejdéle si Benetton drží pozici na hlavní třídě v Praze Na Příkopě. Minimálně sedm prodejen ale firma za uplynulá léta zavřela, od lukrativního Nového Smíchova, Chodova či Arkád v Praze po Futurum v Hradci Králové či Novou Karolínu v Ostravě.

„V Praze už jste jen na Příkopě a na Andělu?“ ptala se v roce 2011 na nepříliš sledované facebookové stránce českého Benettonu paní Magda. „Ano a ještě navíc nás najdete ve Fashion Outlet Aréně a na Arkádách Pankrác,“ zněla tehdy odpověď. Dnes platí jen Příkopy a outlet.

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

Papírových letáků s nabídkou slev je moc, obchody je chtějí omezit

Ilustrační snímek

Papírové letáky jsou nejsilnější zbraní obchodů při lovu zákazníků. Počet letáků zaplavujících české domácnosti je...

Od rejžáků k čištění zubů. Kartáčky od Spokaru si razí cestu do Evropy

Zubní kartáčky pod značkou Spokar se vyrábí od roku 1991.

Pelhřimovská značka Spokar chce těžiště výroby přesunout od výrobků, které konkurují levné asijské produkci ke zboží, s...

Postihy pro řetězce. Inspektoři udělují vysoké pokuty za klamání zákazníků

Ilustrační snímek

Inspektoři tvrdě trestají za rozdílné ceny v regálech a u pokladny. V loňském roce dostalo šest největších řetězců...

Najdete na iDNES.cz