Baťa chce povzbudit byznys: vsadí na sportovní boty a lepší marketing

  5:00aktualizováno  5:00
Baťa se strategicky vrací ke kořenům. V Česku se usadilo globální marketingové oddělení obuvnické firmy, jemuž šéfuje nejmladší člen slavného rodu Thomas Archer Baťa. Uspořádala tu svou první velkou módní akci a v Česku také letos odstartuje expanzi svého řetězce AW Lab, který se specializuje na prodej sportovní obuvi světových značek.

Evropský šéf firmy Matthew Cook (vlevo) a Thomas A. Baťa, globální ředitel marketingu. | foto:  Michal Šula, MAFRA

„Letos v říjnu nebo v listopadu otevřeme v Praze první dva obchody,“ tvrdí Matthew Cook, který je od června loňského roku šéfem firmy Baťa pro evropský trh. Jeden z obchodů bude v nákupním centru na pražském Chodově a momentálně do něj firma hledá zaměstnance.

Fotogalerie

Řetězec AW Lab, dříve Athletes World, nyní tvoří 200 obchodů. Nejdříve fungoval v Itálii, později expandoval do Španělska a Česko má být třetí zemí.

Evropský trh představuje asi čtvrtinu světového byznysu firmy Baťa, jenže prodeje na něm stagnují. Oživit by je měl právě nový řetězec.

„Pohodlná sportovní a volnočasová obuv je v obuvnické branži růstový segment, a proto je pro nás AW Lab strategicky důležitý byznys,“ vysvětluje Cook, který v minulosti AW Labu šéfoval.

Pomohou jim ambasadorky

Nový šéf firmy Alexis Nasard, který předtím vedl marketing Heinekenu, se snaží od loňského roku vrátit značce Baťa punc světovosti. Jedním z prostředků mají být módní akce. Matthew Cook proto v dubnu přijel do Prahy, aby zde uvedl Baťa Fashion Weekend.

Rodinný byznys

Baťa působí ve více než 70 zemích světa, zaměstnává přes 30 tisíc lidí a provozuje přes pět tisíc obchodů.

Jeden ze čtyřiadvaceti výrobních závodů firmy se nachází v Dolním Němčí na Zlínsku.

Firma je striktně rodinný byznys, nicméně například v Indii, Bangladéši nebo Pákistánu se s částí jejího podnikání obchoduje na burze.

Designérské centrum je v italské Padově.

Součástí akce byly výstavy, módní přehlídky a workshopy, vše se přitom pochopitelně točilo kolem bot. Společnost navíc do Prahy přivezla ambasadorky značky, které ji propagují na jednotlivých trzích. V Česku je reklamní tváří violoncellistka Terezie Kovalová.

„Pro první ročník jsme vybrali Prahu, protože Česko je místo, odkud Baťa pochází. V dalších letech chceme Baťa Fashion Weekend pořádat v různých evropských metropolích módy. Příště to možná bude Itálie nebo Španělsko, zkrátka nějaká země, která má jméno ve světě módy,“ vysvětluje evropský šéf firmy.

Doufá přitom, že v Evropě nadále poroste zájem o kvalitnější a dražší boty. „Je to v souladu s naší hlavní strategií na rozvinutých trzích. Průměrná cena našich bot v Evropě se výrazně zvýšila,“ říká.

O tom, jak hospodaří, společnost neinformuje. Podle médií firma Baťa v roce 2015 utržila dohromady 2,5 miliardy dolarů (přes 60 miliard korun) v 70 zemích. „Mohu jen říct, že jsme měli rekordní rok 2016 a že tržby stále rostou,“ uvádí Cook. Firma je podle něj co do počtu bot největším výrobce a denně obslouží celosvětově milion zákazníků.

Největším a nejziskovějším trhem je pro Baťu Indie, kde firma prodá 50 milionů párů bot ročně. Daří se jí také v Jižní Americe.

Rodina jako základ firmy

V Česku má Baťa 65 prodejen. Zatím poslední výroční zpráva za rok 2015 uvádí tržby 1,74 miliardy korun a ztrátu 156 milionů. Sestupný trend začal po roce 2007, kdy Baťa v Česku dosáhl rekordního obratu ve výši téměř tří miliard korun. Zisk tehdy dosáhl 66 milionů. Ztrátová v tuzemsku začala být společnost v roce 2013. Největšími konkurenty jsou CCC, Humanic a Reno.

Řídím se radou dědečka: Buď pozitivní a neboj se porážky, říká mladý Baťa

Českou pobočku společnosti Baťa vlastní nizozemská firma International Footwear Investment. Celosvětově podnikání značky zastřešuje švýcarský koncern Baťa Shoe Organisation, jehož prezidentem je Thomas George Baťa.

George je synem Tomáše Jana Bati, který firmu ve čtyřicátých letech minulého století převzal od svého otce, zakladatele Tomáše Bati a udělal z ní mezinárodní podnik. Nejmladší Baťa, Georgův syn Thomas Archer, je pak pravnukem zakladatele, který kvůli přesunu marketingového oddělení od letoška sídlí v Praze.

Dalším rodinným příslušníkem v managementu firmy je Charles Pignal, syn sestry Tomáše George Bati. Šéfuje Baťa Heritage Business a má za úkol vracet na trh ikonické produkty značky Baťa.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Odstavte všechna letadla 737 MAX po celém světě, doporučila firma Boeing

Boeing 737 MAX 8

Společnost Boeing doporučila celosvětově odstavit z provozu všechna letadla Boeing 737 MAX. Firma to uvedla v tiskovém...

Škodovka rozdává tučné bonusy. Každý zaměstnanec dostane k výplatě 65 tisíc

Ilustrační snímek

Přes třicet tisíc kmenových zaměstnanců společnosti Škoda Auto dostane k výplatě za duben bonus 65 tisíc korun....

Z práce o půlhodiny dřív. Budeme pracovat méně, shodují se politici

Bankéři Goldman Sachs už kravatu do práce už striktně nosit nemusí.

Dobrá zpráva pro zaměstnance: politici ostatních velkých stran jsou ochotni bavit se o nápadu ČSSD zkrátit Čechům...

Už žádné inzeráty. Aplikace Letgo v Česku koncem března končí

Ilustrační snímek

Pokud jste v posledních dnech chtěli cokoliv prodat přes aplikaci Letgo, měli jste smůlu. Bezplatná platforma pro...

Slavná Íránka nenosila hidžáb, firma Nike jí ho přimalovala a sklízí kritiku

Íránská matematička Maryam Mirzakhaniová

Íránská matematička Maryam Mirzakhani si po celý život, který prožila v zahraničí, demonstrativně nevzala na hlavu...

Další z rubriky

Škodovka rozdává tučné bonusy. Každý zaměstnanec dostane k výplatě 65 tisíc

Ilustrační snímek

Přes třicet tisíc kmenových zaměstnanců společnosti Škoda Auto dostane k výplatě za duben bonus 65 tisíc korun....

ČEZ na dně. Slabý výsledek bude bolet i státní kasu

Ilustrační snímek

ČEZ vykázal nejhorší výsledky za posledních patnáct let. Projeví se to i na výplatě dividend do státního rozpočtu....

Nový trend pro bohaté. Schválně ošoupané tenisky od Gucciho za 17 tisíc

Tenisky od módní značky Gucci vypadají jako by byly špinavé.

Při zákonu schválnosti vám na nové boty vždycky někdo omylem šlápne. V případě tenisek od italské značky Gucci to však...

Najdete na iDNES.cz