Řízení letvého provozu. Ilustrační foto.

Řízení letvého provozu. Ilustrační foto. | foto: Řízení letového provozu ČR

Bárta dosadil nové hlídače do letového provozu, firma musí šetřit

  • 24
Státní podnik Řízení letového provozu, který naviguje letadla na české obloze, prochází letos výraznou personální změnou. Ministerstvo dopravy vyměnilo polovinu lidí v dozorčí radě firmy, odchod nejvýše postavených manažerů však zatím podnik nečeká. Společnost však musí najít úspory a připravit se na případnou transformaci.

Ministr dopravy Vít Bárta už podepsal jmenování tří nových členů dozorčí rady. Do Řízení letového provozu (ŘLP) míří jeho první náměstek Martin Sýkora, vrchní ředitel pro ekonomiku ministerstva Lukáš Hampl a náměstek pro zahraniční vztahy Jakub Hodinář. Z firmy naopak odcházejí Filip Terš, Tomáš Hybner a Vladimír Hink. Dva zástupci zaměstnanců dál zůstanou, stejně jako šéf dozorčí rady, senátor za ODS Jiří Nedoma.

Podle Sýkory není ŘLP ve stavu, kdy by muselo odejít i vedení.

Podnik musí šetřit

Po generálním řediteli Janu Klasovi však bude požadovat efektivnější hospodaření a přípravu na transformaci. Zda se má ŘLP přeměnit na akciovou společnost, či na jinou formu, není ještě jasné. "Cílem je, abychom neplatili ŘLP ročně zhruba padesát milionů korun," vysvětlil Sýkora.

ŘLP loni vydělalo 98 milionů korun čistého, podle zákona mu však stát musí platit poplatky za přelety letadel NATO a diplomatických strojů přes naše území. Ročně jde právě zhruba o padesát milionů. "Chceme, aby ŘLP našlo zdroje na tyto platby ve svých rozpočtech," dodal Sýkora.

ŘLP však nadále nejspíše zůstane státním podnikem. Přeměnu na akciovou společnost firma už v minulosti chystala, stát ji však vždy zarazil kvůli obavám ze ztráty vlivu na řízení firmy. V Evropě však funguje řada takových akciových společností ve stoprocentním držení státu.

Nová dozorčí rada chce prozkoumat i některé zakázky ŘLP, které státní podnik v minulosti zadával. Jde například o řadu menších zakázek zadaných jednomu uchazeči v jednacím řízení bez výzvy nebo i loňský velký tendr na opravu technického bloku, tedy řídící věže na ruzyňském letišti.

Ta nakonec stojí více než dvojnásobek předpokládané částky. Vysoutěžená cena 283 milionů korun navíc na opravu stačit nebude, ŘLP už schválilo další práce za 14 milionů. Zhruba polovinu z této částky však zaplatí pojišťovna - jde totiž o práce kvůli požáru na stavbě loni v závěru roku.

Loňský zisk ve výši 98 milionů korun dosáhl podnik při tržbách 2,9 miliardy Kč. Dobré časy zažilo ŘLP v roce 2007, kdy dosáhlo při obratu 3,1 miliardy korun čistý zisk ve výši 240 milionů Kč.