Obchodník potřebuje kamenný krám i webshop. Klíčové jsou emoce, říká designér

Autor:
  17:00
Zákazníci chtějí víc než jen produkt, chtějí zážitek, říká Dalibor Bárta, šéf společnosti Bakof Group. Ta mění kamenné prodejny v atraktivní showroomy a propojuje online a offline svět.
CEO společnosti Bakof  Dalibor Bárta.

CEO společnosti Bakof Dalibor Bárta. | foto: Bakof Group

V posledních letech se hodně mluví o významu kamenných obchodů v digitální době. Během covidu se říkalo, že už se nevrátí. Vrátily. Podle všeho má jejich existence stále smysl?
Rozhodně má. Zákazníci sice nakupují online, ale kamenná prodejna zůstává důležitým místem. Lidé chtějí produkt vidět naživo, osahat si ho, zažít prostředí. A pokud v prodejně vznikne emoce, je mnohem pravděpodobnější, že nakoupí.

Obchod dnes musí být o důvěře, značce a především zážitku. Po covidu převládala myšlenka, že online nakupování zničí klasické prodejny. Když se na to podíváme s odstupem pár let, vidíme, že to tak opravdu není. Troufl bych si říct, že kamenné prodejny zažívají určitou renesanci a vyhraje ten, kdo pochopí, že nejlepší je offline a online svět zkombinovat. Kamenné prodejny ještě dlouho budou nedílnou součástí nakupování.

Jakou roli v tom hraje samotný design?
Zásadní. Podle průzkumů až 95 procent zákazníků říká, že vzhled prodejny ovlivňuje jejich rozhodnutí jestli ji vůbec navštíví. A 80 procent lidí je ochotno vyzkoušet nový obchod pokud vypadá čistě a atraktivně. Kvalitní návrh a realizace interiéru přitom dokáže zvednout prodeje o deset až dvacet procent. V případě redesignu jedné z rakouských prodejen našeho klienta se jeho tržby zvýšily dokonce o třicet procent.

Co to znamená v praxi? Jaké prodejny tvoříte?
Nestavíme běžné obchody ale zážitkové showroomy. Používáme luxusní materiály, moderní technologie a klademe důraz na detaily. Chceme, aby se lidé v prodejně cítili příjemně a rádi se vraceli. Nakupování musí být něco, co si zákazník zapamatuje a spojí si s vaší značkou. Investice do realizace prodejny je účinnější než reklama na billboardu, zvyšuje totiž důvěryhodnost značky, a je to sama o sobě zisková položka, ne čistý náklad.

Tomu se říká omnichannel strategie, že?
Hezky nečesky ano. Jde o propojení e-shopu a kamenné prodejny v jeden funkční celek. Kamenná pobočka není oddělený svět, ale součást celé zákaznické cesty. Může sloužit jako pick-up point pro online objednávky a zároveň jako místo kde si lidé prohlédnou produkty osobně. Většina zákazníků si kromě vyzvednutí často rovnou něco dokoupí, a tím se zvedne marže nákupního košíku. Navíc tak budujete důvěru a loajalitu.

Na jaké projektech jste pracovali?
Dlouhodobě spolupracujeme s Notinem, pro které jsme postavili obchody napříč Evropou. Loni jsme dokončili například vlajkovou pobočku společnosti E.ON v Praze a zároveň jsme pracovali na dvaceti dalších místech po celé republice. Všude zajišťujeme kompletní proces od návrhu přes výrobu až po finální realizaci.

Mezi další projekty, na které jsme opravdu pyšní, patří například prodejny Smarty zaměřené na chytré technologie a herní zóny, realizace interiérů pro Huawei, Super zoo nebo třeba autosalony značek Citroën a Peugeot. Z oblasti gastronomie a nápojového průmyslu jsme spolupracovali s firmami jako Pilsner Urquell, KFC, Burger King, Costa Coffee nebo z bankovního sektoru ČSOB, Tatra Banka, Moneta Money Bank. Každý projekt je pro nás výzva a zároveň příležitost vytvořit prostor, který má duši a silný zážitek pro zákazníka.

Nedávno jste oznámili akvizici společnosti Boint. Co vás k tomu vedlo?
Společnost Boint byla naším dlouholetým partnerem. Spojení jsme připravovali více než rok. Vzájemně se doplňujeme a akvizice nám umožnila nabídnout zákazníkům komplexní servis. Od návrhu až po hotový interiér, včetně kompletní interiérové výstavby. Výsledkem je stabilní silná firma se širšími možnostmi.

Znamená to i růst tržeb?
Ano. Díky akvizici zdvojnásobujeme obrat na půl miliardy korun a stáváme se druhou největší českou firmou v oboru s čistě českým kapitálem. Dlouhodobým cílem je dosáhnout miliardového obratu a stát se lídrem trhu. Spojení navíc posiluje naši pozici i na Slovensku a v Rumunsku, kde Boint působil prostřednictvím svých dceřiných společností. Aktuálně jsou dny, kdy montujeme na Islandu i ve východní části Rumunska. Řekl bych, že už jsme se stali opravdu firmou s evropským přesahem.

Přesun výroby do USA nechystáme, s Trumpem se EU dohodne, věří šéf Linetu v USA

Nejčtenější

Páni, je to tu dražší než v Monaku. Nad cenami v Chorvatsku krčí rameny i Němci

Výše cen v jedné z nejoblíbenějších dovolenkových destinací letos šokuje i návštěvníky ze zemí s mnohem větší kupní silou. Mnozí se diví, jak to vlastně zvládají sami Chorvati, jejichž platy jsou...

Tak tohle nevyšlo. „Duhový“ Jaguar ukousl značce 97,5 procenta prodejů

Pokus o „duhovou revoluci“, přechod na elektromobilitu a oslovení mladých zákazníků se kdysi tradiční britské automobilce Jaguar krutě nevyvedl. Její prodeje v Evropě propadly o drtivých 97,5...

Oblíbenec Alžběty II. Britská královská rodina zruší svůj vlak, je moc drahý

Britská královská rodina v roce 2027 ukončí provoz královské vlakové soupravy, která vozí členy panovnického rodu od dob královny Viktorie ve druhé polovině 19. století. Důvodem je snaha omezit...

Malí živnostníci doplácejí na výdejní boxy. Přicházejí o balíky i o peníze

Obliba výdejních boxů v Česku roste a speciálních schránek pro převzetí zásilek přibývá ve větších městech i na vesnicích. Na rozvoj boxů však doplácejí menší živnostníci, jejichž provozovny slouží...

O krok blíž k příručnímu kufru zdarma. EU připravuje leteckou novinku

Výbor Evropského parlamentu odhlasoval návrh, který by umožňoval vzít si na palubu letadla příruční kufr zdarma, bez ohledu na leteckou společnost. Podle zástupců aerolinek tím ale dojde ke zdražení...

Malí živnostníci doplácejí na výdejní boxy. Přicházejí o balíky i o peníze

Obliba výdejních boxů v Česku roste a speciálních schránek pro převzetí zásilek přibývá ve větších městech i na vesnicích. Na rozvoj boxů však doplácejí menší živnostníci, jejichž provozovny slouží...

8. července 2025

Češi letos vzali cestovky útokem. Last minute zájezdy jsou prakticky vyprodané

Premium

Zájem o dovolené je letos nad očekávání velký. Kvůli vysokým prodejům zájezdů na konci května a v červnu se hlavní sezona prakticky o měsíc posunula. Vzrostl i zájem o last minute zájezdy, některé...

8. července 2025

Trump od srpna uvalí clo ve výši 25 procent na dovoz z Japonska a Jižní Koreje

Sledujeme online

Spojené státy od 1. srpna uvalí na dovoz z Japonska a Jižní Koreje USA clo ve výši 25 procent, vyplývá z dopisů adresovaných představitelům těchto zemí, které Trump zveřejnil na své síti Truth...

7. července 2025  18:52,  aktualizováno  21:43

Cla mohou změnit globální obchodní řád. Na pozoru musí být jihovýchodní Asie

Firmy v Asii se musí přizpůsobit protekcionistické politice Donalda Trumpa. Ta totiž nejspíš povede k výrazným změnám v dodavatelských řetězcích. Už za pár dnů navíc uplyne devadesátidenní lhůta,...

7. července 2025

Sýry Apetito budou z Německa, Savencia uzavře mlékárnu v Hodoníně

Francouzská skupina Savencia uzavře koncem února 2026 mlékárnu v Hodoníně, kde vyrábí tavené sýry – například značku Apetito. Výrobu přesune do Německa. Změna se dotkne 100 pracovníků. Firma to...

7. července 2025  19:51

Inovace, nebo riziko? Čína zakryla staveniště obří nafukovací kopulí

Číňané zaujali svět dalším neobvyklým technologickým řešením. Kolem staveniště ve městě Ťi-nan postavili obří nafukovací kopuli, která má omezit hluk a prašnost. Konstrukce okamžitě vzbudila...

7. července 2025

Gastronomie sčítá škody z blackoutu. Jdou do desítek milionů korun, říká komora

Páteční výpadek elektřiny v části Česka způsobil v gastronomii škody za desítky milionů korun. Restaurace, kavárny a hospody přišly o tržby a musely vyhodit suroviny. Podnikatelské organizace proto...

7. července 2025  13:23,  aktualizováno  16:43

Vyšetřování výpadku proudu potrvá několik týdnů, zapojí se i experti z Evropy

Vyšetřování rozsáhlého výpadku elektřiny, k němuž došlo v Česku v pátek, bude trvat několik týdnů. Kromě provozovatele přenosové soustavy ČEPS a distributorů se do něj zapojí také další experti,...

7. července 2025  15:57

Trhané vepřové i lívance. České dráhy lákají na nové letní menu

České dráhy představily nové sezonní menu, které si v restauračních vozech cestující mohou vychutnat až do konce listopadu. Letní nabídku opět připravila Asociace kuchařů a cukrářů ČR ve spolupráci s...

7. července 2025  15:36

Blackout byl pro sklárnu na hranici katastrofy, nakonec přijde „jen“ o miliony

Novoborská sklárna Crystalex CZ vyčísluje škody po pátečním rozsáhlém výpadku elektřiny, půjdou do milionů korun. K tavení skla využívá sklárna na rozdíl od jiných výhradně elektřinu.

7. července 2025  14:17

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Po sto letech splněný sen. Paříž otevřela na Seině tři koupaliště

Po více než sto letech si obyvatelé Paříže i turisté mohou zaplavat v Seině, a to dokonce s výhledem na Eiffelovku. Začátkem července totiž město oficiálně otevřelo tři koupaliště, jejichž...

7. července 2025  10:58,  aktualizováno  14:15

Stávková pohotovost u Smartwings pokračuje, odborům vadí nesystémovost

Stávková pohotovost odborových sdružení letecké společnosti Smartwings pokračuje. Pokud se nepodaří uzavřít smlouvy během července, nevylučují odbory ani hlasování o stávce. Podle Smartwings jednání...

7. července 2025  14:05
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.