ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Depositphotos

České automobilové srdce má nižší tep. Tržby automobilkám klesly o desetinu

  • 20
Tuzemským automobilkám a výrobcům dílů loni klesly tržby o 10,3 procenta na 1,04 bilionu korun. Export se snížil o 9,8 procenta na 872 miliard Kč. Důvodem poklesu je celosvětová pandemie koronaviru. Výroba osobních aut se snížila o 19 procent na 1,15 milionu vozů. Uvedli to ve čtvrtek zástupci Sdružení automobilového průmyslu na tiskové konferenci.

Tržby finálních výrobců klesly o osm procent na 606 miliard korun, zatímco u dodavatelských firem se snížily o 13 procent na 415 miliard. Firmám ve výzkumu, vývoji a službách klesly příjmy o 18 procent na 19 miliard.

„Přes celou řadu negativ přinesl loňský rok i několik pozitivních zpráv. Ukázala se síla českého autoprůmyslu, který se po jarních odstávkách dokázal velmi rychle vrátit zpět. Vloni v červnu jsme predikovali propad tržeb o zhruba 215 miliard, konečný účet je nakonec příznivější, když i přes všechny těžkosti celkové tržby opět přesáhly jeden bilion korun. Desetiprocentní pokles tržeb oproti téměř pětinovému poklesu výroby vozidel pak svědčí o trvalém směřování k produkci s co nejvyšší přidanou hodnotou,“ uvedl viceprezident sdružení Miroslav Dvořák.

Lidé o práci nepřišli

Dopad pandemie na počet zaměstnanců v automobilovém průmyslu byl minimální. Mimo jiné i díky vládnímu programu Antivirus se firmám v krizovém období podařilo udržet klíčové zaměstnance. Celkový počet pracovníků v odvětví klesl o dvě procenta na 135 624 lidí. Průměrná mzda u firem Sdružení poprvé v historii přesáhla hranici 45 000 korun a rostla obdobným tempem jako průměrná mzda v ČR. Stejně jako v minulém roce jí převyšuje o téměř 27 procent.

Škodovce chybí čipy, nedodělá pět tisíc aut týdně. Zruší proto desítky směn

Automobilky i letos pracují v režimu krizového řízení. Podobně jako jiná odvětví řeší na denní bázi nedostatek vstupních surovin v celém dodavatelském řetězci, měnící se logistické toky a to vše v době rekordně rostoucích cen a nedostatku pracovní síly v celém průmyslu. „Situace kolem vývoje covidu navíc zůstává nadále nejistá. Zlepšení tak můžeme očekávat zřejmě nejdříve v roce 2022,“ uvedl generální ředitel Toyota Motor manufacturing Robert Kiml.

Řešení zdravotní krize je podle sdružení jedním z klíčových faktorů pro udržení výroby také ve druhé polovině roku. Automobilky jednoznačně podporují obezřetný přístup a apelují na přijetí dlouhodobé a transparentní strategie testování a očkování, jednoznačně nastavených procesů pro případ dalších vln pandemie, včetně přijímání předvídatelných mimořádných opatření vlády.

Příští měsíce navíc přinesou diskusi o několika klíčových regulacích, zejména snižování CO2 z dopravy či výroby nebo emisní normy EURO 7/VII.

Česko bylo loni třetím největším producentem osobních vozidel v Evropě a desátým na světě. V přepočtu na jednoho obyvatele je i nadále jedničkou ve výrobě autobusů a dvojkou v produkci osobních vozů. Členové Sdružení automobilového průmyslu představují 13 procent zaměstnanců ve zpracovatelském průmyslu ČR, kteří dohromady vytvářejí 29 procent tržeb zpracovatelského průmyslu.

,