Tesla měla v letech 2017 a 2018 problémy se zvyšováním výroby elektromobilu Model 3. „Během nejtemnějších dnů programu Model 3 jsem oslovil Tima Cooka, abychom prodiskutovali možnost, že Apple koupí Teslu (za jednu desetinu naší současné hodnoty). Odmítl se schůzky zúčastnit,“ napsal Musk na svůj Twitter.
Tržní hodnota Tesly podle úterní závěrečné ceny akcií na burze činila 616 miliard dolarů (13,3 bilionu korun). Jedna desetina by tedy odpovídala částce 61,6 miliardy dolarů, upozornila agentura AP.
Musk těmito slovy reagoval na twitterové vlákno zmiňující zprávu agentury Reuters, podle které hodlá Apple v roce 2024 zahájit výrobu osobních automobilů s novou bateriovou technologií.
Apple totiž podle svých slov pokročil s vývojem vlastní a průlomové technologie bateriových článků. Nová baterie by mohla radikálně snížit výrobní náklady a naopak zvýšit dojezdovou vzdálenost automobilu. Zefektivnění a zlevnění přitom slibuje u svých elektroautomobilů i Tesla.
Spojit síly
Podle některých zdrojů by problémy spojené s pandemií covidu-19 mohly vést k odkladu zahájení produkce automobilů od Applu na rok 2025 či ještě na pozdější termín. Akcie technologické společnosti ve středu v reakci na zprávu přidávají přes tři procenta, což představuje více, než je celá tržní kapitalizace automobilky General Motors.
Hyperloop nikdy nebude. Je předražený a má malou kapacitu, tvrdí experti |
Podle některých analytiků by na poli elektroautomobilů mohl Apple konkurovat Tesle Elona Muska lépe než tradiční výrobci aut jako je právě třeba General Motors. „Pokud je na světě nějaká společnost, která na to má zdroje, pak je to pravděpodobně Apple. Ale zároveň je třeba si uvědomit, že to není mobilní telefon,“ cituje Reuters nejmenovaný zdroj, který na projektu výroby automobilu pro Apple pracoval.
Podle jiných analytiků by měl Apple i jeho investoři postupovat opatrně.„Pokud Apple vyvine nějaký pokročilý řídicí systém či bateriovou technologii, bylo by to podle mého názoru nejlepší využít prostřednictvím licenčního partnerství s existujícím výrobcem automobilů,“ uvedl Trip Miller z investiční firmy Gullane Capital Partners, která vlastní podíl v Applu.
Dohnat Teslu
Analytikové rovněž argumentují tím, že výrobcem automobilů se Apple nemůže stát přes noc. Společnosti Tesla podnikatele Elona Muska trvalo 17 let, než se jí podařilo dosahovat při výrobě elektromobilů udržitelného zisku, upozorňuje Reuters.
Akcie Tesly letos prudce posilují díky příznivým hospodářským výsledkům podniku a rostoucímu zájmu o elektromobilitu. V létě se tak firma stala z hlediska tržní hodnoty největší automobilkou na světě. Tento týden byla zařazena do prestižního akciového indexu S&P 500, v rámci kterého již její akcie stihly ztratit deset procent.
1. března 2019 |