KOMENTÁŘ: Apple je paralyzovaná firma. Akcie mohou dále klesat

  16:58aktualizováno  16:58
Akcie technologického gigantu Apple se minulý týden sklouzly jako po sjezdovce. Mnozí investoři i analytici, zejména po mírném odražení akcií technologického gigantu ode dna, se domnívají, že téměř 40% propadem firmy tento pokles končí. Opak ale může být pravdou, hodnotí kondici akcií Applu Michal Dvořák, hlavní analytik Tradecentrum.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

Důvodů k obavám z dalšího odpisu akcií je stále dost a není složité je najít. Všechny lze dedukovat z vývoje na trhu v posledních měsících, respektive několika málo letech, zejména pak z frustrace uživatelů mobilních telefonů iPhone a ze ztráty hybnosti firmy jako takové.

Ohlášený pokles v hrubé marži z cca 42 % na cca 38 % za poslední čtvrtletí roku 2018 není až tak zásadním faktorem. Takový ojedinělý jev se dá vysvětlit jakkoliv. To, co je však podle mého názoru znepokojivé, je pokles podílu iPhonů na globálním trhu. Ten doprovází i cenová kompenzace. Jinak řečeno: čím méně toho Apple prodá, tím vyšší cenu za své výrobky požaduje. Nahrazuje tak výnos z rozsahu exkluzivitou. 

Tady se ale láme pomyslná hrana, protože Apple, aniž bych se chtěl pouštět do analýzy specifikace jednotlivých výrobků, už dávno není dominantním hráčem a v jednotlivých segmentech mu vyrostla zdatná konkurence a často Apple i převyšuje. A to za podstatně nižší cenu. Mezi nimi přístroje OnePlus, Razor, Xiaomi, Huawei a další. Ty se navíc při srovnatelných parametrech prodávají za 2/3 ceny a méně než výrobky Apple.

Problém Applu je, že mu přestali jeho uživatelé rozumět. Připočtěme i kombinaci vnějších vlivů, jako je nepříliš dobrá situace v bilaterálních vztazích mezi USA a Čínou. Čína přitom měla být dominantním trhem Apple. Obavy z ochlazování globální ekonomiky a jistá ztráta renomé značky jako takové, po excesech jako zpomalování starších modelů a korporátní tlak na spotřebitele (nákup nového modelu), Applu nepomáhá. A potom zde jsou výrazně omezené možnosti iPhone oproti konkurenční platformě Android, která nabízí více aplikací a volnosti při jejich instalaci. Všechny tyto prvky potom vykreslují situaci Apple jako firmu, jejíž akcie jsou pod silným prodejním tlakem.

Michal Dvořák, hlavní analytik Tradecentrum

Michal Dvořák, hlavní analytik Tradecentrum

K tomuto pohledu silně přispívá i monokultura produkce Apple. iPhone, přes řadu dalších výrobků, je stále dominantní, jak co do počtu, tak podílem na na tržbách – aktuálně okolo cca 63 procent celé firmy. Neschopnost dalších produktů dosáhnout tržní pozice iPhone (například iPady jsou nyní de facto marginální) vystavuje Apple silným tlakům, které nedokáže firma diversifikovat (podíl telefonů na obratu konkurenčního Samsungu je cca 38,5 procenta). A nedá se ani hovořit o tom, že by se spotřebitelé na silných trzích USA a Číny hrnuli do přechodů na nejnovější verze telefonů.

Apple Inc. se propadl z maxima 233,47 USD za akcii na 142 USD, což je pokles 39,18 % během pouhých třech měsíců. Na této úrovni (141,95) je silná technická bariéra, tzv. 200denní klouzavý průměr, na níž se pokles prozatím zastavil. Apple však tentokrát stojí na rozcestí a je velmi pravděpodobné, že tuto úroveň budou akcie atakovat znovu. A pokud bude prolomena, tedy cena poklesne pod 200denní klouzavý průměr, automatické obchodní systémy (počítače pracující na základě algoritmů definovaných uživateli) a poziční obchodníci, tedy ti, kteří akcie drží dlouhodobě - začnou prodávat svoje pozice, respektive se aktivují ochranné mechanismy (stop loss), které zamezují ztrátám z obchodů při nepříznivém vývoji ceny.

Dojde-li k takovému scénáři, je pravděpodobné, že vidíme propad akcií k úrovni 110 až 100 dolarů. Apple stojí před výzvou, nebo nutností změnit nejen komunikaci vůči zákazníkům, ale současně reformovat a diverzifikovat svoji produkci.

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Další z rubriky

Jednoho dne už nebudeme muset vyrábět cigarety, říká šéf tabákové firmy

Generální ředitel Philip Morris pro Česko, Slovensko a Maďarsko Árpád Könye...

Tabákové firmy se snaží kuřáky přeučit, aby kupovali nikotin v méně škodlivé formě. Rády by totiž přestaly vyrábět...

Nečekaný propad Applu. Firma šlape na brzdu, akcie padají

Ilustrační snímek

Výrobce iPhonů Apple poprvé za šestnáct let snížil odhad tržeb. Méně si vydělá zejména kvůli slabším prodejům svých...

Bezosův gigant ztrácí. Amazon má za sebou nejhorší čtvrtletí od krize

Ilustrační snímek

Technologický gigant Amazon zažil na burze nejhorší tři měsíce od roku 2008. Ještě v září jeho tržní hodnota na chvíli...

Najdete na iDNES.cz