Bezos sesadil Apple s Googlem. Amazon se stal nejhodnotnější značkou světa

  13:11aktualizováno  13:11
Americký internetový obchod Amazon se podle studie BrandZ stal nejhodnotnější značkou světa. Pokořil tak technologické giganty Apple a Google, které první dvě příčky držely přes dvanáct let. V růstu hodnoty o více než 50 procent pomohly e-shopu nové akvizice a dobrý zákaznický servis.

„Amazon: and you’re done“ lze přeložit jako „a máte hotovo“, nebo „a jste vyřízení“. | foto: Profimedia.cz

Technologické firmy dominují žebříčku, který studie sestavuje, již od jeho počátků v roce 2006. Hodnota značky Amazon stoupla za loňský rok o 52 procent na 315,5 miliardy dolarů (asi sedm bilionů korun). Amazon tak dosáhl hodnoty přesahující čtyřnásobek českého státního rozpočtu.

Za Bezosovým gigantem v žebříčku následují Apple s 309,5 miliardami USD a Google, který měl hodnotu lehce nižší, 309 miliard dolarů.

„Fenomenální růst hodnoty značky Amazon o téměř 108 miliard USD za poslední rok je potvrzením faktu, že značky jsou stále méně připoutány k jednotlivým kategoriím a regionům,“ řekl Doreen Wang z firmy Kantar, která studii spoluvytváří.

„Hranice se rozpínají a technologie umožňují značkám jako Amazon, Google a Alibaba nabízet škálu služeb napříč širokým spotřebitelským spektrem,“ dodal.

Na počet značek vede Asie

Nejvíce značek mezi první stovkou pocházelo z Asie. Z celkem dvaceti tří jich 15 bylo z Číny. Nejhodnotnější čínskou značkou je Alibaba, která loni vyrostla o 16 procent na 131,2 miliardy dolarů a zabrala celkovou sedmou pozici.

Skokanem roku se pak stala sociální síť Instagram. Její hodnota za rok vzrostla o 95 procent, díky čemuž si polepšila o 47 míst na čtyřicátou čtvrtou příčku. Druhou nejrychleji rostoucí firmou je značka sportovního oblečení Lululemon. Ta narostla o 77 procent.

BrandZ Top 10 nejhodnotnější značky světa 2019
 Značka KategorieHodnota(mld. USD)Změna hodnotyPořadí 2018
1 Amazon Retail315,505+52 %3
2AppleTechnologie309,527+3 %2
3GoogleTechnologie309,000+2 %1
4MicosoftTechnologie251,244+25 %4
5VisaPlatební systémy177,918+22 %7
6FacebookTechnologie158,968-2 %6
7AlibabaRetail131,246+16 %9
8TencentTechnologie130,862-27 %5
9McDonald’sFast Food130,368+3 %8
10AT&TTelekomunikace108,375+2 %10

„Výrazný nárůst hodnoty letošních top 100 značek je důkazem síly investic do rozvoje značek,“ uvedl David Roth, šéf BrandZ. Více než dvě třetiny firem na seznamu se zaměřují na technologie, finance nebo retail.

Obchodní válka mezi Spojenými státy a Čínou podle studie negativně ovlivnila především automobilový průmysl, logistické firmy a bankovnictví. Celkově pak zapříčinila asi sedmiprocentní zpomalení růstu velkých firem. Americký prezident Donald Trump přitom zvažuje, že by v postoji k Číně ještě přitvrdil.

Studie BrandZ společností WPP a Kantar letos analyzovala hodnoty značek firem již počtrnácté. Žebříček vzniká kombinací dat agentury Bloomberg a výsledků vlastního spotřebitelského průzkumu. Sleduje 166 tisíc firem z více než 50 trhů.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
Autor:

Nejčtenější

Pilot otočil let v půlce Atlantiku zpět do Bruselu. Do cíle to měl stejně daleko

Airbus A330-301 společnosti Brussels Airlines na letišti v Bruselu

Na první pohled je to těžko pochopitelný manévr. Pilot airbusu aerolinek Brussels Airlines v polovině trasy téměř...

Penze v 67 letech. Experti ministerstva spočítali vyšší důchodový věk

Ilustrační snímek

Čtyřicátníci by měli jít do důchodu o rok a pětadvacátníci dokonce až o dva roky později, než je dnes nastavený...

Americký sen Made in China končí. Kvůli obchodní válce výroba ze země mizí

Ilustrační snímek

Kvůli obchodní válce Čína přestává být „továrnou“ USA a Donald Trump částečně dosáhl svého cíle. Byť celní válkou...

Kdo „podojil“ Slušovice. O konci družstva s kriminálním pozadím se mlčí

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Konec známého socialistického jednotného zemědělského družstva v obci Slušovice na počátku 90. let měl kriminální...

Propuštěn po 30 minutách. Agrofert mění šéfa pekáren United Bakeries

Ilustrační snímek

Agrofert ihned po skončení převzetí pekáren United Bakeries propustil ředitele firmy Ivana Fleka. V čele pekáren byl...

Další z rubriky

Lidé si hrají na pány železnic. Slovenský podnikatel jim to umožnil

Šimon Šicko na vyhlášení EY Podnikatel roku 2018

Šimon Šicko, šéf a spoluzakladatel herního studia Pixel Federation, začal hrát počítačové hry jako dítě na začátku 80....

Propuštěn po 30 minutách. Agrofert mění šéfa pekáren United Bakeries

Ilustrační snímek

Agrofert ihned po skončení převzetí pekáren United Bakeries propustil ředitele firmy Ivana Fleka. V čele pekáren byl...

Obchod s vyřazeným zbožím skupuje věci, které nechtějí ani některé řetězce

ilustrační snímek

Skleničky, hrnečky, brýle, baterie, džíny, sekačky na trávu, sponky do vlasů nebo krém na ruce, to je jen zlomek toho,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz