Akcionáři Nové huti napadli podezřelé transakce

  17:40aktualizováno  17:40
Někteří drobní akcionáři Ispatu-Nové huti jsou pobouřeni. Tvrdí totiž, že firmu vysává její nejsilnější vlastník, nadnárodní holding LNM. "Co jiného si máme myslet o loňském prodeji dceřiné firmy Nové huti, dopravní společnosti NH-Trans?" ptá se Michal Mitýsek, jeden z drobných akcionářů.

Nová huť měla ve firmě NH-Trans do loňského roku zhruba poloviční podíl. Ten prodala svým vlastním majitelům z LNM za zhruba padesát milionů korun.

"Je to absurdní, jen na dividendách vyplatila NH-Trans Nové huti naposled 81 milionů a oni ji prodají za padesát!" zlobí se Mitýsek, který se o loňské transakci dozvěděl teprve na nedávné valné hromadě akcionářů Nové huti, tedy řadu měsíců po prodeji.

Vedení Nové huti prodej své dceřiné firmy odmítlo vysvětlit: "Výhrady drobných akcionářů nebudeme komentovat," řekl mluvčí společnosti Ivo Čelechovský.

O tom, že cena padesáti milionů korun byla při prodeji dopravní firmy neúměrně nízká, je přesvědčen i spolumajitel NH-Trans, bývalý generální ředitel, dnes poradce současného ředitele Jan Netal.

"Podle neoficiálního odhadu, který jsem si dělal sám pro svou vlastní potřebu, se hodnota té firmy pohybuje někde kolem šesti set milionů korun," tvrdí Netal.

NH-Trans je od poloviny 90. let trvale v zisku, v posledních letech vydělává kolem 150 milionů ročně a Nová huť z něj na dividendách dostávala každý rok zhruba polovinu této sumy.

Firma má také obrovský majetek. Ovládá další dvě společnosti jimž patří téměř tři desítky kamionů, přes dvacet lokomotiv, asi 250 nákladních vagonů a řada nemovitostí - mimo jiné i tenisové kurty v Komenského sadech v centru Ostravy.

"Nová huť vždycky tvrdila, že podíl v NH-Trans si drží ze strategických důvodů, aby měla vliv na dopravní služby, které pro ni NH-Trans zajišťuje. To už teď neplatí?" ptá se Mitýsek.

Podle dobře informovaného zdroje, který si nepřál být jmenován, potřebovali vlastníci Nové huti NH-Trans proto, aby jej mohli vyměnit se skupinou Shiran za podíl ve firmě Vysoké pece Ostrava, jež Nové huti dodává surové železo.

"Chápu, že nechtěli mít ve Vysokých pecích silného cizího vlastníka a že se jim výměna NH-Transu za Vysoké pece nabízela. I za těchto okolností si ale myslím, že Nová huť NH-Trans prodala hluboko pod cenou," řekl zdroj.

Shiran k akciím NH-Transu, jež získal od LNM, přikoupil další podíly a dnes ovládá už šestašedesát procent této dopravní firmy. V Ostravě mu patří také Válcovna trub, jeden z bývalých provozů Vítkovic. Od Vítkovic také kdysi Shiran získal akcie Vysokých pecí.

Za Shiranem stojí izraelští byznysmeni Oded Harrel a Simon Jacobson, známí mimo jiné i z konsorcia Housing & Construction, s nímž Zemanova vláda uzavřela smlouvu o stavbě dálnice D47. Smlouvu loni Špidlův kabinet vypověděl jako mimořádně nevýhodnou pro stát.

Autoři:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

První vířivky dovážel z Číny, teď vyrábí vlastní a recyklovatelné

Jan Voříšek v současnosti zaměstnává ve firmě Hanscraft na pět desítek lidí.

Poučil se z chyb ostatních a postavil na tom svůj bublinkový byznys. Podnikatel Jan Voříšek se začal pohybovat ve...

Za každý den důchodu 100 tisíc. Mercedes se o svého šéfa štědře postará

Dieter Zetsche na archivním snímku 2006: tehdy uváděl luxusní SUV GL, později...

Šéf německé automobilky Daimler Dieter Zetsche v květnu letošního roku ukončí po dlouhých 43 letech svou kariéru ve...

Z Výdejny radosti hlava plná starostí. E-shopu Zoot hrozí insolvence

Prodejna e-shopu Zoot v Praze.

Zadlužený e-shop s oblečením Zoot.cz získal investici v řádu desítek milionů korun od investora Natland a pokusí se o...

Najdete na iDNES.cz