Neděle 26. ledna 2020, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. ledna 2020 Zora

Boeing ne, raději Airbus. Qantas na své nejdelší lety nasadí A350-1000

  10:00aktualizováno  10:00
Australské aerolinky Qantas pro své nejdelší komerční lety upřednostnily Airbus před Boeingem. Na trasách z Austrálie do New Yorku či do Londýna budou patrně létat stroje A350-1000, a nikoli Boeingy 777X. Společnost Citi cenu objednávky odhaduje až na 3,5 miliardy australských dolarů (55,4 miliard Kč).

Evropský a americký výrobce letadel o prestižní zakázku soutěžily od roku 2017. Konečné rozhodnutí se čeká v březnu a první let by se měl uskutečnit v první polovině roku 2023, uvedly aerolinky. Ty se ještě musí dohodnout s piloty ohledně výše platů.

Fotogalerie

„Nabízíme služební postup a zvýšení mzdy, ale na oplátku žádáme (od pilotů) flexibilitu, která by nám umožnila snížit provozní náklady,“ řekl generální ředitel Qantasu Alan Joyce.

Airbus už nezveřejňuje katalogové ceny svých letadel, nicméně agentura Reuters na základě cen z roku 2018, uvedla, že objednávka by mohla dosáhnout výše 4,4 miliardy amerických dolarů (přes sto miliard Kč). Připomíná, že při takových objednávkách dostávají letecké společnosti zpravidla velké slevy.  

Společnost City dnes odhadla hodnotu zakázky na tři až 3,5 miliardy australských dolarů. Investice bude podle ní rozfázována do tří let.

Stroje pro dvacetihodinové lety

Klíčovou technickou překážkou pro aerolinie bylo nalézt takový stroj, který by vzdálenost zvládl s plným zatížením a zbylo by mu přitom palivo pro případ nouze. Airbus kvůli tomu letadlu A350-1000 přidá palivovou nádrž a zvýší jeho maximální vzletovou hmotnost.

Nejdelší přímý let v historii. Boeing doletěl z Londýna do Sydney

Let ze Sydney do Londýna je dlouhý 17 800 kilometrů a měl by trvat dvacet a půl hodiny. Let o vzdálenosti 16 200 kilometrů ze Sydney do New Yorku zabere o hodinu méně.

Rozhodnutí Qantas je překvapivé. Na říjnový zkušební let rekordní délky bez přistání mezi New Yorkem a Sydney totiž aerolinky vypravily svůj Boeing 787-9 Dreamliner.

V nejlidnatějším městě Austrálie tehdy letoun stroj přistál po 19 hodinách a 16 minutách ve vzduchu. Letu se zúčastnila se pouze padesátka pozvaných cestujících tvořených převážně zaměstnanci aerolinek a členů posádky.

Let pod dohledem přístrojů

Cílem letu bylo prověřit emoční a fyzický dopad dlouhých letů na lidský organismus. Testy podle prohlášení aerolinek sahaly od monitorování mozkových vln, hladin melatoninu a bdělosti pilotů až po sledování vlivu osvětlení, jídla a cvičení na pasažéry.

Osvětlení kabin a jídlo byly za letu upraveny tak, aby přispěly ke snížení takzvaného jet lagu, nazývaného také pásmová nemoc. Tedy únavy, ospalosti a někdy i zmatenosti po dlouhé cestě letadlem přes několik časových pásem.

Nejdelší komerční let na světě nyní provozuje Singapore Airlines. Na lince mezi Singapurem a New Yorkem také používá stroj od Airbusu. Letounu A350-900 trvá absolvování trasy bezmála devatenáct hodin.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

E-shop s dálničními známkami uděláme zdarma. Na webu se objevila nová výzva

Zatím co ministr dopravy za ANO Vladimír Kremlík si za zakázkou na e-shop s dálničními známkami stále stojí, většina...

Amerika hrozí Česku obchodní válkou kvůli chystané digitální dani

Spojené státy hrozí České republice odvetou v případě, že Česko prosadí chystanou digitální daň. Ta by postihovala mimo...

Hackathon pokračuje, systém k dálničním známkám je ze tří čtvrtin hotový

Práce na novém IT systému k elektronickým dálničním známkám, který vytváří na veřejném hackathonu šedesát programátorů,...

Zboží z IKEA bude letos možné vyzvednout nově v sedmi dalších městech

Nábytkářský řetězec IKEA v Česku letos otevře výdejní místa v sedmi dalších městech. Zákazníkům budou dostupná v Hradci...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Velká chvíle pro Boeing přišla. Představuje širokotrupé letadlo 777X

Americký výrobce letadel Boeing vyšle v pátek v 19 hodin poprvé do vzduchu svůj nový širokotrupý letoun s označením...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky
Premium

Český sen o světovém úspěchu. Mýdla, hnojiva a tkáně z fritovacího oleje

Česká firma Nafigate Corporation mění použitý olej na prášek pro výrobu kosmetiky, hnojiv a medicínských produktů....

Část Bártova EMTC jde do konkurzu, rozhodl v insolvenčním řízení soud

Městský soud v Praze rozhodl v insolvenčním řízení společnosti EMTC - Business podnikatele Tomáše Bárty o prohlášení...

Premium

České pivo si našlo cestu do Číny. Krajan ho přímo tam vaří

V čínských restauracích i v regálech obchodů se už dají najít i české značky. Předloni rozjel velkou expanzi v Šanghaji...

Ojetiny jedou. Autobazary AAA loni zvýšily prodej na rekordních 86 000 vozů

Skupina autobazarů AAA Auto zvýšila loni prodej o 3 000 aut na rekordních 86 000 vozů. Největším trhem bylo Česko se 47...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz