K podpisu smlouvy o prodeji došlo už v červenci. Transakci zároveň posuzoval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který v srpnu povolil vstup maďarského partnera. Vedení společnosti pod novými vlastníky se ve čtvrtek ujal Viktor Sotona, který v leteckém průmyslu působí řadu let.
MRO- V originále Maintenance, Repair and Operations.
- Anglická zkratka pro údržbu, opravy a provoz.
|
„Aero bude i nadále rozvíjet všechny tři pilíře svého podnikání, kterými jsou výroba a vývoj vlastních letounů, dále MRO zakázky na údržbu a opravy letounů, a rovněž výrobní programy aerostructures, tedy dodávky leteckých celků domácím a zahraničním zákazníkům,“ uvedl Sotona, který dosud vedl společnost Era, jež vyrábí i vyvíjí systémy pro zajištění letového provozu. Pod jeho vedením dosáhla firma rekordních tržeb a zdvojnásobila počet zaměstnanců.
Mluvčí Aera Vodochody Tobiáš Tvrdík potvrdil předchozí informace uveřejněné v médiích, podle nichž získává Omnipol ve společnosti HSC Aerojet 20procentní podíl a 80procentní podíl ovládne maďarská skupina, která má zajištěné financování své investice státní Maďarskou rozvojovou bankou, což svědčí o zájmu Maďarska o další spolupráci. Maďarská rozvojová banka poskytla úvěr 150 milionů eur (3,8 miliard korun).
Většinový majitel HSC Aerojetu Kristóf Szalay-Bobrovniczky má úzké vazby na maďarského premiéra Viktora Orbána. Podle dřívějšího zjištění Hospodářských novin Szalay-Bobrovniczky před rokem 2010 pomáhal Viktoru Orbánovi připravit se na návrat k moci. V roce 2016 byl Szalay-Bobrovniczky bez předchozí diplomatické zkušenosti jmenován velvyslancem Maďarska ve Velké Británii. Manželkou finančníka je mluvčí Orbánovy vlády Alexandra Szalay-Bobrovniczky.
Ztráty kvůli náročné certifikaci
Aero ve středu navštívila maďarská delegace a maďarská armáda už dříve projevila zájem o 12 letounů L-39NG. Maďarsko postupně využívalo všechny typy proudových letounů vyrobené v Aeru.
Omnipol je dlouhodobým partnerem Aera zodpovědným za obchodní aktivity v řadě zemí a je také od roku 2015 strategickým partnerem projektu L-39NG. Penta Aero vlastnila 14 let, získala jej po privatizaci.
Podle posledních zveřejněných hospodářských výsledků z předloňského roku hospodařila společnost se ztrátou, důvodem byly mimo jiné značné investice do certifikace nového letounu L-39NG. Provozní ztráta před odpisy činila 383 milionů korun, celkové příjmy dosáhly 2,9 miliardy korun.
Výsledky za loňský rok zatím Aero nezveřejnilo. Původně předpokládalo návrat k zisku, avšak mimo jiné i kvůli dopadům pandemie, která zastavila nebo výrazně zpomalila některé transakce, bude podle předběžných odhadů hospodaření opět ztrátové, avšak ztráta by měla být nižší než v roce 2019.
Aero VodochodyNejvětší výrobce letecké techniky v Česku a jeden z nejstarších leteckých výrobců na světě. - Firma drží celosvětový primát ve výrobě vojenských proudových cvičných letadel.
- V současnosti se Aero věnuje vývoji nového cvičného L-39NG, jenž absolvoval svůj první let v prosinci 2018. Aero letos spouští jeho sériovou výrobu. Smlouva o dodávce 12 letounů už je podepsaná s vietnamským ministerstvem obrany, už dříve projevil zájem například Senegal nebo státní podnik LOM Praha.
- Důležitou náplní činnosti společnosti jsou také opravy, modernizace a komplexní údržba letadel L-39, L-59 a L-159.
- Třetím obchodním pilířem firmy jsou dodávky součástí letadel dalším výrobcům. Aero vyrábí například náběžné hrany křídel pro Airbus.
- Aero zaměstnává přes 1300 lidí.
- Společnost se v posledních letech rozvíjela pod italským managementem v čele s prezidentem a předsedou představenstva Giuseppem Giordoem. Předloni Giorda v čele firmy nahradil Dieter John, který v minulosti působil na vrcholných pozicích společností Bombardier, Airbus nebo Eurocopter.
- Giordo přišel do Aera v roce 2016. Za jeho vedení firma prošla první fází strategické transformace, v rámci které se zaměřila na vojenskou výrobu a vrátila se k vývoji a výrobě vlastního letadla L-39 NG. Nové zbrojní projekty zatím nejsou výdělečné a Aero je po celou dobu ve ztrátě. Jeho provoz musel vlastník, kterým je investiční skupina Penta, dotovat.
Historie - Aero v roce 2019 oslavilo 100 let své existence.
- Firma se nejprve v pražských Holešovicích věnovala opravám letadel. Již v roce 1919 zde vznikl v licenci prototyp vlastního stroje, vojenský cvičný dvouplošník Aero A1.
- O dva roky později Aero představilo první civilní letoun A-10. V období první republiky Aero v nové továrně v Praze - Vysočanech vyrábělo několik úspěšných strojů, například řadu vojenských dvouplošníků, v britské licenci dopravní De Havilland DH-50 a ve francouzské bombardér MB-200.
- Společnost vyráběla i malé osobní automobily Aero a například i kočárky, motocyklové sajdkáry, váhy a kajaky. Za války firma pracovala pro okupační Německo.
- Po válce začala znárodněná firma vyrábět pro čs. vojenské i civilní letectvo, vznikl zde například čtyřmístný letoun Aero 45.
- Zlomovým byl rok 1953, kdy firma zahájila výrobu proudových letadel. Nejprve šlo o velkosériovou licenční výrobu sovětského stroje MiG-15a odvozených typů. Později přišla éra slavných proudových cvičných letounů L-29 Delfín a L-39 Albatros (na obrázku).
- Na základě L-39 a z něho odvozeného L-59 firma vyvinula pokročilý lehký bojový letoun L-159 ALCA s výkonnějším motorem a moderní avionikou. Program měl být po pádu komunistického režimu záchranou společnosti po ztrátě východních trhů i jedním z pilířů českého zbrojního průmyslu. Letounu se ale ve světě prorazit nepodařilo. Kromě české armády si ho pořídil jen Irák, létá také v USA u firmy Draken, která při výcviku pro americké letectvo simuluje nepřítele.
- Aero za 100 let existence celkově vyrobilo na 11 tisíc letounů, z toho 6700 cvičných proudových, což je dle firmy 70 procent celosvětové produkce.
- Po změně režimu prošlo Aero privatizací. Nejprve jej ovládly převážně státní banky. Vláda v říjnu 1996 rozhodla, že firmu finančně restrukturalizuje a poté prodá. Kupcem se stalo konsorcium společností Boeing, McDonnel Douglas a ČSA, od kterého se mimo jiné očekávalo prosazení L-159 na světových trzích. O sedm let později se vláda, nespokojená se situací ve firmě, dohodla na ukončení akciové účasti Boeingu. V říjnu 2006 prodala Aero společnosti Oakfield ze skupiny Penta.
|