Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Koláž - iDNES.cz

Absolventi slyší na velké značky, chtějí práci v Googlu nebo ČEZ

  • 816
Dalo by se říct, že velká značka rovná se příliv absolventů. Firmy jako Škoda Auto, Apple či bankovní instituce lákají vystudované vysokoškoláky nejvíc. Někdy jsou však představy studentů mimo realitu. Apple nebo Google u nás zaměstnávají jen minimum lidí a téměř nenabírají.

Martin Šmejkal studuje druhým rokem Národohospodářskou fakultu Vysoké školy ekonomické a o svém ideálním zaměstnavateli často přemýšlí.

"Z pohledu mého studia by se mi líbila práce třeba v České národní bance, ale také třeba ve velkých bankách, jako je Česká spořitelna či ČSOB. Z jiného oboru pak třeba Volkswagen Group," zamýšlí se Šmejkal. Na těchto firmách ho láká především punc úspěchu a prestiž velké značky.

Letošní výsledky průzkumu berlínské výzkumné společnosti Trendence Institut ukazují, že mladý ekonom není v podobném uvažování sám. Průzkumu se v Česku na přelomu roku 2011 a 2012 zúčastnilo formou elektronického dotazníku bezmála 16 tisíc studentů z 38 fakult.

V celkovém součtu si zmiňované banky oproti předešlým letům mírně pohoršily. Česká národní banka sice u ekonomů uhájila své druhé místo, o několik míst se však propadla loni třetí Komerční banka, z první desítky pak vypadla jak Česká spořitelna, tak i ČSOB.

Stabilní oblibě se těší energetický kolos ČEZ. U techniků ho však poprvé předběhl globální lídr podobných žebříčků Google.

Jde o marketing, nikoliv o realitu

Podle marketingových odborníků tak u mladých převládá při hodnocení ideálního chlebodárce vnímání marketingového obrazu nad reálnými nástupními možnostmi. Faktem totiž je, že Google ve velkém v Česku nenabírá, má zde jen 30 zaměstnanců.

"Ve stejné kategorii značky snů se objevuje i Apple, přestože tato společnost u nás vůbec nikoho nezaměstnává," všímá si dalšího důkazu o nereálnosti představ studentů Martin Charvát, reklamní odborník z agentury Konektor. U ekonomů byl Apple pátou nejžádanější firmou, u techniků pak jedenáctou.

Vliv aury silných značek potvrzuje i Luboš Rezler, ředitel klientského servisu z výzkumné společnosti Millward Brown. "Pochopitelně má na preferenci zaměstnavatele vliv jeho značka, tedy jakou představu a tím i očekávání od něj potenciální zaměstnanci mají," myslí si Rezler. Podle něj jde o kombinaci dvou úhlů pohledu. "Jednak důvěra ve značku a pak doporučení jako značky samotné coby zaměstnavatele a pak jako značky z pohledu zákazníka," uzavírá Rezler.

Výrazně stoupla největší automobilka v Česku Škoda Auto. Ta si oproti minulým letům polepšila jak u ekonomů, tak u techniků. V obou kategoriích obsadila třetí místo - přitom loni její popularita u ekonomů nestačila ani na první patnáctku. U techniků se na pomyslný bronz dostala ze sedmého místa.

Mladoboleslavské Škodě pomohla slušná kondice průmyslu na konci loňského a začátku letošního roku. Firma si vedla dobře i ve srovnání s ostatními automobilkami v Evropě. Informace o vysokém počtu vyrobených aut i úspěšných prodejích tak zapůsobily i na vysokoškoláky.