Martin Šmejkal studuje druhým rokem Národohospodářskou fakultu Vysoké školy ekonomické a o svém ideálním zaměstnavateli často přemýšlí.
"Z pohledu mého studia by se mi líbila práce třeba v České národní bance, ale také třeba ve velkých bankách, jako je Česká spořitelna či ČSOB. Z jiného oboru pak třeba Volkswagen Group," zamýšlí se Šmejkal. Na těchto firmách ho láká především punc úspěchu a prestiž velké značky.
Letošní výsledky průzkumu berlínské výzkumné společnosti Trendence Institut ukazují, že mladý ekonom není v podobném uvažování sám. Průzkumu se v Česku na přelomu roku 2011 a 2012 zúčastnilo formou elektronického dotazníku bezmála 16 tisíc studentů z 38 fakult.
V celkovém součtu si zmiňované banky oproti předešlým letům mírně pohoršily. Česká národní banka sice u ekonomů uhájila své druhé místo, o několik míst se však propadla loni třetí Komerční banka, z první desítky pak vypadla jak Česká spořitelna, tak i ČSOB.
Stabilní oblibě se těší energetický kolos ČEZ. U techniků ho však poprvé předběhl globální lídr podobných žebříčků Google.
Jde o marketing, nikoliv o realitu
Podle marketingových odborníků tak u mladých převládá při hodnocení ideálního chlebodárce vnímání marketingového obrazu nad reálnými nástupními možnostmi. Faktem totiž je, že Google ve velkém v Česku nenabírá, má zde jen 30 zaměstnanců.
"Ve stejné kategorii značky snů se objevuje i Apple, přestože tato společnost u nás vůbec nikoho nezaměstnává," všímá si dalšího důkazu o nereálnosti představ studentů Martin Charvát, reklamní odborník z agentury Konektor. U ekonomů byl Apple pátou nejžádanější firmou, u techniků pak jedenáctou.
Vliv aury silných značek potvrzuje i Luboš Rezler, ředitel klientského servisu z výzkumné společnosti Millward Brown. "Pochopitelně má na preferenci zaměstnavatele vliv jeho značka, tedy jakou představu a tím i očekávání od něj potenciální zaměstnanci mají," myslí si Rezler. Podle něj jde o kombinaci dvou úhlů pohledu. "Jednak důvěra ve značku a pak doporučení jako značky samotné coby zaměstnavatele a pak jako značky z pohledu zákazníka," uzavírá Rezler.
Výrazně stoupla největší automobilka v Česku Škoda Auto. Ta si oproti minulým letům polepšila jak u ekonomů, tak u techniků. V obou kategoriích obsadila třetí místo - přitom loni její popularita u ekonomů nestačila ani na první patnáctku. U techniků se na pomyslný bronz dostala ze sedmého místa.
Mladoboleslavské Škodě pomohla slušná kondice průmyslu na konci loňského a začátku letošního roku. Firma si vedla dobře i ve srovnání s ostatními automobilkami v Evropě. Informace o vysokém počtu vyrobených aut i úspěšných prodejích tak zapůsobily i na vysokoškoláky.