Úterý 7. února 2023, svátek má Veronika
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 7. února 2023 Veronika

Noční vlaky Českých drah prodělávají čím dál víc, ztrátu doplácí stát

  5:12
Noční vlaky do okolních zemí Českým drahám loni prodělávaly podstatně víc než v minulých letech. I přes velkou redukci objednaných nočních spojů za ně stát zaplatil o polovinu navíc, v přepočtu na kilometr dvakrát tolik.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Vyplývá to z výkazu skutečné ztráty za rok 2015, který České dráhy (ČD) musí předkládat ministerstvu dopravy. Server iDNES.cz ho získal na základě žádosti podle zákona o svobodném přístupu k informacím.

Noční spoje jsou nejrychleji zdražující položkou ve zhruba čtyřmiliardovém rozpočtu ministerstva dopravy na objednané vlaky ČD. Noční vlaky podle ČD loni prodělaly 124 milionů korun, za každý ujetý kilometr 184 korun. To představuje meziroční nárůst ztráty o 225 %. Objem objednaných vlaků přitom klesl o třetinu, především kvůli zrušení nočního rychlíku Excelsior z Chebu do Košic.

Velký test vlaků: jak se jezdí po nejlevnější trati v Evropě

České dráhy tvrdí, že meziročně nejde náklady na noční vlaky porovnávat, protože ještě v roce 2014 jezdil zmiňovaný Excelsior. „Ale obecně pochopitelně bojujeme o zákazníky s konkurencí, což je logický důsledek otevření trhu,“ řekl mluvčí ČD Radek Joklík.

Za zvýšením ztráty může být i nástup soukromé konkurence na tratích na Slovensko, do Košic začaly jezdit přes noc spoje RegioJetu i Leo Expressu. ČD se i přes čísla ve výkazu tento týden pochlubily zprávou, že jim roste počet lidí v autovlacích, které jsou součástí nočních spojů.

Podle výkazu ztrát jednotlivých linek loni klesla ztrátovost na kilometr u necelé poloviny rychlíkových linek. Velký pokles zaznamenala například expresní linka mezi Děčínem, Prahou, Brnem a Břeclaví. Ta se stala už pro ČD nejméně prodělečnou trasou, především díky nasazení railjetů a většímu zájmu o cesty z Prahy do Berlína. Na každém kilometru této trasy společnost prodělala 70 korun, průměrně loni dálkové vlaky prodělávaly na každém kilometru 129 korun.

České dráhy na této trase zaznamenaly růst počtu cestujících nejen díky novým vlakům, ale i zkrácené době jízdy: vlaky mezi Prahou a Brnem se loni časově srovnaly s autobusy, řada lidí navíc preferuje vlak kvůli probíhající modernizaci D1. Naopak zastávkové rychlíky mezi Prahou a Brnem přes Pardubice loni ztrátu zvýšily.

Absolutně nejvíc peněz šlo loni na linku Ex2, což jsou vlaky EC/IC/Ex z Prahy do Žiliny přes Vsetín a do Zlína. Za ně stát loni zaplatil 377 milionů korun. Financování těchto vlaků dlouhodobě kritizují soukromníci, kterým vadí souběh s velkou částí trasy jejich nedotovaných vlaků.

„Do vyšších nákladů se promítly opravy vyšších stupňů na vozidlech, nasazení lokomotiv ZSSK 361 a s tím související trakční odpočty a také růst osobních nákladů v souladu s růstem mezd,“ dodal Joklík.

Na post nejztrátovějších rychlíků na kilometr se loni vrátily vlaky z Prahy do Rakovníka, kde každý ujetý kilometr vytvoří ztrátu 206 korun.

Kolik stát doplácí na vlakové linky
ČísloLinkaZtráta (mil. Kč)Ztráta (Kč/vlkm)
1Praha - Ostrava - PL/SK62,7138,5
2Praha - Zlín - SK376,9179,9
3D - Ústí n.L. - Praha- Brno - A/SK329,470,3
4A/SK - Břeclav - Ostrava -PL73,570,3
5Praha - Ústí n.L. - Cheb181,1181,1
6Praha - Plzeň - Cheb - D347139,2
7Praha - Č. Budějovice - A299,5151,3
8Brno - Ostrava - Bohumín248,3141,2
9Praha - Havlíčkův Brod - Brno/Jihlava281,7144,9
10Praha - H.Králové - Letohrad - PL242,9153,6
11Brno - Jihlava - Č. Budějovice - Plzeň298155,6
12Brno - Olomouc - Šumperk/Jeseník109,5130,1
13Brno - Břeclav - Olomouc121112
15Ústí n. L. - Liberec77,5126
18Praha - Olomouc - Vsetín/Luhačovice251,7135,7
19Praha - Pardubice - Brno188,1123,5
20Praha - Ústí n.L. - Děčín107,2107,2
21Praha - Turnov - Tanvald76142,5
22Kolín - Česká Lípa - Rumburk69,9124,5
23Kolín - Ústí n.L.83,2110,4
24Praha - Rakovník65,7206,5
26Praha - Písek - Č. Budějovice91149,4
27Ostrava - Krnov - Olomouc/Jeseník96,2149,4
28Noční spoje124,2184,6
29Cheb - Pomezí n.O. - D6,9174,9
Zdroj: Ministerstvo dopravy
Autor:

Daňové přiznání 2023

Základní lhůta pro podání daňového přiznání za zdaňovací období 2022 připadá letos na pondělí 3. dubna. Interaktivní daňové formuláře umí vypočítat daně za vás.

Mohlo by vás zajímat

ZANIKLÉ TRATĚ: Volarská spojka je nejzáhadnější dráhou u nás

  • Nejčtenější

Neperte, pracujte! Firma vytáhla bič, jak kontrolovat práci na dálku

Trend práce z domova místo v kanceláři způsobil, že ještě nikdy dříve tolik lidí tak masově nepředstíralo, že dřou....

Do Česka přichází andělské spodní prádlo i louisianské smažené kuře

Český maloobchodní trh je pro zahraniční značky stále atraktivní a ročně zde zakotví několik desítek z nich. V loňském...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Oligarchové přelstili Londýn a obešli nový zákon zaměřený na ruský majetek

Velká Británie se po loňské ruské invazi na Ukrajinu rozhodla změnit legislativu týkající se vlastnictví majetku...

KONTEXT: Evropa z krize vychází jako poražený, míní stratég Pražské plynárenské

Měla to být nejhorší zima v novodobých dějinách Evropy, přesto se černé scénáře nenaplnily a plyn v zásobnících...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pivovar Heineken představuje nový koncept. V Česku otevře devět Bažantoven

Pivovar Heineken letos otevírá vlastní restaurační koncept pivní značky Zlatý Bažant. První Bažantovna již vznikla na...

Kriminalista Karel Tichý: Jestli se Radovan Krejčíř vrátí, budu první mrtvý

Premium Podle Karla Tichého už dříve Radovan Krejčíř vyslal signál, že chce zpátky do Česka. A byl za to ochotný vysvětlit...

Trable s láskou v posteli. Když chce jeden z partnerů víc než ten druhý

Premium „Ty už mě nemiluješ! Vůbec tě nevzrušuju!“ protne noční ticho výčitka ostrá jako břitva a následuje vzlykot, nad nímž...

Závislost na alkoholu? Při odvykání můžete vidět bílé myši, vysvětluje odbornice

Premium Dvě skleničky vína ještě neznamenají závislost na alkoholu. „Aby člověk mohl být označen za závislého, musí splnit...

Amsterdam otvírá podzemní gigaparkoviště pro kola. Pojme jich sedm tisíc

Nizozemský Amsterdam se už 26. ledna zbaví spousty nevzhledných jízdních kol, která léta stála v blízkosti tamějšího...

Čekání při koupi auta nevadí, vyšší cena ano. Elektrovůz neláká, říká průzkum

Na zpoždění dodávek aut si čeští zákazníci již zvykli. Raději než na jiné auto si zákazníci na svůj model počkají....

Materiálová krize skončila? Na dálnicích stát překvapivě ušetří

Premium Ne všechno je dražší. Cenu liniových staveb se daří citelně snižovat. Proti očekávání jsou vysoutěžené ceny dopravních...

Boeing i Airbus mění své strategie. Reagují na poptávku po menších letounech

Situace v oblasti letecké dopravy se v poslední době mění, výrobci se na ni snaží rychle reagovat. Pozměňují kvůli tomu...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Žena vypadá jako holčička, lidé zaměňují jejího manžela za tatínka

Třicetiletá Carolyn Fulltzová z USA už je trojnásobnou maminkou, ale stále vypadá jako malá holka. Její o tři roky...

Každý má nějakou erotickou slabůstku či fetiš. Které patří mezi nejčastější?

Mít v sexuálních hrátkách nějakou více či méně podivnou „úchylku“, která nám dělá dobře, rozhodně není hřích. Je to...

A TOTO VÍTE? K čemu je ten tlustý válec na hlavních moderních tanků

Seriál I na tanku lze identifikovat věci, které mohou u někoho vzbudit otazníky. Například tlustší válec na hlavni kanonu....

Zemřela zpěvačka Naďa Urbánková. Proslavila se hity Závidím či Drahý můj

Ve věku 83 let zemřela v pátek zpěvačka a herečka Naďa Urbánková, držitelka pěti Zlatých slavíků, interpretka hitů...

Jak poznat přetížená játra. Příznaky, které by vás měly varovat

Již dávno neplatí, že za nemocná játra může jen a pouze nadměrná konzumace alkoholu. Stále častěji je totiž na vině...