Pondělí 28. listopadu 2022, svátek má René
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 28. listopadu 2022 René

Noční vlaky Českých drah prodělávají čím dál víc, ztrátu doplácí stát

  5:12
Noční vlaky do okolních zemí Českým drahám loni prodělávaly podstatně víc než v minulých letech. I přes velkou redukci objednaných nočních spojů za ně stát zaplatil o polovinu navíc, v přepočtu na kilometr dvakrát tolik.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Vyplývá to z výkazu skutečné ztráty za rok 2015, který České dráhy (ČD) musí předkládat ministerstvu dopravy. Server iDNES.cz ho získal na základě žádosti podle zákona o svobodném přístupu k informacím.

Noční spoje jsou nejrychleji zdražující položkou ve zhruba čtyřmiliardovém rozpočtu ministerstva dopravy na objednané vlaky ČD. Noční vlaky podle ČD loni prodělaly 124 milionů korun, za každý ujetý kilometr 184 korun. To představuje meziroční nárůst ztráty o 225 %. Objem objednaných vlaků přitom klesl o třetinu, především kvůli zrušení nočního rychlíku Excelsior z Chebu do Košic.

Velký test vlaků: jak se jezdí po nejlevnější trati v Evropě

České dráhy tvrdí, že meziročně nejde náklady na noční vlaky porovnávat, protože ještě v roce 2014 jezdil zmiňovaný Excelsior. „Ale obecně pochopitelně bojujeme o zákazníky s konkurencí, což je logický důsledek otevření trhu,“ řekl mluvčí ČD Radek Joklík.

Za zvýšením ztráty může být i nástup soukromé konkurence na tratích na Slovensko, do Košic začaly jezdit přes noc spoje RegioJetu i Leo Expressu. ČD se i přes čísla ve výkazu tento týden pochlubily zprávou, že jim roste počet lidí v autovlacích, které jsou součástí nočních spojů.

Podle výkazu ztrát jednotlivých linek loni klesla ztrátovost na kilometr u necelé poloviny rychlíkových linek. Velký pokles zaznamenala například expresní linka mezi Děčínem, Prahou, Brnem a Břeclaví. Ta se stala už pro ČD nejméně prodělečnou trasou, především díky nasazení railjetů a většímu zájmu o cesty z Prahy do Berlína. Na každém kilometru této trasy společnost prodělala 70 korun, průměrně loni dálkové vlaky prodělávaly na každém kilometru 129 korun.

České dráhy na této trase zaznamenaly růst počtu cestujících nejen díky novým vlakům, ale i zkrácené době jízdy: vlaky mezi Prahou a Brnem se loni časově srovnaly s autobusy, řada lidí navíc preferuje vlak kvůli probíhající modernizaci D1. Naopak zastávkové rychlíky mezi Prahou a Brnem přes Pardubice loni ztrátu zvýšily.

Absolutně nejvíc peněz šlo loni na linku Ex2, což jsou vlaky EC/IC/Ex z Prahy do Žiliny přes Vsetín a do Zlína. Za ně stát loni zaplatil 377 milionů korun. Financování těchto vlaků dlouhodobě kritizují soukromníci, kterým vadí souběh s velkou částí trasy jejich nedotovaných vlaků.

„Do vyšších nákladů se promítly opravy vyšších stupňů na vozidlech, nasazení lokomotiv ZSSK 361 a s tím související trakční odpočty a také růst osobních nákladů v souladu s růstem mezd,“ dodal Joklík.

Na post nejztrátovějších rychlíků na kilometr se loni vrátily vlaky z Prahy do Rakovníka, kde každý ujetý kilometr vytvoří ztrátu 206 korun.

Kolik stát doplácí na vlakové linky
ČísloLinkaZtráta (mil. Kč)Ztráta (Kč/vlkm)
1Praha - Ostrava - PL/SK62,7138,5
2Praha - Zlín - SK376,9179,9
3D - Ústí n.L. - Praha- Brno - A/SK329,470,3
4A/SK - Břeclav - Ostrava -PL73,570,3
5Praha - Ústí n.L. - Cheb181,1181,1
6Praha - Plzeň - Cheb - D347139,2
7Praha - Č. Budějovice - A299,5151,3
8Brno - Ostrava - Bohumín248,3141,2
9Praha - Havlíčkův Brod - Brno/Jihlava281,7144,9
10Praha - H.Králové - Letohrad - PL242,9153,6
11Brno - Jihlava - Č. Budějovice - Plzeň298155,6
12Brno - Olomouc - Šumperk/Jeseník109,5130,1
13Brno - Břeclav - Olomouc121112
15Ústí n. L. - Liberec77,5126
18Praha - Olomouc - Vsetín/Luhačovice251,7135,7
19Praha - Pardubice - Brno188,1123,5
20Praha - Ústí n.L. - Děčín107,2107,2
21Praha - Turnov - Tanvald76142,5
22Kolín - Česká Lípa - Rumburk69,9124,5
23Kolín - Ústí n.L.83,2110,4
24Praha - Rakovník65,7206,5
26Praha - Písek - Č. Budějovice91149,4
27Ostrava - Krnov - Olomouc/Jeseník96,2149,4
28Noční spoje124,2184,6
29Cheb - Pomezí n.O. - D6,9174,9
Zdroj: Ministerstvo dopravy
Autor:

ZANIKLÉ TRATĚ: Freiberská dráha vozila přes Moldavu uhlí do Saska

  • Nejčtenější

Česku, Maďarsku i Rumunsku hrozí měnová krize, varuje Nomura

České republice, Maďarsku a Rumunsku hrozí v příštím roce měnová krize, a to kvůli rostoucím rozpočtovým a vnějším...

Kontejnerová přeprava v krizi. Padá spotřebitelská poptávka a není co vozit

Globální kontejnerová doprava čelí po několikaměsíční pandemii nemoci covid-19 dalším problémům. Ty jsou ale zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Krize bude delší než jednu sezonu. Může nastartovat změnu, říká sociolog Prokop

Premium Česko drtí inflace a stále víc Čechů se kvůli zdražování uskrovňuje. Sociolog Daniel Prokop v rozhovoru pro MF DNES...

Skleník musí být pro rostliny jako nebe, říká český rajčatový král

Ředitel projektu Naše rajče Lukáš Rázl se pyšní tím, že jako jediný v zemi bude přes zimu pěstovat rajčata ve stejném...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vězení jako nebe. Holmesovou čeká za miliardové podvody zajímavá věznice

Premium Na Elisabeth Holmesovou, kterou soud za podvody ve zdravotnickém startupu Theranos poslal na jedenáct let za mříže,...

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Premium Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Jím jednou denně a často mi stačí spát jen čtyři hodiny, říká kardiolog Neužil

Premium Mluví rychle, a i když sedí, máte pocit, že je v neustálém pohybu. Jinak by nejspíš nemohl stihnout to, co dělá. Petr...

Poté, co se vyrojil Řezník, jsme v podstatě mainstream, říkají Morčata na útěku

Premium Místo ženy se v hitu od Mandrage hledá děda a ve známé písni Richarda Müllera o tom, že kvůli poruše výtahu musí jít...

Jeden pilot stačí, navrhují aerolinky v rámci úspor. Obavy jsou namístě

Premium Zatím je to pouze návrh, ale kdyby se naplnil, změnil by zásadně pohled na leteckou dopravu, jak ji známe dnes. Některé...

Vláda chystá plán dopravní výstavby, v hlavní roli je železnice

Česká dálniční síť bude dokončena do deseti let, slibuje ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v souvislosti s desetiletým...

Rakouské železnice v pondělí ochromí stávka, dotkne se i spojů s Českem

Rakouské odbory vida kvůli sporu o platy chystají na pondělí celodenní stávku na železnicích. Dotknout by se měla všech...

Rychlotrať do Polska se nevyplatí. Plány se musí předělat

Plánované vedení vysokorychlostní trati do Polska narazilo na zásadní problém. Zhruba 130 kilometrů kolejí, kde by...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Přemýšlím o sebevraždě, říká Obermaierová kvůli plynu a drahým energiím

Herečka Jaroslava Obermaierová (76) prozradila, že má strach z drahých energií a nedostatku plynu. Kvůli tomu dokonce...

Vsadil na neobvyklý nápad, už má 35 zaměstnanců a rostou i do světa

Lukáš Legát začal podnikat před devíti lety. Z původně garážové firmy je dnes společnost s pětatřiceti zaměstnanci,...

Raketa byla Ukrajince, nebo Rusa? rýmuje Nohavica na kanálu Bobošíkové

Problematiku rakety dopadlé na polské území zpracoval ve své nové písni Jaromír Nohavica. „Ta raketa byla Ukrajince,...

Metro v plamenech. Londýnská tragédie odhalila nový fyzikální jev

Metro patří k nejbezpečnějším dopravním prostředkům na světě. Přesto ani jemu se nevyhnou nehody s desítkami mrtvých....

Jím jednou denně a často mi stačí spát jen čtyři hodiny, říká kardiolog Neužil

Premium Mluví rychle, a i když sedí, máte pocit, že je v neustálém pohybu. Jinak by nejspíš nemohl stihnout to, co dělá. Petr...