Zkušební provoz Pražského okruhu je příliš dlouhý, mohl by být uzavřen

  11:19aktualizováno  11:19
Nejvyšší správní soud rozhodl, že u silnic bez kolaudace je zkušební provoz delší než tři roky neúměrně dlouhý. Jeho květnový verdikt o žalobě obcí proti jihozápadní části Pražského okruhu, po kterém auta jezdí ve zkušebním provozu od září 2010, může mít vliv i na další silniční a železniční stavby.

Pražský okruh (ilustrační snímek) | foto: Jindřich MynaříkMAFRA

Úřady by měly dobře zvažovat a zdůvodňovat délku zkušebního provozu u silničních staveb, které zatím nemají kolaudační rozhodnutí. Například tři roky označil Nejvyšší správní soud (NSS) v květnovém rozhodnutí za poměrně dlouhou dobu.

Pokud úřad stanoví podmínky, které má stavebník v době zkušebního provozu splnit, třeba stavbu protihlukových stěn, musí být dostatečně konkretizované a vynutitelné.

Vizualizace Pražského okruhu a jeho nedostavěných částí.

NSS konkrétně v květnu vyhověl kasační stížnosti obcí Herink, Modletice a Dobřejovice u Prahy a jednomu občanskému sdružení ve sporu o povolení zkušebního provozu Pražského okruhu v úseku D1-Jesenice-Vestec.

Kvůli nedostatečnému odůvodnění rozhodnutí a kvůli nezohlednění dostupných informací o hlukovém zatížení nařídil NSS magistrátu, aby se věcí znovu zabýval. V takzvané právní větě, která shrnuje to nejpodstatnější, zdůraznil povinnost úřadů zkoumat soulad s oprávněnými zájmy takzvaných dotčených osob, byť nejsou účastníky řízení.

Kromě své hlavní argumentace soud poukázal také na délku zkušebního provozu. „Zkušební provoz v délce tří let lze považovat za poměrně dlouhý a je tedy na místě odůvodnit, zda tato doba nepřesahuje dobu potřebnou pro ověření vlastností provedené stavby. To platí tím spíš, jestliže bylo zřejmé, že užívání stavby bude mít negativní vliv na veřejné zájmy dotčených osob,“ stojí v rozhodnutí. Z verdiktu však neplyne to to, že by podobně dlouhý zkušební provoz nebyl v odůvodněných případech možný.

Pokud je evidentní, že v době zkušebního provozu bude mít užívání stavby negativní dopady na okolí, třeba v podobě překročení hlukových limitů, musí úřady jednat tak, aby dopady eliminovaly nebo alespoň omezily. „Účelem zkušebního provozu není odstranit existující vady a nedodělky stavby ‚za pochodu‘, ale ověřit, zda je realizace stavby v souladu projektovou dokumentací a odstranit případné závady,“ rozhodl NSS.

Prohlédněte si Pražský okruh:

K uzavírání staveb by docházet nemělo

Na verdikt upozornil Český rozhlas Radiožurnál (ČRo), podle kterého správcům silnic a železnic hrozí, že budou muset některé klíčové komunikace dočasně uzavřít. Ministerstvo dopravy obavy mírní. „Věříme, že k přerušování provozu nikde docházet nebude. Vždy se snažíme dělat maximum pro to, aby se ve zkušebním provozu dosáhlo zákonných parametrů dříve než do tří let. A většinou se nám to i daří,“ řekl ČRo mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Fotogalerie

Z květnového rozhodnutí NSS podle právní zástupkyně obcí u obchvatu Petry Humlíčkové vyplývá, že provoz na Pražském okruhu v současné době nejspíš není povolen.

„Samozřejmě, že teď budeme požadovat, aby auta z Pražského okruhu zmizela. Už jsme poslali ministerstvu výzvu, aby byl provoz z obchvatu bezodkladně převeden zpátky na Jižní spojku,“ řekla Českému rozhlasu Renata Voláková ze spolku Zelená pro Jesenici, který se porušováním pravidel při stavbách silnic a dálnic dlouhodobě zabývá. Takové řešení ale ministerstvo odmítá a chce, aby zkušební provoz na Pražském okruhu pokračoval ještě aspoň tři čtvrtě roku.

Autor:
  • Nejčtenější

Největší řetězec v ČR ovládají Vietnamci, mají pětinu trhu, tvrdí šéf svazu obchodu

Největším řetězcem v České republice co do velikosti tržeb je oficiálně Kaufland. Prezident Svazu obchodu a cestovního...

Byty na Manhattanu už nikdo nechce. Cena rapidně klesá, makléři se diví

Američtí realitní makléři čelí zapeklité záhadě. Přestože je ekonomická situace dobrá a úrokové sazby se v USA pohybují...

KOMENTÁŘ: Rozepře mezi Prahou a Pekingem budou Česko stát 23 miliard

Probíhající rozepře Číny a Prahy se promítnou do českého hrubého domácího produktu negativně, čímž poškodí tuzemskou...

Premium

Řekněte, odkud máte miliony. Soud poprvé rozhodl v prokazování majetku

Podnikatelka L. Š. přiznala příjmy ve výši půl milionu korun. Jenže podle zjištění Finančního úřadu pro Zlínský kraj se...

Naštvaná Schillerová. ČSSD nechce zdanit rezervy na životní pojištění

Sociální demokraté ve středu rozladili ministryni financí za ANO Alenu Schillerovou. Hlasovali při jednání rozpočtového...

Premium

Výrazný nos, vzdělání sestry. Proto si Gott vybral Ivanu, říká novinářka

Profesní vztah je pojil pětadvacet let, ona ho však osobně poznala už jako holčička. Navzdory všem turbulencím, které...

Krampol o Belmondovi: Když on točil Zvíře, já hrál traktoristu

Přes třicet let promlouvá na české diváky božský Bébel, jak Jean-Paul Belmondovi v rodné Francii přezdívají, hlasem...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

RegioJet si půjčí půl miliardy na nové vlaky, podruhé vydá dluhopisy

RegioJet si půjčí dalších pět set milionů korun na nákup nových vagonů pro posílení páteřní linky z Prahy do Ostravy,...

Na cestu znovu vyráží Šachový vlak. Tentokrát zamíří na Slovensko

Na pětidenní jízdu po Česku a Slovensku vyráží Šachový vlak, na jehož palubě se odehraje mezinárodní šachový turnaj....

Premium

Hledání důvodu sesuvu na D8 se dostalo do patu. Pro obě strany je to úspěch

Šest let vyšetřování a miliony korun utracené za posudky. Ani nejnovější revizní takzvaný superposudek však na viníka...

O dva tisíce míst víc. České dráhy se připravují na pietu za Gotta

V souvislosti s pietními akcemi k uctění památky zpěváka Karla Gotta posílí České dráhy na konci tohoto týdne vybrané...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz