Chybí koleje. Oblíbené Esko zpomalí i přes miliardovou modernizaci

  1:00aktualizováno  1:00
Příměstské vlaky Esko mezi Prahou a jejím okolím jsou jedním z největších tahounů růstu počtu cestujících na železnici. Od nového jízdního řádu ale na hlavní trati z Prahy do Kolína překvapivě zpomalí.

Stavaři při opravě trati odstraňují pražce i koleje | foto: Jan Daněk, iDNES.cz

Správa železniční dopravní cesty se letos pochlubila dokončením modernizace úseku mezi Prahou - Běchovicemi a Úvaly na hlavní trase z Prahy do Kolína (více čtěte zde) za více než miliardu korun, které mělo přinést zrychlení vlaků.

Jenže rychlejší cesty se dočkaly jen dálkové vlaky. Osobní příměstské vlaky, které ve špičce na této trase jezdí po čtvrt hodině a jsou jedním z největších tahounů růstu cestujících na železnici, naopak ještě zpomalí.

Ukazuje to finální podoba jízdního řádu, který začne platit od 11. prosince. Zpomalení se týká spojů, které končí a začínají na Masarykově nádraží. Mezi Úvaly a Masarykovým nádražím pojedou od nového jízdního řádu o minutu déle.

Neprůjezdné Masarykovo nádraží

SŽDC na dotazy iDNES.cz k důvodům zpomalení neodpověděla, zaslala ale vyjádření jednomu ze čtenářů, který se nad delší dobou jízdy pozastavil.

„Tyto úpravy byly provedeny z technologických důvodů, jelikož Masarykovo nádraží není průjezdnou stanicí a je třeba zajistit, aby se některé vjíždějící a odjíždějící vlaky nekřížily na zhlaví (v místě kolejového rozvětvení s výhybkami). A jelikož je požadováno, aby minutové časové údaje všech vlaků jedné linky byly shodné, SŽDC je povinna konstruovat všechny tyto vlaky stejně, což nelze, vzhledem k časovým polohám ostatních nadřazených vlaků na trati Praha – Kolín, řešit jiným způsobem, než vložením několika minut do jízdní doby navíc,“ uvedlo SŽDC v odpovědi na dotaz položený podle zákona o svobodném přístupu k informacím.

„Jsme si vědomi, že z pohledu cestujícího se nejedná o vhodné řešení, když přinese nežádoucí prodloužení doby jízdy do centra,“ dodal správce železnice.

SŽDC zpomalení vysvětluje tím, že je trať plná jiných vlaků. Jenže o problému s přetíženým koridorem Praha - Kolín se ví dlouho, k jeho větší kapacitě se ale příliš nedělá. Zatímco například v Rakousku už vedou kvůli vyšší kapacitě z Vídně až do Lince čtyři koleje, v Česku jsou maximem tři koleje z Prahy do Poříčan. Na nedostatek kolejí odborníci upozorňují již dlouho.

Trať mezi Prahou a Kolínem není jediná, kde došlo k modernizaci a vlaky zpomalí. Podobně SŽDC investovala stamiliony do trati 210 do Dobříše a Čerčan. Například vlak z Prahy do Dobříše pojede nově o tři minuty déle než dosud.

Příměstské vlaky v okolí Prahy jsou jedním z hlavních tahounů růstu počtu cestujících na železnici. Podle ročenky dopravy se například počet cestujících ze Středočeského kraje přijíždějících do Prahy za posledních pět let více než zdvojnásobil.

Autor:

Nejčtenější

Saúdská Arábie přišla útokem o polovinu produkce ropy. Cena poletí vzhůru

Ve dvou ropných zařízeních na východě Saúdské Arábie vypukl požár. (14. září...

Útok na ropná zařízení společnosti Saudi Aramco na východě Saúdské Arábie uvrhl světový ropný trh do stavu, kterého se...

S bezkontaktními platbami do 500 korun mohou být od soboty problémy

Ilustrační snímek

Kvůli nový pravidlům pro ověřování karetních plateb, která budou platit od 14. září, mohou platební terminály zamítat...

Koruna jako rozvojová měna. Od intervencí se neoklepala, sráží ji riziko

Ilustrační snímek

Už je to skoro dva a půl roku od ukončení devizových intervencí a koruna ne a ne výrazněji posílit. Spíše naopak....

Pozor na pohádky o suchu, píše v eseji agrární analytik Petr Havel

Takto vypadá v květnu 2018 vyschlá půda v areálu Všesportovního stadionu v...

Za sucho u nás nemůže méně srážek, nedostatek dešťů je jen jednou z pohádek o tom, jak Česko brzy zůstane bez vody....

Míra klientelismu v Rakousku mě šokovala, řekl v Rozstřelu Radim Jančura

Majitel RegioJetu Radim Jančura v diskusním pořadu Rozstřel. (11. září 2019)

Budoucnost svého byznysu vidí dopravce RegioJet spíše ve vlacích než v autobusech. Ve středečním Rozstřelu to řekl...

Další z rubriky

Zlevněné jízdné se do šesti miliard vejde. V červenci doplatky klesly

Někteří cestující se ještě na začátku týdne na nádraží špatně orientovali. K...

Účet za zlevněné jízdné pro studenty a důchodce se za první rok do odhadovaných necelých šesti miliard korun bez obtíží...

Míra klientelismu v Rakousku mě šokovala, řekl v Rozstřelu Radim Jančura

Majitel RegioJetu Radim Jančura v diskusním pořadu Rozstřel. (11. září 2019)

Budoucnost svého byznysu vidí dopravce RegioJet spíše ve vlacích než v autobusech. Ve středečním Rozstřelu to řekl...

Při jízdě vlaky různých dopravců má stačit jedna jízdenka, kývli poslanci

V Karlových Varech skončila rekonstrukce horního vlakového nádraží. (4. 6. 2019)

Na zavedení jednotných jízdenek na železnici kývli poslanci. Jednotná jízdenka umožní cestujícím jet při jedné cestě na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz