Železniční koridory se dokončí do roku 2020, ale už nyní jsou pomalé

  14:19aktualizováno  14:19
Železniční koridory jako páteř tuzemské železniční infrastruktury budou včetně modernizace železničních uzlů kompletně dokončené do roku 2020. Už nyní však zvýšení rychlosti na 160 kilometrů, které koridory umožňují, nestačí evropským standardům a bude nutné začít plánovat tratě s ještě rychlejším spojením.

V Kařezu se dostavuje koridor a nádraží. | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Na konferenci k budoucnosti železniční sítě to řekl generální ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jiří Kolář. "Sto šedesát kilometrů v hodině je v rámci Evropy pomalá jízda," uvedl Kolář s tím, že do budoucna nebude stačit modernizovat kolejová spojení ve stávajících stopách, které odpovídají potřebám předminulého století, ale je nutné stavět nové tratě spojující významná centra přímo.

Nemusí vždy jít o vysokorychlostní tratě umožňující cestovat rychlostmi kolem čtyř set kilometrů v hodině, ale o kombinaci vysokorychlostních tratí s o něco pomalejšími spojeními.

Kromě zaostávání za vyspělými evropskými zeměmi v kvalitě dálkové železniční infrastruktury trápí tuzemskou železnici problém s naplněním kapacity stávajících tratí. Ve velkých aglomeracích, jako je Praha, Brno nebo Ostrava, přestává podle Koláře kapacita železniční sítě stačit. Kvůli stále vyššímu zahušťování příměstských spojů, které se o trať dělí i s dálkovými rychlíky, začíná být podle Koláře problém najít volná okna pro průjezd nákladních vlaků.

Je tedy podle Koláře potřeba příměstské trati zdvojkolejňovat, aby se zvýšila propustnost těchto úseků. V současnosti se v Česku nachází 9 470 kilometrů železničních tratí, z čehož pouze pětina je dvoukolejných, dodal šéf státní organizace, která železniční síť spravuje.

Železniční koridory se v Česku začaly stavět před osmnácti lety a měly být již dávno dostavěné. V současnosti se k dokončení blíží čtvrtý železniční koridor spojující Česko s Německem přes Ústí nad Labem, Prahu a pokračující na jih přes České Budějovice k hranicím s Rakouskem. Ten by podle odhadu měl být hotový do tří až čtyř let.

Autoři: ,

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Past na přetížené kamiony. První pokuty za tuny navíc padnou v červnu

Místostarosta Havlíčkova Brodu Libor Honzárek označil současnou dopravní...

Šest z deseti kamionů jezdí v Česku naložených více, než je povoleno. Jedno přetížené nákladní vozidlo přitom podle...

Boeing 737 MAX má opravený software. Ještě se musí vyzkoušet v ostrém letu

Boeing 737 MAX v barvách Travel Service

Americká společnost Boeing ohlásila dokončení vývoje vylepšeného softwaru pro letouny 737 MAX, jejichž provoz byl...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Najdete na iDNES.cz