Brno a Přerov mohou spojovat dvě rychlotratě, zvažuje správce železnice

  6:00aktualizováno  6:00
Pokud podle studie, na jejíž zpracování nyní SŽDC vyhlásilo výběrové řízení, nebude na vysokorychlostní trati z Brna do Ostravy stačit nižší dvousetkilometrová rychlost, mohly by v úseku mezi Brnem a Přerovem vést dvě paralelní rychlostní železnice. Po jedné by jezdily regionální vlaky a po druhé rychlíky.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Vysokorychlostní trať spojující Brno a Ostravu se během září posune o kousek blíž realitě. Správce železnic vyhlásí výběrové řízení na zpracování její studie. Přinést má především odpověď na otázku, zda pro plánované propojení moravské a­ slezské metropole bude v části mezi Brnem a Přerovem stačit nižší dvousetkilometrová rychlost.

V opačném případě bude potřeba postavit plnohodnotnou vysokorychlostní trať, po které vlaky mohou projíždět rychlostí 300 kilometrů za hodinu i na tomto úseku dlouhém necelých 90 kilometrů. Teoreticky se tak může stát, že mezi Brnem a Přerovem budou dvě rychlostní železnice.

Předběžnou konzultaci mezi potenciálními uchazeči svolala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) na konec července. V současnosti úředníci dokončují parametry zadávací dokumentace, řekl MF DNES mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

Modernizace do čtyř let

Jakou podobu bude mít vysokorychlostní spojení Brna s Ostravou – a v širší perspektivě i Prahy s Ostravou, by mělo být známo do dvou let. O další dva roky později předpokládá správa železnic začátek stavebních prací na modernizaci a­ zrychlení doposud jednokolejného spojení Brno–Přerov.

O zrychlení tohoto spojení na 200 kilometrů rozhodl resort dopravy před třemi lety na základě studie společnosti Sudop Brno. Už tehdy se ale stalo terčem kritiky kvůli tomu, že chystaná úprava je nedostatečná a krátkozraká.

Argumenty zastánců vyšší rychlosti převážila mimo jiné snaha vrátit na trať osobní vlaky spojující Vyškov s Brnem, které byly z nedostatečně kapacitní tratě vytlačeny rychlíky na Ostravu a Šumperk.

Právě pomalá regionální doprava ale nyní může komplikovat provoz vysokorychlostních vlaků. Pokud totiž úsek zůstane páteřním spojením Brna a Ostravy, budou se na stejných kolejích potkávat osobáky s vysokorychlostními soupravami.

Pokud komplikace vzniknou, řešení by se našlo. Stát má totiž zablokovanou územní rezervu pro stavbu další tratě, po které by vlaky mohly jezdit zmíněnou 300kilometrovou rychlostí.

Tratě za 85 miliard korun

Stát jako investor sděluje krajům, kde plánuje stavět dopravní koridory. Studie proto odpoví na otázku, zda je potřeba rezervu pro vysokorychlostní trať držet i nadále.

„Studie tak může říct, že do budoucna postačí stávající spojení. Nebo naopak zjistí, že 200kilometrová trať představuje úzké hrdlo a­že je potřeba tuto územní ochranu potřeba držet dál,“ uvedl místopředseda poslaneckého Hospodářského výboru Martin Kolovratník.

Podle něj do rozhodování vstupuje i problematika cestování vysokorychlostní železnice napříč celou republikou z Prahy do Ostravy. V jednání je totiž varianta přímého spojení do Ostravy přes Pardubice a Olomouc, ve které by se expresní vlaky směřující do Ostravy vyhýbaly Brnu.

Připravovaná přestavba železničního spojení mezi Brnem a Přerovem má podle dosavadních odhadů vyjít na 35 miliard korun. Dalších zhruba 50 miliard spolyká výstavba navazující rychlotrati do Ostravy, uvedl Pavel Tesař. Přesnější odhad ceny nicméně přinese právě zmiňovaná studie proveditelnosti.

V nejambicióznějším případě by se vlaky z Brna do Přerova mohly řítit až 350kilometrovou rychlostí, což odpovídá koncepci rozvoje rychlých železničních spojení. Hlavní slovo ale bude i v tomto parametru mít názor odborníků.

Ti zohlední geografické a ekonomické ukazatele, tedy zda budou náklady na výstavbu v maximálních parametrech opodstatněné a­zda nebudou příliš vysoké nároky na údržbu takové trati. Ta by se podle odhadů SŽDC mohla v ideálním případě začít budovat po roce 2025.

O polovinu kratší cesta

Překonat rychlíkem 172 kilometrů z­ Brna do Ostravy dnes trvá dvě hodiny a dvacet minut. Přestavba nynější jednokolejné trati do Přerova na dvoukolejku pro vlaky jedoucí 200kilometrovou rychlostí zkrátí cestu do Ostravy na 77 minut. Dostavba rychlostního úseku Přerov–Ostrava s maximální rychlostí 300 km/h pak z jízdní doby odečte další více než čtvrthodinu.

Přípravu rychlotratí schválila vláda loni v květnu. Páteřní síť spojující Prahu s Brnem a navazující na zahraniční tratě v Německu přes Drážďany a Mnichov, v Polsku přes Katowice a Vratislav a na jihu přes Břeclav do rakouské Vídně a slovenské Bratislavy by měla vyjít na 650­miliard korun.

Nejdále je s přípravou spojení Prahy a saských Drážďan, které včetně obřího tunelu pod krušnohorským masivem vyjde na zhruba 135 miliard. Kromě něj projektanti pracují na studii proveditelnosti rychlodráhy mezi Prahou a­ Brnem.

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Každý sedmý vlak loni přijel pozdě. Nejpřesnější jsou osobáky

Ilustrační snímek

Rozkopané koridory a dlouhá čekání na zpožděný vlak. Jen málo lidí v Česku nemá k fungování železnice výhrady, přitom...

Česko má přijít o svoje vzdušné hranice. Letadlům je v nich těsno

Únorový superúplněk si vedle lidí s dalekohledy možná nejvíce užili cestující v...

Česko v současnosti vypomáhá některým zemím odklonem letové dopravy přes český vzdušný prostor. Ten už však také naráží...

Past na přetížené kamiony. První pokuty za tuny navíc padnou v červnu

Místostarosta Havlíčkova Brodu Libor Honzárek označil současnou dopravní...

Šest z deseti kamionů jezdí v Česku naložených více, než je povoleno. Jedno přetížené nákladní vozidlo přitom podle...

Najdete na iDNES.cz