Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak to pojede? Chystá se vyhledávač spojení dosud neexistujících rychlovlaků

  9:39
Na první úsek tuzemské vysokorychlostní železnice doposud nevyjely bagry, Správa železnic už ale chystá internetový vyhledávač spojení superrychlými vlaky. Fanoušci železnice a nedočkavci si na něm budou moci vyhledat budoucí spojení a zjistit, o kolik bude cestování rychlovlaky rychlejší než to současné.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: AP

„Vysokorychlostní tratě jsou projekt velkého významu, který si vlastní stránku zaslouží. Nyní je to ve fázi rozpracovanosti s tím, že spuštění chystáme zhruba v prvním čtvrtletí příštího roku,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

První vysokorychlostní tratě by se mohly začít stavět v roce 2026, přičemž jde o úsek z Přerova do Ostravy označovaný jako Moravská brána. Pokud se datum ještě nezmění, stane se tak o rok později, než Správa železnic původně předpokládala.

Další z úvodních vysokorychlostních projektů – VRT Jižní Morava a VRT Polabí – se z fáze plánování do fáze výstavby mají podle aktuálních informací dostat nejdříve v roce 2027. Dokončené by měly být kolem roku 2032.

Tyto stavby jsou přitom v rámci vysokorychlostní sítě nejjednodušší, protože vyrostou v nejméně náročném terénu. Naopak nejsložitější budou tunely a uzly ve velkých městech.

Tunel mezi Prahou a Berounem by se měl razit v letech 2028 až 2035. Souběžně s ním začne po roce 2028 vznikat Krušnohorský tunel propojující tuzemskou vysokorychlostní síť s Německem u severočeských Chabařovic. Po jeho dokončení v roce 2038 se technika posune blíže ku Praze k ražbě Středohorského tunelu mezi ústeckou částí Střekov a Litoměřicemi. Více než dvacetikilometrový tunel by měl být dokončen do roku 2045, přičemž v té době by měly být hotové základy tuzemské vysokorychlostní sítě.

Tratě za 800 miliard

Správa železnic si od projektu slibuje výrazné zkrácení přesunů mezi největšími městy. Cestování z Prahy do Brna se má zrychlit přibližně na hodinu, totožných 60 minut má trvat cesta z Prahy do Drážďan. Hodinu cestující pojednou vlakem rovněž z Brna do Bratislavy či Vídně. Spojení mezi hlavním městem a Ostravou se má zkrátit na zhruba hodinu a půl.

Zrychlení podle Správy železnic čeká i trasy, kde se s budováním speciální infrastruktury pro vysokorychlostní vlaky nepočítá. Například cesta z Prahy do Plzně se zejména kvůli zmiňovanému Berounskému tunelu zkrátí z nynější téměř hodiny a půl na 51 minut.

Hodinu a půl by měla trvat cesta z Prahy do Karlových Varů prostřednictvím vysokorychlostní odbočky do Mostu. O té ale ještě není definitivně rozhodnuto – podobně jako o rychlotrati do Polska přes Hradec Králové.

V současnosti probíhají práce na projektování zhruba 300 kilometrů vysokorychlostních tratí. Na tuto činnost má Správa železnic vyčleněno zhruba 1,5 miliardy korun. Během příštího roku by měly být předkládány první dokumentace k povolení záměru buď formou PPP (tedy s využitím partnerství veřejného a soukromého kapitálu, pozn. red.) nebo prostřednictvím konceptu Design & Build. Ten předpokládá, že zhotovitel stavby se postará kromě výstavby i o projektovou dokumentaci pro povolení stavby.

V roce 2026, kdy se předpokládá zahájení stavebních prací, bude nutné navýšit objem peněz pro vysokorychlostní železnici na 5,5 miliardy ročně. V následujících obdobích, kdy bude ve výstavbě více kilometrů, spolknou vysokorychlostní tratě ročně kolem dvaceti miliard korun. „Pro realizaci projektu VRT je nutné vyřešit jejich financování v dalších letech,“ uvádí vládou schválený materiál Státního fondu dopravní infrastruktury.

Celkově mají vysokorychlostní tratě v Česku stát zhruba 800 miliard korun. Napojení na evropskou síť rychlovlaků je tak historicky největším dopravním projektem v Česku. Rychlovlaky mají být ekologičtější variantou k létání na krátké a střední vzdálenosti. Například ve Španělsku nyní diskutují o zákazu letů na vnitrostátních linkách v relacích, které vlak ujede do 150 minut.

Školní rok 2024-25

Ve všech základních, středních a základních uměleckých školách i konzervatořích začal školní rok v pondělí 2. září 2024. První volno budou mít školáci o podzimních prázdninách na konci října.

V Drážďanech se zřítila část mostu, konstrukce spadla do Labe

  • Nejčtenější

Deindustrializace Německa začala. Firmy omezují výrobu a mizí ze země

Německo přestává být zemí přívětivou pro podnikání. Kvůli obavám z dopadů tamní energetické politiky rychle narůstá počet firem, které zvažují omezení výroby nebo přesun do zahraničí, ukázal průzkum...

13. září 2024

Překvapený Real Madrid: koncert Swift obnažil chyby rekonstrukce za miliardy

Koncert Taylor Swift byl na delší dobu posledním, který se na známém madridském stadionu Santiaga Bernabéu odehrál. Domovský stánek Realu Madrid, který je označován za nejmodernější současný stadion...

17. září 2024  17:15

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofole se vrací sudy. Povodňová vlna jich odnesla na dvanáct tisíc

Nápojářská skupina Kofola se pomalu oklepává z ničivých povodní, které se prohnaly Krnovem, Hanušovicemi i Litovlí. Ve všech třech městech má firma své podniky. Nejhorší situace je nyní v krnovském...

19. září 2024  13:01

Vlaky zatím rychleji než 160 km/h nepojedou. Termín se odsouvá

Dvě stě kilometrů za hodinu se mělo v Česku na části hlavních tratí jezdit od ledna příštího roku. V té době totiž začne platit takzvaný výhradní provoz pod evropským zabezpečovačem ETCS (European...

12. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Evropský autoprůmysl má potíže. VW snížil výrobu, akcie BMW jsou na minimech

Mnohé evropské automobilky se momentálně snaží vypořádat s obrovskou zkouškou týkající se propadu prodejů i nárůstu konkurence ze strany čínských společností. Německý koncern Volkswagen varuje před...

11. září 2024

Elektrowin nesplnil zákonné kvóty sběru elektroodpadu. Česku hrozí pokuta

České republice hrozí od Evropské komise pokuta kvůli nesplnění minimální 65procentní kvóty na sběr elektroodpadu. Sankce hrozí kvůli nesplnění sběrných kvót kolektivního systému Elektrowin a může...

19. září 2024

Záplavy zasáhly i výrobu Sava v Bohumíně, po dezinfekcích stoupá poptávka

Záplavy postihly i bohumínský závod, ve kterém se vyrábí dezinfekční prostředky Savo. Právě po něm je přitom při povodních sháňka, jelikož je vhodné pro dezinfekci zasažených prostor. Firma už...

19. září 2024  14:28,  aktualizováno  15:56

Břeclavský Otis končí s eskalátory, výroba se stěhuje do Číny. Propustí 200 lidí

Břeclavský výrobce výtahů a eskalátorů Otis do konce příštího roku propustí 200 ze současných 250 zaměstnanců. Výrobu eskalátorů přesune americký vlastník do čínské továrny, výrobu a modernizace...

19. září 2024  15:45

Česko potřebuje 25 000 nájemních bytů ročně, konstatoval Summit dostupného bydlení

V Česku by pro zlepšení bytové situace bylo nutné každý rok postavit alespoň 25 tisíc dostupných veřejných nájemních bytů za minimálně sto miliard korun, zaznělo na Summitu dostupného bydlení. To se...

18. září 2024,  aktualizováno  19.9 13:43

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Radil jsem bratrovi, aby se neupil a neufetoval, říká Jakub Prachař

Premium Mluví jakoby žertem, ale za svými slovy si stojí. Moderátorovi Liboru Boučkovi to Jakub Prachař občas natře před...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...

Do výstřihu nekoukat! Fotbalové Ústí vzbudilo ve světě rozruch českou Pamelou

Ústecký fotbal zase dobyl svět, byť opět ne na hřišti. Po „kazmovině“ s tlouštíkem propírají média po celé planetě...

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Deindustrializace Německa začala. Firmy omezují výrobu a mizí ze země

Německo přestává být zemí přívětivou pro podnikání. Kvůli obavám z dopadů tamní energetické politiky rychle narůstá...