Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Českým rychlotratím roste konkurence. Evropské peníze půjdou na obnovu Ukrajiny

Obnova Ukrajiny, stále přísnější kritéria Green Dealu a bohatnutí společnosti. Překážek pro evropské financování ambiciózního projektu na výstavbu české vysokorychlostní železnice stále přibývá. Klíčový bude podle expertů rok 2030. Po tomto datu je šance na získání štědrých evropských dotací, jak se to dělo v minulosti, podstatně nižší.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Pro zahájení prací na prvních úsecích rychlodrah tak bude nutné hledat alternativní formy financování. Resort dopravy přitom dlouhodobě sází na spolupráci se soukromým sektorem prostřednictvím takzvaných PPP programů.

Z kolejí zmizí krysy a banány. Rozloučí se i plecháč

„Tím, že skončí válka na Ukrajině se otevře obrovský stavební trh, který s sebou ponese rozšiřování dopravních sítí směrem na východ. Bude to znamenat pravděpodobně distribuci části evropských fondů tímto směrem a bude to pro nás znamenat odliv pracovníků,“ řekl náměstek generálního ředitele Správy železnic Tomáš Čoček. Připravovaná výstavba se tak bude muset potýkat kromě omezeného rozpočtu i s omezenějším počtem dělníků.

Méně peněz na regiony

Je také otázka, zdali Česko zůstane v dalším programovém období takzvanou kohezní zemí. Tedy zemí, která může čerpat peníze určené k vyrovnávání rozdílné míry bohatství napříč unijním společenstvím.

V obou případech ale bude podle Čočka nutné se připravit na to, že oproti dnešku vyschne především financování regionálních tratí, u velkých projektů s přeshraničním přesahem se ještě s nějakou mírou zapojení evropských peněz počítat dá. Naopak například financování stavebních prací na neelektrifikovaných tratích, jichž je v Česku naprostá většina, naráží na změnu pohledu, protože už nejsou vnímány jako zelené.

Osm let příprav rychlodrah a výsledek? Chybějí peníze, vytratila se shoda

Klíčové pro páteřní železniční tratě bylo prosazení hlavních ramen vysokorychlostních tratí do prioritní sítě evropských tras TEN-T. Ta ale má být dokončena v roce 2030, což je období, kdy se výstavba rychlotratí bude teprve rozbíhat. „Ten rok je hrozně důležitý, protože v nejbližším rozpočtovém období EU budou financovatelné mimo velkých přeshraničních úseků pravděpodobně výhradně projekty, které mají na konci dokončení letopočet 2030,“ uvedl Radek Čech, který má v rámci Správy železnic na starost mezinárodní vztahy.

Jde o přidanou hodnotu

Fakticky se tak bude zkoumat, jestli mají české železniční plány takzvanou evropskou přidanou hodnotu, případně zda uspějí jako významné přeshraniční projekty. Proplácení faktur ale bude ovlivňovat i rychlost, s jakou se Česku podaří pokročit v přípravách projektů. Téměř jistě to nebude znamenat, že s 31. prosincem 2029 evropská spoluúčast na českých stavbách okamžitě vyprší, šanci ale budou mít ty stavby, které v této době budou už v pokročilé fázi výstavby.

Nejblíže k ní zatím mají úseky na východě republiky. Konkrétně úseky VRT Jižní Morava, která spojuje Brno s Břeclaví a Moravská brána od Přerova k Ostravě. Oba jsou v současnosti v procesu EIA, kde se posuzuje vliv projektu na životní prostředí.

Obchodní dům Hlavní nádraží. Správa železnic zvažuje nové využití dopravního uzlu

„Nevidím překážky pro to, aby ministerstvo životního prostředí nevydalo letos stanovisko EIA. To znamená, že bychom měli mít stanovisko EIA v tomto měsíci na Moravskou bránu a měli bychom stanovisko na jižní Moravu,“ předpokládá Jakub Bazgier, ředitel Stavební správy vysokorychlostních tratí. Vydání stavebního povolení je nezbytným krokem k tomu, aby Správa železnic mohla začít vykupovat pozemky a zároveň přestoupit do další fáze povolovacího procesu. Podle Bazgiera už pracovníci Správy železnic vytipované majitele pozemků kontaktovali a předběžně s nimi konzultovali podmínky prodeje.

Termíny výstavby se u jednotlivých úseků různě posouvaly. Původně se měl první úsek od pražských Běchovic do Říčan začít stavět už letos. Marketingově ministerstvo dopravy výstavbu rychlotratí plánuje zahájit letos. Jde ale o trik. Tratě Nezamyslice–Kojetín a Kojetín–Přerov, které takto označuje, jsou projektované jen na 200 kilometrů v hodině a rychlotratěmi tak fakticky nejsou. Začaly se navíc připravovat dávno předtím, než v roce 2017 schválila vláda myšlenku výstavby tuzemských tratí pro rychlost 320 kilometrů.

Odbory jsou bezzubé, proto mají Češi nižší mzdy než na Západě, říká expertka

Nejčtenější

Vymést Ursulu a její bandu pryč. Jsou to bolševici, tvrdí podnikatel Bernard

Premium

Stanislav Bernard je podnikatelskou legendou. Selfmade man, který z ruiny vybudoval momentálně desátý největší pivovar v Česku. Daří se mu, meziročně měl rekordní výstav. Jenže Bernard se zároveň...

Velká vepřová zeď. Čína našla účinnou obranu proti Trumpovým clům

Číňané každý rok zkonzumují více než 57 milionů tun vepřového, což je více než polovina celkové světové spotřeby. I proto se na první pohled zdálo překvapivé, když v rámci obchodních válek přišla...

Ruské „superletadlo“ dokončilo zkušební let. S motory ryze domácí produkce

Po více než třech letech od invaze se Rusku konečně podařilo zprovoznit své ryze domácí dopravní letadlo. Během pondělí stroj Suchoj SJ-100 úspěšně absolvoval první testovací let. Letoun není žádná...

Vzestup a pád elektra Okay. Podnik nezvládl přechod na prodej přes internet

Premium

Na vrcholu slávy měl více než 150 prodejen v Česku i na Slovensku, roční obrat více než pět miliard korun a zaměstnával přes 1 500 lidí. To vše je nyní minulost. Řetězec s elektronikou Okay...

Plísně, barviva, alergeny. Složení dubajské čokolády zděsilo německé úřady

Mánie kolem dubajské čokolády nekončí. Zájemce o pochutinu neodrazuje ani vysoká cena standardně přesahující i 500 korun za tabulku, ani nedostatek pistácii, kvůli němuž se ze sladké pochoutky stalo...

Estonské startupy jsou na postupu. Spatřily příležitost v evropském zbrojení

Estonská technologická scéna je na vzestupu. Podle dostupných dat má země nejvíce miliardových startupů na obyvatele v Evropě. Existuje zde nyní asi sto firem zaměřených na obranu, polovina z nich...

23. března 2025

Trend se obrací. Severské země doporučují občanům mít zásobu hotovosti

Švédsko i Norsko přehodnocují svou cestu, na kterou se země vydaly již před lety s cílem bezhotovostní společnosti. Obavy z kybernetických útoků, geopolitických hrozeb a nepředvídatelných krizí nutí...

23. března 2025

Nejsou to jen auta. Čína ekonomicky drtí Německo i v dalších odvětvích

Čína čím dál více ohrožuje evropský průmysl, který i kvůli rostoucím cenám energií ztrácí svou konkurenceschopnost. V případě Německa to platí dvojnásob. Nejsou to ale jen automobilky, které se...

23. března 2025

Většina dětí má vlastní pokoj či ho sdílí s jedním sourozencem, uvedl průzkum

Více než dvě třetiny dětí mají v České republice vlastní pokoj. Pokud už sdílí pokoj se sourozencem, tak ve většině případů jen s jedním. Vyplývá to z průzkumu společnosti Ipsos pro výrobce střešních...

23. března 2025  8:06,  aktualizováno  8:39

Kanada podle ministryně zahraničí může vyhrát obchodní válku s USA

Kanada může vyhrát obchodní válku, kterou vyvolala série cel nařízených americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Řekla to v rozhovoru s televizní stanicí BBC Mélanie Jolyová. „Jsme největší zákazník...

23. března 2025  7:09

Firmy v Česku experimentují s neomezenou dovolenou, zaměstnanci si ji řídí sami

Premium

Pět týdnů dovolené, tedy týden navíc k zákonem stanovené hranici, je v Česku poměrně rozšířený benefit. Někdy se lze setkat i s tím, že firmy nabízejí dokonce šest týdnů. Nově se však začíná...

23. března 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

OBRAZEM: Neotřelé nemovitosti na prodej. Zkuste zámek, vinice či hausbót

Exkluzivní bydlení, reprezentativní firemní sídlo či pohodové místo na rekreaci. Na trhu s nemovitostmi lze najít mnoho zajímavých i kuriózních investic. Redakce iDNES.cz ve spolupráci s portálem...

23. března 2025

Raději psa než dítě. Čínský průmysl domácích zvířat nebývale vzkvétá

Počet domácích zvířat do roku 2030 v Číně převýší počet batolat v poměru 2:1. Ekonomika spojená s mazlíčky se tak v zemi neuvěřitelně rozrůstá. Odhady soudí, že do roku 2030 vyroste o téměř 40...

22. března 2025

Jsem londýnský taxikář a hrozí mi zánik. Co trápí řidiče černých ikonických aut

Kromě Big Benu a beefeaterů před Towerem není pro Londýn nic typičtějšího než černý taxík. Nová zpráva, kterou tento týden zveřejnil think tank Centrum pro Londýn, však varuje, že londýnské černé...

22. března 2025

Dohodářů je v Česku víc než milion. Až dvě třetiny v tom jsou nedobrovolně

Víc než milion lidí v Česku pracuje na dohodu. Loni ve druhém pololetí si takzvaní dohodáři vydělali přes 40,7 miliardy korun. Odvody se platily z necelých sedmi procent této částky, tedy z 2,7...

22. března 2025  11:44

Na co sází fotbal. Většina evropských klubů se peněz z hazardu neštítí

Jak velkou roli hrají peníze z hazardu v evropském fotbale, odhalil nový průzkum. Ukázal, že dvě třetiny týmů v 31 nejvyšších evropských ligách mají alespoň jednu sponzorskou smlouvu se sázkovou...

22. března 2025

Nové auto za půl milionu i peníze každý den. Megahra iDNES.cz právě začíná

Soutěž

Startuje velká soutěž o osobní auto za půl milionu korun a peněžní prémie. Od pondělí 24. března do neděle 4. května se mohou čtenáři iDNES.cz a Lidovky.cz zapojit do jedinečné hry, ve které...

22. března 2025